Under 2013 har ett event dragit genom Sverige, från norr till söder. Det är SEF:s nya projekt Veckans Match, som mellan maj och oktober besökt 30 av 32 lag i Allsvenskan och Superettan och under dagarna två bjudit på tävlingar och festliga scenframträdanden. Uppåt 300.000 personer har besökt eventen.

– Det har varit väldigt lyckat, säger SEF:s eventansvarige Ola Rydén.

 

Text: Lennart Tidman, Textbyrån MLT / Foto: UMG/Svensk Elitfotboll

 

Syftet med Veckans Match är att klubbarna ska komma närmare medborgarna i sina respektive städer och att supportrarna ska få möjlighet att träffa sina idoler. Ett event pågår i två dagar.

– Det brukar vara på ett torg eller ett större köpcentrum i staden. Där hålls det då ett tretimmarsevent med våra åtta samarbetspartners och klubben, berättar Ola Rydén.

På programmet står då en miniturnering för ungdomar i ålder omkring tio år. De kommer från åtta klubbar som föreningen har bjudit in från sitt närområde. Turneringen har varit en sorts five-a-side som har spelats på en uppblåsbar plan.

– En av de deltagande ungdomarna på varje ort fick sedan chansen att åka med på landskampen mot Norge i augusti. Biljetten lottades ut bland alla deltagande lag på respektive ort, säger Ola.

Dessutom har det funnits en scen på varje ställe där det hållits olika aktiviteter.

– Innehållet har varit lite olika från plats till plats. Det har alltid varit presentation av lagets trupp, spelare, sedan är det föreningar som tagit dit gamla profiler som framträtt och blivit intervjuade, det har varit musikframträdanden där till exempel de som har skrivit lagets kampsång framför den från scenen. Det har varit lite vad klubbarna själva har velat göra det till, säger Ola.

Dessutom har samarbetsparterna haft utställningstält där de presenterat sina verksamheter och haft lite olika utmaningar för publiken.

– Svenska Spel hade en tävling i speed-shooting, alltså vem som kunde skjuta hårdast på temat ”skjut hårdare än din idol”. Hos EA Sports kunde man utmana spelarna i FIFA ’13, eller ’14 när det kom. C More/TV4 ordnade fussballturnering.

Givetvis har det även varit autografskrivning och möjlighet att bli fotograferad tillsammans med sina idoler.

Allt detta hände under dag ett. Under dag två, matchdagen, har samarbetsparterna funnit på plats utanför arenorna. Då har det varit lite olika aktiviteter som startat ungefär två timmar före matchen.

 

Samarbetspartners

– Veckans match är verkligen uppskattat och våra partners är nöjda, konstaterar Ola Rydén.

De som varit med SEF under resa genom Sverige har varit:

• Svenska Spel

• TV4/C More

• Posten

• Coca-Cola

• EA Sports

• Scandic

• City Gross

• Rix FM

Nästa år återkommer Veckans Match. Det blir ungefär samma upplägg och de främsta samarbetsparterna är redan med på tåget.

– Vi har så klart lärt oss en del under det här första året så lite förändringar blir det nog, säger Ola Rydén.

Det var alltså bara 30 av de 32 lagen i Allsvenskan och Superettan som hade event i år. De två lag som inte var med var Falkenberg och Hammarby. Anledningen var att det på de datum som var inplanerade för dem fanns andra aktiviteter som krockade. I Falkenberg var det ett stort motorevent som gjorde att hela staden var avstängd och i Hammarbys fall blev matchen som var inplanerad flyttad på grund av att arenan var upptagen och det gick inte att hitta ett annat datum.

aik veckans match

 

Anders Svensson veckans match

 

assyriska

 

speedshoot