Ligornas representanter, de deltagande klubbarna och de strategiska samarbetspartnerna till såväl Allsvenskan och Superettan som till klubbarna. Alla var de nöjda efter inspirerande dagar med Nätverksarenan i Barcelona.
– Dagarna i Barcelona har varit väldigt lyckade och vi ska förädla konceptet ytterligare till nästa år, säger Jan Karlsson, Försäljnings- och marknadsdirektör på Svensk Elitfotboll.

Nätverkskonferensen genomfördes för första gången i det här formatet när ligorna Allsvenskan och Superettan reste ner med sina samarbetspartners, medlemsklubbar och deras samarbetspartners till Barcelona för att nätverka, tillföra insikter och utveckla nya relationer. Totalt medverkade drygt 60 personer på konferensen som tog del av de föreläsningar och inspirerande möten som erbjöds.

– Vi är väldigt glada över att ha kunnat genomföra den här nya möjligheten för intressenterna. Syftet är bland annat att via Nätverksarenan utveckla relationer, berika med insikter och förståelse för än mer framgångsrika samarbeten i framtiden, och det tycker jag att vi gemensamt lyckats bra med. Samtidigt var årets konferensetablering bara startskottet. Det här är något vi verkligen vill prioritera och satsa på. Inför 2019 kommer vi förädla det här konceptet ytterligare, säger Jan Karlsson.

Bland de som talade på Nätverksarenan fanns före detta Barcelonaspelaren Patrik Andersson som berättade om sin karriär, Mikael Bergsten och Carlos Esterling på EY som pratade om samarbete med elitidrott ur skattemässig synvinkel, Peter Allvin och Andreas Andersson från Upplevelseinstitutet, som talade om olika rättigheters betydelse för utvecklande och lönsamt samarbete samt Jessica Råhlin Fritidschef på Växjö Kommun som talade om erfarenheter från kommunens samarbete med Östers IF.

LRG_DSC00032

En av klubbarna som var representerade på Nätverksarenan var IF Elfsborg, bland annat genom Klubbchefen Stefan Andreasson och Marknadschefen Sten Strinäs. Boråsarna tycker att initiativet med Nätverksarenan och att man lyckades samla föreningar och partners för att konferera och byta erfarenheter och kunskap på en öppenhjärtlig nivå var lyckat.

– Det var ett fantastiskt lyckat initiativ av Svensk Elitfotboll. IF Elfsborg bjöd med fem av föreningens huvudsponsorer. Swedbank Sjuhärad, Folksam, Pulsen, Scantrade samt Staples till konferensen vilket även fick denna viktiga grupp av sponsorer att komma närmare varandra, och diskutera viktiga framtidsfrågor för föreningen. Hela partnergruppen är verkligen helnöjda, och alla har verkligen hyllat syftet och utfallet av resan, säger Sten Strinäs

IFK Värnamo hade bland annat med sig sin partner HECO på resan. Peter Winsth, Säljchef på HECO säger att det är viktigt att nätverka i ett sådant här forum och att deltagarna och klubbarna troligen får ut mycket av det, och att det i sin tur gynnar alla partners.

– Det är intressant för oss att vara med här. Man får inspel från alla håll som till exempel fotboll, bransch och kommun och för min del är det bra att också träffa andra sponsorer till IFK Värnamo och få tips på andra ingångar till sponsring. Det har varit en jätteproffsig och intressant mix och det är inspirerande, säger Peter Winsth, på HECO och fortsätter.

– Det är nyttigt för en själv. Jag får en insyn i klubbarnas värld. Här ser man vad vi får ut av sponsorskapet förutom att stärka varumärket. Det är nyttigt att all personal hos oss också blir medvetna om det.

Mats Enquist, Generalsekreterare på Svensk Elitfotboll, Carlos Esterling, EY, Patrik Andersson och Mikael Bergsten, EY

Mats Enquist, Generalsekreterare på Svensk Elitfotboll, Carlos Esterling, EY, Patrik Andersson och Mikael Bergsten, EY

Nätverksarenan avslutades med två besök på Camp Nou. På söndagskvällen såg deltagarna matchen i La Liga mellan FC Barcelona och Alavés, som hemmalaget vann med 2-1 trots ett mål av svenske John Guidetti i bortalaget. På måndagen blev det sedan ett studiebesök hos FC Barcelona och deras personal med temat FC Barcelona ur ett affärsperspektiv.

– Programmet har varit mycket intressant med varierat innehåll. Vi har lite olika ingångar som partners men det vi fått höra om partnerskap och sponsring har varit mycket intressant, säger Mats Eklund, Försäljningschef online på Svenska Spel och fortsätter.

– Det handlar inte lika mycket om att synas längre, utan mer att man tänker på vilka värden man är ute efter. Att få vara med i en relevant kontext och att få andra att berätta hur vi som partners är istället för att säga ”vi är stolt sponsor”. Det ska man tänka på.

Summa summarum så har Nätverksarenan 2018 gett många positiva och inspirerande möten som med all säkerhet på sikt gör att ligornas och klubbarnas kommersiella konkurrenskraft stärks ytterligare.

– En ny attraktiv rättighetsmöjlighet har etablerats , och det gynnar såklart alla intressenter, så även våra samarbetspartners på både klubb- som liganivå, och i förlängningen våra konsumenter förutsatt att vi som intressenter i Nätverksarenan gör rätt, avslutar Jan Karlsson.

Nästa konferens med Nätverksarenan går av stapeln 2019.