Undersökningen SportNavigatorn visar att fotbollen befäster sin position som den populäraste idrotten hos Sveriges befolkning. Tittar man på intresset hos endast unga så är fotbollen överlägset störst där.
– Det är mycket glädjande att se att nästa generations stora intresse för fotbollen fortsätter att öka. Det lovar gott inför framtiden, säger Jan Karlsson, Försäljnings- och Marknadsdirektör på Svensk Elitfotboll.

Det är företaget Upplevelseinstitutet som står bakom SportNavigatorn som årligen kartlägger det svenska folkets idrottsintresse. Svenska medborgare i åldern 15 år och uppåt har deltagit i undersökningen och även i år toppar fotbollen listorna, och faktum är att glappet ökar mot för andra idrotter.

– Det är en otroligt positiv trend som fotbollen har just nu, säger Peter Allvin, Partner på Upplevelseinstitutet i samband med Nätverksarenan 2018.

Tittar man på intresset hos unga, 15-29 år, så är glappet mellan fotbollen historiskt även där. Att nästan hälften av befolkningen i åldrarna 15-29 gillar fotboll gör att publikutvecklingen ser lovande ut på de svenska arenorna framöver.

– Det är ju de här människorna som kommer att fylla arenorna de kommande åren. Dels själva och dels genom att ta med sig sina vänner eller sina familjer, menar Jan Karlsson.

Även på liganivå är fotbollen starkare än tidigare. Hockey har som ligor legat före fotbollen i några år, men för varje gång undersökningen görs så kommer fotbollen närmare, och det mesta talar för att fotbollen snart går om.

– Fotbollen har fördel av att ha internationell toppfotboll tillgänglig året runt såväl medialt som besökarmässigt menar Andreas Andersson, Mediachef på Upplevelseinstitutet.

Andreas Andersson, Mediachef på Upplevelseinstitutet, i samband med Nätverksarenan 2018

Andreas Andersson, Mediachef på Upplevelseinstitutet, i samband med Nätverksarenan 2018

Varför närmar sig Allsvenskan och Superettan sina motsvarigheter inom ishockeyn då tror ni?
– Framför allt Allsvenskan har en bra arenastandard och här hemma har vi en närhet och en konstant tillgång till toppfotboll som inte är lika kommersialiserad som ute i Europa. Profiler vänder hem, storstadslagen är slagkraftiga och vi har på sistone även fått framgångar för klubblag ute i Europa vilket också höjer intresset för egna ligan, tror Peter Allvin.

Kommer intresset öka även 2018?
– Det kan man aldrig veta men om intresset hos unga fortsätter öka, plus att demografiskt så har fler kvinnor börjat att intressera sig för fotboll de senaste åren och håller det i sig så finns det goda förhoppningar. Sedan ska man inte glömma klubbarnas värdegrundsarbeten och samhällsengagemang. Det handlar inte bara att nå många utan också det man gör. Gör man rätt så driver det intresse från näringslivet och då växer också ligan.

Precis som 2016 så visar 2017 års resultat att IFK Göteborg är det populäraste laget hos befolkningen i Sverige.

Intresse för idrott:
Fotboll 44%
Ishockey 39%

 

Intresse hos män:
Fotboll 60%
Ishockey 50%

 

Intresse hos kvinnor:
Fotboll 32%
Friidrott 32%

 

Intresse bland unga 15-29 år:
Fotboll 44%
Ishockey 28%

 

Intresse för idrott bland personer med utländsk härkomst
Fotboll 47%
Ishockey 31%

 

Mest populära ligorna
SHL 38%
Allsvenskan 37%
Hockeyallsvenskan 29%
Superettan 27%

 

Sport mest intresserad av (ett alternativ)
Fotboll 20%
Ishockey 11%

 

Favoritlag Allsvenskan
IFK Göteborg 10%
Malmö FF 8%

 

52% av befolkningen har ett favoritlag i Allsvenskan.

Fakta undersökningen:

  • Undersökningen är genomförd via webbintervjuer med ett representativt urval av den svenska befolkningen (+15 år).
  • 6 000 intervjuer (500 per månad) har genomförts löpande under perioden augusti 2016 – juli 2017.
  • Datamängden har vägts utifrån kön, ålder och geografi för att representera den svenska befolkningen.
  • Undersökningsinstitutet Ipsos Observer har genomfört datainsamlingen på uppdrag av Upplevelseinsitutet.

 

För fler frågor om SportNavigatorn besök Upplevelseinstitutets hemsida eller kontakta:
Andreas Andersson, Mediachef, Upplevelseinstitutet
+46 70 473 59 57
andreas@uiis.se