IK Sirius  vinner M-Guldet som delas ut av Uppsala Marknadsförening för sina välkomstfilmer till de allsvenska motståndarna som publicerades inför varje seriematch under den gångna säsongen.
– Jag är oerhört glad och stolt. Ett fint kvitto på det jobb vi gör, säger Cilla Fischer, Marknadschef i IK Sirius.

Sirius filmer går under namnet Sirius välkomnar och innebär en välkomsthälsning på klassiskt studentikost vis till de allsvenska rivalerna som Sirius ska möta härnäst på hemmaplan i Allsvenskan. Ofta i form av en vers eller visa. De 15 filmerna är gjorda i samarbete med reklambyrån Zellout och syftet var efter 43 års frånvaro från Allsvenskan att ta chansen att göra avtryck i fotbollssverige och där föddes iden till att  ”bjuda in schysst och smart”. Totalt sågs alla filmer av nära en miljon människor.

– Fantastiskt, och jag tror unikt i vår bransch, att vi kunde nå ut till så många och med ett sånt viktigt budskap det ändå är – fotboll är glädje och gemenskap, säger Cilla Fischer.

För detta prisas nu kampanjen med M-Guldet av Uppsala Marknadsförening. Juryn motiverar Sirius som vinnare av M-Guldet på följande sätt:
Med ett enkelt budskap, folklig kommunikation och en schysst värdegrund förmedlar årets marknadsförare en genuin kärlek till Uppsala. Ett inbjudande koncept som inte lämnar någon oberörd. Humor och finess ger kampanjen förankring även utanför arenan och den organiska spridningen bekräftar att marknadsföring när den är som bäst, kommer från hjärtat.

Syftet med Guld-M:er är att premiera, synliggöra och lyfta fram god kommunikation och marknadsföring som skett i Uppsala eller med stark anknytning till Uppsala. Priserna utses av en jury som består av medlemmar från andra marknadsföreningar i Sverige.

Sirius spelar vidare i Allsvenskan 2018 men vet ännu inte om det blir någon repris på välkomstfilmerna eller om klubben ska försöka hitta ett nytt koncept:
– Vi jobbar på kreativiteten men det blir svårt att toppa det här, avslutar Cilla Fischer.

Se ett sammandrag av filmerna här.