Elitklubbarna i svensk fotboll får 1,3 miljoner för sina samhällsinsatser

8 OKTOBER, 2012 kl 14:57

Elitklubbarna i svensk fotboll får 1,3 miljoner för sina samhällsinsatser

Svenska spel mindre logga

Elitklubbarna i svensk fotboll får 1,3 miljoner för sina samhällsinsatser

Fotbollsklubbar som vill göra en social insats utanför gräsplanen ska också få hjälp att göra det. Svenska Spels Fotbollsfond innebär att de klubbar från Allsvenskan, Damallsvenskan och Superettan som har de bästa samhällsprojekten får dela på 1,3 miljoner kronor. Pengarna ska användas till att ge något positivt tillbaka till samhället.

− Fotbollen gör redan idag stor nytta i samhället men vi vill hjälpa dem att ge ännu mer tillbaka och uppmuntra till goda initiativ utanför spelplanen. Vi tror också att det här ger en möjlighet för klubbarna att inspireras av varann och kanske hitta gemensamma projekt, säger Johan Lindvall, varumärkeschef på Svenska Spel.

Samhällspriset, som är föregångaren till Fotbollsfonden, har sedan 2005 bidragit med en mängd viktiga projekt inom samhällsintegration, ledarutbildning och skolprojekt för att nämna några. Nu tar Fotbollsfonden vid som ska ge klubbarna möjligheten att utveckla sina idéer och sitt samhällsengagemang samt samla fotbollens alla samhällsprojekt under samma paraply.
− Fotboll är Sveriges mest populära sport och har därför också en unik gräsrotsstruktur som ger klubbarna möjligheter till positiva insatser vid sidan av fotbollsplanen. Vi tycker det är väldigt viktigt med sociala projekt och den här fonden ger klubbarna chansen att verkligen göra skillnad, säger Ola Rydén på Svensk Elitfotboll (SEF).

Sammanlagt kan 44 klubbar ansöka ur en pott på 1,3 miljoner kronor per år och fonden kommer att avsätta mellan 50 000 och 250 000 kronor per projekt. Ansökningstiden är mellan 31 augusti och 30 september och på Fotbollsgalan i november delas pengarna ut.

− Vi har redan en god tradition inom fotbollen att jobba med socialt ansvarstagande men alla initiativ för ett bättre samhälle är oerhört positivt och ger oss möjligheten att bli ännu bättre, säger Linda Wijkström på Elitföreningen Damfotboll (EFD).

Juryn som ska bedöma ansökningarna består av förutom Ola Rydén från Svensk Elitfotboll och Linda Wijkström från Elitföreningen Damfotboll, dessutom av fotbollsprofilerna Karolina Westberg och Thomas Ravelli samt Zenita Strandänger och Erik Kotschack från Svenska Spel.

Vid frågor, vänligen kontakta:
Johan Lindvall, Svenska Spel, 070-713 34 35

Linda Wijkström, Elitföreningen Damfotboll, 070-768 03 71

Ola Rydén, Svensk Elitfotboll, 070-19 00 690

Svenska Spel är Sveriges ledande spelbolag och ägs av svenska staten där hela vinsten går tillbaka till samhället. Bolaget erbjuder sport- och turspel via ombud, i mobilen och på www.svenskaspel.se, samt spel på värdeautomater (Vegas). I koncernen ingår Casino Cosmopol med Sveriges fyra internationella kasinon. I sortimentet återfinns flera kända varumärken, bland andra Triss, Lotto, Oddset och Stryktipset. Cirka 75 procent av den vuxna befolkningen spelar någon gång under året på något av bolagets spel och varje år betalar Svenska Spel ut vinster till ett värde av cirka 12 miljarder kronor. Svenska Spel är också Sveriges största idrottsponsor. Vår vision är att spel ska vara till glädje för alla!
I Svenska Spels medierum http://media.svenskaspel.se hittar du nyheter, pressmeddelanden, bilder och kontaktuppgifter.

 

Fler nyheter

IMG_5081

Partnerträff i Malmö i samband med Malmö FF – Chelsea

Allsvenskans och Superettans officiella partners träffades i Malmö i samband med mötet i Europa League mellan Malmö FF och Chelsea…. Läs mer

Foto: Simon Hastegård / Bildbyrån / Cop 118

Malmö FF och AIK favoriter i Svenska Cupen hos Svenska Spel

I helgen börjar tävlingssäsongen på allvar när Svenska Cupen drar igång. Precis som i Allsvenskan så är Malmö FF och… Läs mer

IMG_5061

Marknadskonferens: ”Det hände något inom SEF 2015”

De affärsansvariga i klubbarna i Allsvenskan och Superettan har träffats kontinuerligt sedan 2015. Vid den första konferensen 2019 känner deltagarna… Läs mer

GAIS_cover-1024x740

GAIS ”Fanager” uppmärksammad internationellt

GAIS satsning på den så kallade ”Fanagern”, Sebastian Thörnqvist, får uppmärksamhet utomlands. Greppet att låta en supporter vara coach i… Läs mer

Dzenan Dedic, verksamhetschef OnePartnerGroup Helsingborg och Fredrik Liverstam, Helsingborgs IF Foto: OnePartnerGroup

OnePartnerGroup och Helsingborgs IF i samarbete

Helsingborgs IF:s Fredrik Liverstam förstärker OnePartnerGroups kontor i Helsingborg. Liverstam kommer vid sidan av fotbollen att jobba som säljare. – Tack… Läs mer

SLOfrance

Svensk SLO-delegation på studiebesök i Frankrike

I början av februari bjöds en svensk delegation in till ett studiebesök i Lyon inom ramarna för LIAISE-projektet. Besöket syftade… Läs mer

IMG_4980

För OnePartnerGroup började allt med Nätverksarenan

Det har hänt mycket på ett år för ligapartnern OnePartnerGroup. För ett år sedan deltog OPG som inbjuden gäst till… Läs mer

SEF-Spiideo-633x338

Allsvenskan och Superettan speciellt inbjudna till digitalt spetsmöte

Klubbarna i Allsvenskans och Superettans arbete med att ta fram officiell matchdata drar blickarna till sig. I slutet av januari… Läs mer

IMG_4948

Inspirationsfyllda dagar med klubbar och partners i Madrid

Den andra upplagan av Nätverksarenan är över. Totalt 85 personer från ligorna och klubbarna från Allsvenskan och Superettan gjorde tillsammans… Läs mer

IMG_4948

Inspirational days with clubs and partners in Madrid

The second edition of the Network Arena is over. A total of 85 people from the leagues Allsvenskan and Superettan… Läs mer

Photo: Petter Arvidson / BILDBYRÅN / kod PA / 92175

Svenska Spels favoriter till det allsvenska guldet

Malmö FF är favoriter till det allsvenska guldet. I alla fall enligt Svenska Spel. Regerande mästarna AIK ger näst lägst odds,… Läs mer

pressmeddelande (kopia)

Allsvenskan och Superettan får ett nytt utseende – Ny visuell identitet

Sveriges två högsta ligor i fotboll får från och med säsongen 2019 ett nytt utseende. Både Allsvenskans och Superettans logotyper… Läs mer

pressmeddelande (kopia)

Allsvenskan and Superettan gets a new visual identity

Sweden’s two top tiers will from the 2019 season have a new look. Both Allsvenskan’s and Superettan’s logos are replaced with… Läs mer

Stadion kväll dag 1 (2)

Malmö FF tar emot Chelsea på hybridgräs

Malmö FF byter underlag på Stadion och kommer att börja spela på hybridgräs även under matcher. Först ut att tävlingsmatcha… Läs mer

eAllsvenskan_EA_on_white

SVENSKA FOTBOLLSKLUBBAR TÄVLAR I FIFA: VÄLKOMMEN TILL eAllsvenskan – EN DEL AV FIFA 19 GLOBAL SERIES

Svensk Elitfotboll och Dreamhack lanserar eAllsvenskan. Med start första helgen i mars och under resten av våren spelas en gemensam… Läs mer

eAllsvenskan_EA_on_white

TOP FLIGHT SWEDISH FOOTBALL CLUBS TO COMPETE IN FIFA: WELCOME TO eALLSVENSKAN –PART OF THE FIFA 19 GLOBAL SERIES

Swedish Elite Football and DreamHack presents eAllsvenskan. As of 1st of March and almost three months ahead, eAllsvenskan will be… Läs mer

IMG_2567-kopia-633x475

Svenska lagen klara till sommarens Gothia Cup Puma Trophy

Samtliga svenska klubbar i sommarens inbjudningsturnering i Gothia Cup – Puma Trophy är nu klara. De tolv svenska lagen får i turneringen ta sig… Läs mer

2018 åkte ett 60-tal deltagare med Nätverksarenan till Barcelona. I år går resan till Madrid.

Ligorna och klubbarna åker tillsammans med sina partners med ”Nätverksarenan” till Madrid

I början av februari åker representanter från Svensk Elitfotboll till Madrid tillsammans med Allsvenskans och Superettans officiella partners samt representanter från… Läs mer

Benjamin-Nygren-633x356

Resterande ungdomsserier fastställda

Tidigare i veckan presenterade Svensk Elitfotboll U21-serien för 2019 och nu har också Svenska Fotbollförbundet fastställt kategorierna under. Här är… Läs mer

sef

Svensk Elitfotboll anställer en operativ chef

Lena Engström blir ny operativ chef på Svensk Elitfotboll. Lena har sin bakgrund i bland annat i rid- och travsporten… Läs mer