Nya affärsnyckeltal för systematisk benchmarking med uppföljande stimulans för klubbarnas affärsutveckling var prioriterat ämne när SEFs affärsutvecklingsråd träffades i Göteborg.
– Jag tycker att våra möten är kreativa och ett bra forum för att gemensamt skapa bättre förutsättningar för våra ligor, säger Linus Folkesson, Marknadschef i Falkenbergs FF.

 Svensk Elitfotbolls affärsutvecklingsråd samlades för ett möte i Göteborg inför matchen i Allsvenskan mellan IFK Göteborg och IK Sirius. Syftet var förutom att ta del av IFK Göteborgs matcharrangemang på plats framförallt diskutera prioriterade utvecklingsfrågor för ligorna och dess klubbar.

Affärsutvecklingsrådet som består av sju representanter ur Allsvenska – och Superettanklubbar, samt Svensk Elitfotboll, samlas fyra-fem gånger per år och diskuterar aktuella och prioriterade utvecklingsfrågor kopplat till klubbarnas och ligornas affärer. Representanterna i rådet utses av ligornas affärsansvariga på Svensk Elitfotbolls marknadskonferenser.

– Träffen i Göteborg var mycket konstruktiv och givande, denna gång var även EY som samarbetspartner inbjuden för att delta aktivt under passet då utvecklingen av vår benchmarking av affärsnycketal diskuterades , berättar Jan Karlsson, Försäljnings- och Marknadsdirektör på Svensk Elitfotboll.

Under mötet enades rådet om nyckeltalen och förutsättningarna för utnämningen av ”Årets Sports Business Team”, vilket presenteras för ligornas affärsansvariga på marknadskonferensen.

– Det var ett bra möte som vanligt när vi träffas. Det förs bra dialoger där vi vänder och vrider på det som vi diskuterar och där alla får komma till tals. Gällande benchmarking av affärs nyckeltal så har punkterna förändrats sedan vi började med det. Det är något som är levande där vi lyfter fram det som vi ser som viktigt nu och som är ett bra verktyg för oss som klubbar att bli ännu bättre, menar Linus Folkesson.

Nästa gång som Affärsutvecklingsrådet ses är i början av oktober, i samband med matchen Hammarby – IFK Göteborg.

Deltagande på Affärsutvecklingsrådets möte i Göteborg
Jan Karlsson, Försäljnings- och marknadsdirektör i Svensk Elitfotboll
Linus Folkesson, Marknadschef i Falkenbergs FF
Fredrik Wallin, Försäljningsansvarig i IFK Göteborg
Kaj Pettersson, tf Försäljningschef i IFK Norrköping
Patrik Blomquist, Marknadschef Hammarby IF
Gäst Carlos Esterling, Auktoriserad revisor och partner EY