Som ett led i elitfotbollens IT-satsning har klubbarna i Allsvenskan och Superettan infört ett gemensamt system för kundhantering (CRM). Klubbarna är just nu inne i processen med att gå över till det nya systemet. AIK provade med gott resultat.
– Vi gjorde ett brett utskick till tidigare säsongskortsinnehavare och medlemmar och det gav en omedelbar effekt i en period där det annars står still, säger Tobias Larsson, SLO i AIK.

AIK tankade över delar av sitt medlemsregister till det nya systemet och provade på ett utskick med ett erbjudande som resulterade i flera hundra sålda säsongskort.
– Vi sålde upp till 400 årskort på kort tid. Det visar vilken kraft det kommer finns i det här system när vi kan använda det fullt ut, menar Tobias Larsson.

Klubben har än så länge bara gjort breda utskick till medlemmarna men det nya systemet möjliggör också att klubbarna kommer att kunna skräddarsy sitt budskap till olika typer av publik.
– Man kan ha olika budskap till olika typer av publik. Man anger olika ton och använder olika bilder beroende på vem som lyssnar och så vidare. En familj har andra behov än en klacksupporter och då vill man ge dem olika budskap eller erbjudanden.

Tobias Larsson ser också en annan fördel med CRM-systemet. Möjligheten till tvåvägskommunikation.
– Det finns en påbyggnadsmodul där vi kan ställa frågor och få feedback från medlemmarna och det är värdefullt.

Arbetet med det nya CRM-systemet är en del i Svensk Elitfotbolls arbete med att bli Nordens Bästa Liga 2017. Läs mer om NBL17 här.

Robert Johansson / FOTO: Bildbyrån