AIK utsågs till Allsvenskans Best practice på Marknadskonferensen

13 FEBRUARI, 2017 kl 11:32

AIK utsågs till Allsvenskans Best practice på Marknadskonferensen

Fotboll, Allsvenskan, AIK - Kalmar

Affärsansvariga i Allsvenskan och Superettan samlades i Stockholm för att dela med sig av sina erfarenheter. Många fina initiativ presenterades och efter en omröstning utsågs AIK till best practice i Allsvenskan för sina kampanjer Res Isidor och pensionärsmatchen.
– Vi jobbar nära både våra supportrar och våra partners, säger Tobias Larsson, Kommunikation AIK.

Tobias Larsson berättar att båda kampanjerna var ett resultat av flera månaders intensivt planerande. Res Isidor blev en kick off inför AIK:s 125-årsfirande där supportrarna köpte säsongens nya matchställ och som sedan kulminerade i avtäckandet av en staty utanför Friends arena, föreställandes AIK:s grundare Isidor Behrens tillsammans med en av klubbens mest legendariske ledare Putte Kock.

– Det kanske låter som en liten grej men det är massor av hårt arbete bakom som involverat alla parter i arbetet. Vi är ett stort team. Jag tycker att Res Isidor är ett bra exempel hur man skapar nytta för supportrar och hur man aktiverar en sponsor och skapar riktigt business. Vi uppnådde vårt försäljningsmål inom 48 timmar.

AIK:s andra initiativ var matchen mot Gefle, där klubben bjöd in sina äldre supportrar och lät dem gå in tillsammans med laget i samband med inmarschen. Syftet var att återfå en förlorad generation och initiativet uppmärksammades över hela världen.

– Inmarschen blev mest hyllad men vi ville egentligen bara få tillbaka vår äldre publik. Stefan Jonasson, vår kommersiella chef och vår SLO, Daniel Norlander drev arbetet och vi åkte runt och hämtade upp de äldre på olika äldreboenden i närområden. Vi hade en pensionsärlounge på arenan med kaffe, bulle och livemusik och vi jobbade tätt med C More för att ta och sprida bilder för att garantera maximal räckvidd. Vi ville äga processen.

Klippet där de äldre marscherar in tillsammans med AIK:s spelare blev snabbt viralt och spreds över hela världen.

– Det är det tredje mest spridda svenskproducerade klippet någonsin efter Zlatans reklam och Van Dammes splitt. De andra klippen hade också en extremt mycket större budget än vad vi hade att jobba med. Vår inmarsch blev också nominerat till Spinngalan i tre kategorier men det kom tvåa i alla tre. Samma resultat som AIK i Allsvenskan, säger Tobbe och skrattar.

AIK är nöjda med sina kampanjer och sitt sätt att jobba med marknadsföring. Nya idéer finns för 2017 och det återstår att se hur dessa tas emot externt.

– Det är intressant jobba så här. Nära supportrar och partners. Ofta är det supportrar som kommer med idéer som gör att det känns rätt för AIK. Och det är partners som kommer in med struktur och resurser som gör att de går att genomföra så att det känns bra.

På Superettans möte utsågs Öster till best practice för sitt jobb med skolkortet, som gör att skolungdomar och föräldrar gratis kan gå och se Öster spela.

De affärsansvariga i föreningarna i Allsvenskan och Superettan presenterade många fina arbetssätt för hur man kan jobba med att skapa intresse och engagemang, och även fast AIK och Öster utsågs till best practice så fanns det flera fina initiativ ute hos klubbarna.

 

Fler nyheter

BB180319PA013

Malmö FF bjuder in till integrationsfika

Inför måndagens match mellan Malmö FF och IF Brommapojkarna anordnas en integrationsfika på Stadion i Malmö. Malmö FF bjuder då… Läs mer

C57A7393

”En god akademi är lika med en framgångsrik klubb”

Det finns ett direkt samband mellan en god akademi och framgång för en fotbollsklubb. Det presenterade nyligen CIES Football Observatory… Läs mer

sef

EY blir ny samarbetspartner till Svensk Elitfotboll

Revisions- och rådgivningsföretaget EY blir ny samarbetspartner till Svensk Elitfotboll. EY som nyligen släppt den ekonomiska rapporten för Allsvenskan och… Läs mer

Da6jmAVX0AAhII4

LIAISE-projektet på populärt matchdagsbesök hos Hammarby

På måndagen besökte deltagarna i LIAISE-projektet, SLO:er, SLO-samordnare samt supporterrepresentanter från flera olika europeiska länder, den allsvenska matchen mellan Hammarby… Läs mer

30714337_10155630357438741_4636870929262051328_n

SLO-projektet LIAISE samlades i Stockholm

Den 15 till 17 april samlades deltagarna i LIAISE-projektet, ett projekt med fokus på SLO-rollen, i Stockholm för internationellt utbyte…. Läs mer

30714337_10155630357438741_4636870929262051328_n

The LIAISE project gathered in Stockholm

On April 15-17, members of the LIAISE project gathered in Stockholm for international exchange of experience. The days included workshops… Läs mer

Derbyt mellan AIK och Djurgården blev den tredje matchen på lika många omgångar som lockat över 30 000 åskådare. FOTO: Bildbyrån

Starka premiärsiffror trots matchflyttar

De många matchflyttarna under premiärhelgerna av Allsvenskan och Superettan ställde på sina håll till det för många fotbollsälskare. Trots det… Läs mer

BB171001NJ069

Sundsvallsanfallaren hjälper ungdomar med läxläsning

I skolan behövs ofta extra resurser – på Hagaskolan i Sundsvall heter två av de resurserna Linus Hallenius och Amaro… Läs mer

norrporten

GIF Sundsvall skriver första lokala överenskommelsen med Arbetsförmedlingen

I samband med fredagskvällens allsvenska match mellan GIF Sundsvall och Malmö FF på Idrottsparken presenterade Sundsvall sitt nya samarbete med… Läs mer

DSC_0423 (kopia)

GDPR – den nya Personuppgiftslagen

I slutet av maj i år träder den nya dataskyddsförordningen GDPR igenom och det blir då bland annat en hel… Läs mer

vlcsnap-2018-04-12-15h27m34s145

Studio Oddsets Road to Allsvenskan är tillbaka

Under 2017 gjorde Studio Oddset nedslag i flertalet allsvenska klubbar innan och under säsong. Nu är vissa nedflyttade, medan andra… Läs mer

IMG_0393-e1521732069424-1024x588

LIAISE – Svensk Elitfotboll i EU-projekt om SLO-rollen

Den 15:e och 16:e mars deltog Svensk Elitfotboll, tillsammans med SFSU, samt liga- och supporterorganisationer från totalt åtta europeiska länder,… Läs mer

Namnlös[1] (kopia)

LIAISE-projektet – The LIAISE project

English below Från och med 2018 är Svensk Elitfotboll, tillsammans med SFSU samt åtta andra ligaorganisationer, förbund och supporterorganisationer, en… Läs mer

European Leagues, och Svensk Elitfotbolls ordförande, Lars-Christer Olsson signerar European Leagues manifest.

European Leagues manifest: ”Vi är de europeiska fotbollsligornas röst”

Varje vecka levererar europeisk ligafotboll fler än 450 ligamatcher till supportrar och den breda massan av fotbollsintresserade. European Leagues, där… Läs mer

PC-GA

European Leagues missnöjda med UEFA:s modell för Financial Distribution

När European Leagues höll sin kongress i Edinburgh så fick organisationen inte bara sitt nya namn utan det behandlades också… Läs mer

Fotboll, Kval till Allsvenskan, Halmstad - Helsingborg

Klart med avsparkstider i flyttade matcher

Nya datum är satta för matcherna Halmstads BK – Helsingborgs IF respektive IK Sirius-Gif Sundsvall som båda skjutits upp på grund… Läs mer

BB180304JJ003

Elfsborg aktiverar äldre med ”Walking Football”

I slutet av februari drogs ett nytt projekt igång i Borås, då höll IF Elfsborg sin första sammankomst med ”Walking… Läs mer

Lars-Christer Olsson, ordförande i European Leagues och i Svensk Elitfotboll

EPFL blir European Leagues och lanserar ett gemensamt manifest för alla medlemsligor

De europeiska ligornas gemensamma organisation, EPFL, byter namn och blir European Leagues. I samma veva lanseras ett manifest där alla… Läs mer

Fotboll, Allsvenskan, Sirius - Malmö FF

Allsvenskans omgång 12-19 fastställda

Omgång 12-19 av Allsvenskan är efter spelordningsmöte nu fastställda. Matcherna kan flyttas lite beroende på hur det går för främst Malmö… Läs mer

thumbnail2

Allsvenskan Fantasy får webbtv-magasin

2018 kommer med en stor allsvensk nyhet – ”Allsvenskan Fantasy”. I samband med lanseringen av spelet sjösätter också Svensk Elitfotboll… Läs mer