AIK utsågs till Allsvenskans Best practice på Marknadskonferensen

13 FEBRUARI, 2017 kl 11:32

AIK utsågs till Allsvenskans Best practice på Marknadskonferensen

Fotboll, Allsvenskan, AIK - Kalmar

Affärsansvariga i Allsvenskan och Superettan samlades i Stockholm för att dela med sig av sina erfarenheter. Många fina initiativ presenterades och efter en omröstning utsågs AIK till best practice i Allsvenskan för sina kampanjer Res Isidor och pensionärsmatchen.
– Vi jobbar nära både våra supportrar och våra partners, säger Tobias Larsson, Kommunikation AIK.

Tobias Larsson berättar att båda kampanjerna var ett resultat av flera månaders intensivt planerande. Res Isidor blev en kick off inför AIK:s 125-årsfirande där supportrarna köpte säsongens nya matchställ och som sedan kulminerade i avtäckandet av en staty utanför Friends arena, föreställandes AIK:s grundare Isidor Behrens tillsammans med en av klubbens mest legendariske ledare Putte Kock.

– Det kanske låter som en liten grej men det är massor av hårt arbete bakom som involverat alla parter i arbetet. Vi är ett stort team. Jag tycker att Res Isidor är ett bra exempel hur man skapar nytta för supportrar och hur man aktiverar en sponsor och skapar riktigt business. Vi uppnådde vårt försäljningsmål inom 48 timmar.

AIK:s andra initiativ var matchen mot Gefle, där klubben bjöd in sina äldre supportrar och lät dem gå in tillsammans med laget i samband med inmarschen. Syftet var att återfå en förlorad generation och initiativet uppmärksammades över hela världen.

– Inmarschen blev mest hyllad men vi ville egentligen bara få tillbaka vår äldre publik. Stefan Jonasson, vår kommersiella chef och vår SLO, Daniel Norlander drev arbetet och vi åkte runt och hämtade upp de äldre på olika äldreboenden i närområden. Vi hade en pensionsärlounge på arenan med kaffe, bulle och livemusik och vi jobbade tätt med C More för att ta och sprida bilder för att garantera maximal räckvidd. Vi ville äga processen.

Klippet där de äldre marscherar in tillsammans med AIK:s spelare blev snabbt viralt och spreds över hela världen.

– Det är det tredje mest spridda svenskproducerade klippet någonsin efter Zlatans reklam och Van Dammes splitt. De andra klippen hade också en extremt mycket större budget än vad vi hade att jobba med. Vår inmarsch blev också nominerat till Spinngalan i tre kategorier men det kom tvåa i alla tre. Samma resultat som AIK i Allsvenskan, säger Tobbe och skrattar.

AIK är nöjda med sina kampanjer och sitt sätt att jobba med marknadsföring. Nya idéer finns för 2017 och det återstår att se hur dessa tas emot externt.

– Det är intressant jobba så här. Nära supportrar och partners. Ofta är det supportrar som kommer med idéer som gör att det känns rätt för AIK. Och det är partners som kommer in med struktur och resurser som gör att de går att genomföra så att det känns bra.

På Superettans möte utsågs Öster till best practice för sitt jobb med skolkortet, som gör att skolungdomar och föräldrar gratis kan gå och se Öster spela.

De affärsansvariga i föreningarna i Allsvenskan och Superettan presenterade många fina arbetssätt för hur man kan jobba med att skapa intresse och engagemang, och även fast AIK och Öster utsågs till best practice så fanns det flera fina initiativ ute hos klubbarna.

 

Fler nyheter

BB160427BB056-2

20 000 biljetter sålda till premiären på Ullevi

Den 1 april möts IFK Göteborg och Malmö FF i den allsvenska premiären, och det ser ut att bli inför… Läs mer

Mattias Svanberg kramar om Andreas Vindheim efter ett mål under försäsongen. Båda spelarna är med i truppen till U21-premiären.
Foto: Petter Arvidson / BILDBYRÅN

U21-serien drar igång med samma klassikermöte som i Allsvenskan

Nu börjar U21 Allsvenskan. Precis som för klubbarnas representationslag så startar säsongen med IFK Göteborg – Malmö FF på Västkusten…. Läs mer

Fotboll, Svenska Cupen, Final, Malmö FF - Häcken

Tävlingssäsongen smyger igång med Svenska Cupen

I helgen inleds Svenska Cupens gruppspel. 25 av de 32 kvarvarande lagen kommer från Allsvenskan eller Superettan. De regerande mästarna… Läs mer

Varbergs Nsima Peter jublar efter mål iSuperettan 2016.
Foto: Krister Andersson / BILDBYRÅN

Varbergs samhällsengagemang prisat

Adnan Bainca prisades med Guldhanden när Sverige United delade ut sina utmärkelser för året. Under namnet Unite People ser Bainca, i… Läs mer

Skärmavbild 2017-02-15 kl. 13.15.35

GIF Sundsvall åker på träningsläger med Svenska Speltelefonen

GIF Sundsvall gör som Östersund, Niklas Bärkroth, Oscar Jansson och John Alvbåge tidigare har gjort, och sköter Svenska Spels Instagramkonto… Läs mer

oster

Öster bjuder skolungdomar på gratis fotboll

När de Affärsansvariga i klubbarna i Allsvenskan och Superettan utsåg best practice över lyckade initiativ under 2016 så drog Öster… Läs mer

ycQRZ2l9

Halmstad och AIK stod för 2016 års bästa matcharrangemang

Halmstad och AIK vinner ”den gyllene tårtspaden” för säsongen 2016. Priset utses av Svenska Fotbollförbundets match- och säkerhetsdelegater och innebär att… Läs mer

Fotboll, Allsvenskan, AIK - Kalmar

AIK utsågs till Allsvenskans Best practice på Marknadskonferensen

Affärsansvariga i Allsvenskan och Superettan samlades i Stockholm för att dela med sig av sina erfarenheter. Många fina initiativ presenterades… Läs mer

Fotboll, Allsvenskan, Elfsborg - Norrköping

Elfsborg medlemmar av internationellt nätverk

Elfsborg är den senaste svenska klubben som går in i nätverket European Football for Development Network (EFDN) som fokuserar på fotbollsklubbars… Läs mer

IMG_8832

Lyckad konferens för klubbarnas Affärsansvariga

Affärssansvariga i Allsvenskan och Superettan samlades för att under två dagar dela med sig av sina erfarenheter och få relevant… Läs mer

Fotboll, U17, VM, Bronsmatch, Sverige - Argentina

Roland Larsson: ”Tredje bäst i världen”

Roland Larsson, förbundskaptenen för U17-landslaget som tog VM-brons i Förenade Arabemiraten 2013 har med hjälp av Svenska Spel skrivit en bok om… Läs mer

Fotboll, Kval till Allsvenskan, Helsingborg - Halmstad

Åtta personer stängs av efter Helsingborg – Halmstad

Åtta män som stormade planen efter förlusten mot Halmstad och att det blivit klart att Helsingborg tvingats lämna Allsvenskan stängs… Läs mer

IMG_5861-633x475

Gothia Cup får elitklass även för 15-åringar

Gothia Cups elitklass Tipselit Trophy har tidigare bara spelats för 17-åringar men kommer från och med i sommar också att… Läs mer

Fotboll, Allsvenskan, IFK Göteborg - Elfsborg

Stor ökning av antal personer med ett favoritlag i Allsvenskan

Allt fler svenskar har ett favoritlag i Allsvenskan. Enligt undersökningen SportNavigatorn så har 55% av de tillfrågade ett lag de… Läs mer

Fotboll, Träningsmatch, IFK Göteborg - Sarpsborg

Svenska Spel erbjuder odds på försäsongsmatcherna

Intresset för de allsvenska lagens försäsong växer för varje år. I år sänds merparten av försäsongsmatcherna på tv och nu… Läs mer

Fotboll, Allsvenskan, Djurgården - AIK

Fotbollen drar ifrån som den mest populära idrotten

Enligt den årliga undersökningen SportNavigatorn över svenska folkets idrottsintresse så ökar fotbollen som den allra populäraste idrotten i landet. –… Läs mer

IMG_8807

Sportcheferna uppdaterade på transferavtal

Sportcheferna i Allsvenskan och Superettan fick på ett förmöte i samband med den Nordiska tränarkonferensen en uppdatering på hur man… Läs mer

Fotboll, Allsvenskan, IFK Göteborg - AIK

Gamla Ullevi får hybridgräs

Gamla Ullevi blir först i Sverige med hybridgräs på en arena för elitfotboll. Det meddelar arenabolaget Got Event. Tanken är att… Läs mer

IMG_8804

Givande Nordisk tränarkonferens med talangutveckling på agendan

Sportchefer från klubbarna i Allsvenskan och Superettan samlades, tillsammans med Tipselittränare, i Göteborg för att under en helg medverka på… Läs mer

Fotboll, Allsvenskan, Djurgården - AIK

Stockholmspolisen bildar grupp mot grov kriminalitet i idrottsmiljö

Polisen bildar en aktionsgrupp mot kriminella fokuspersoner i supportermiljön i Stockholm där syftet är att minska hot och våld mot idrottens ledare… Läs mer