AIK utsågs till Allsvenskans Best practice på Marknadskonferensen

13 FEBRUARI, 2017 kl 11:32

AIK utsågs till Allsvenskans Best practice på Marknadskonferensen

Fotboll, Allsvenskan, AIK - Kalmar

Affärsansvariga i Allsvenskan och Superettan samlades i Stockholm för att dela med sig av sina erfarenheter. Många fina initiativ presenterades och efter en omröstning utsågs AIK till best practice i Allsvenskan för sina kampanjer Res Isidor och pensionärsmatchen.
– Vi jobbar nära både våra supportrar och våra partners, säger Tobias Larsson, Kommunikation AIK.

Tobias Larsson berättar att båda kampanjerna var ett resultat av flera månaders intensivt planerande. Res Isidor blev en kick off inför AIK:s 125-årsfirande där supportrarna köpte säsongens nya matchställ och som sedan kulminerade i avtäckandet av en staty utanför Friends arena, föreställandes AIK:s grundare Isidor Behrens tillsammans med en av klubbens mest legendariske ledare Putte Kock.

– Det kanske låter som en liten grej men det är massor av hårt arbete bakom som involverat alla parter i arbetet. Vi är ett stort team. Jag tycker att Res Isidor är ett bra exempel hur man skapar nytta för supportrar och hur man aktiverar en sponsor och skapar riktigt business. Vi uppnådde vårt försäljningsmål inom 48 timmar.

AIK:s andra initiativ var matchen mot Gefle, där klubben bjöd in sina äldre supportrar och lät dem gå in tillsammans med laget i samband med inmarschen. Syftet var att återfå en förlorad generation och initiativet uppmärksammades över hela världen.

– Inmarschen blev mest hyllad men vi ville egentligen bara få tillbaka vår äldre publik. Stefan Jonasson, vår kommersiella chef och vår SLO, Daniel Norlander drev arbetet och vi åkte runt och hämtade upp de äldre på olika äldreboenden i närområden. Vi hade en pensionsärlounge på arenan med kaffe, bulle och livemusik och vi jobbade tätt med C More för att ta och sprida bilder för att garantera maximal räckvidd. Vi ville äga processen.

Klippet där de äldre marscherar in tillsammans med AIK:s spelare blev snabbt viralt och spreds över hela världen.

– Det är det tredje mest spridda svenskproducerade klippet någonsin efter Zlatans reklam och Van Dammes splitt. De andra klippen hade också en extremt mycket större budget än vad vi hade att jobba med. Vår inmarsch blev också nominerat till Spinngalan i tre kategorier men det kom tvåa i alla tre. Samma resultat som AIK i Allsvenskan, säger Tobbe och skrattar.

AIK är nöjda med sina kampanjer och sitt sätt att jobba med marknadsföring. Nya idéer finns för 2017 och det återstår att se hur dessa tas emot externt.

– Det är intressant jobba så här. Nära supportrar och partners. Ofta är det supportrar som kommer med idéer som gör att det känns rätt för AIK. Och det är partners som kommer in med struktur och resurser som gör att de går att genomföra så att det känns bra.

På Superettans möte utsågs Öster till best practice för sitt jobb med skolkortet, som gör att skolungdomar och föräldrar gratis kan gå och se Öster spela.

De affärsansvariga i föreningarna i Allsvenskan och Superettan presenterade många fina arbetssätt för hur man kan jobba med att skapa intresse och engagemang, och även fast AIK och Öster utsågs till best practice så fanns det flera fina initiativ ute hos klubbarna.

 

Fler nyheter

IMG_5427

Östersund och Sirius prisades och hyllades som Årets Affärsteam

Östersunds FK och IK Sirius fick under Svensk Elitfotbolls medlemsmöte ta emot pris för Årets Affärsteam i respektive liga. – Resultatet baseras på… Läs mer

Fotboll, Superettan, upptaktsträff 2017

”En jämn serie med många erfarna klubbar”

Det är som vanligt en jämn och oviss Superettan som väntar. I alla fall om man ska tro förhandssnacket. Ett… Läs mer

IMG_9038

Följ Djurgården sista veckan innan premiären

Djurgårdens IF tar över Svenska Speltelefonen på Instagram den sista veckan innan premiären. På @svenskaspel kan följarna se DIF:s uppladdning…. Läs mer

SEF-Spiideo Superettan

Verktyg för tränings- och matchanalys även i Superettan

Precis som i Allsvenskan så utrustas också arenorna i Superettan med Spiideos kameror för match- och träningsanalys. Det blev offentligt… Läs mer

IMG_9036

Dalkurd favorit i Superettan hos Svenska Spel

Dalkurd ger lägst odds hos Svenska Spel för att vinna Superettan 2017. Borlängeklubben ger 2.80 gånger pengarna medan närmaste konkurrenterna ger… Läs mer

Se avsnitt 7 av Säsongsstart Allsvenskan

Djurgården inleder tävlingssäsongen hemma mot Degerfors i Svenska Cupen. Resultatet blir inte vad laget hoppas på och pressen utifrån gör… Läs mer

C57A8316

Ligacupens finalspel en stor publikfest

Ligacupens finalhelg i Göteborg blev en stor publikfest. Drygt 3500 åskådare lockades till Prioritet Serneke Arena i Göteborg där de… Läs mer

sef

Allsvenskan och Superettan i Kanal 5 och Eurosport från 2020

Svensk Elitfotboll (SEF) har ingått en överenskommelse med Discovery Networks Sweden och tilldelat bolaget de exklusiva sändningsrättigheterna till Allsvenskan och… Läs mer

sef

Swedish Allsvenskan on Eurosport from 2020

Eurosport and Swedish channel five will show the Allsvenskan exclusively in Sweden for six seasons from 2020, Discovery Networks Sweden and… Läs mer

IMG_8989

Svenska Spel tackade Anders Wikström för väl genomförd första del av utbildningen i spelansvar och matchfixing

Anders Wikström gjorde sitt 32:a och sista stopp på första delen av sin turné i utbildningen i spelansvar och matchfixing… Läs mer

Fotboll, Allsvenskan, Örebro - Östersund

Östersunds FK Årets klubb på Fotboll och pengar

Ledande beslutsfattare inom fotbollens värld samlades i Stockholm för att under seminariet Fotboll och pengar bland annat ta tempen på… Läs mer

Se avsnitt 6 av Säsongsstart Allsvenskan

Efter månader av arbete och veckor av intensiv kontakt är dagen äntligen kommen då Kim Källström återvänder till Djurgården. Om… Läs mer

Fotboll, Träningsmatch, IFK Göteborg - Sarpsborg

Publikfest att vänta under Ligacupens finalspel

BK Häcken tog den sista platsen till Ligacupens finalspel som avgörs i Göteborg i helgen. Det gör att hela sex… Läs mer

C7bmR60WkAIPh5f.jpg-large

ECA besökte Stockholm för att lära mer om modern teknik

De europeiska klubbarnas organisation European Club Association (ECA) besökte Sverige och Stockholm för att i två dagar diskutera fotbollens digitalisering… Läs mer

C7Wfr_WXUAABG1G.jpg-large

Svenska Spels odds inför säsongen samt skyttekung

Svenska Spel visade oddsen för den allsvenska säsongen i samband med Upptaktsträffen. Malmö är favoriter till guldet medan Paulinho och… Läs mer

Se avsnitt 5 av Säsongsstart Allsvenskan

Djurgården förbereder sig inför Portugal-lägrets första match. Özcan Melkemichel jobbar med spelarnas förmåga att ta kritik – och på övergångsfronten… Läs mer

Fotboll, Allsvenskan, Upptaktsträff 2017

”Relationen med supportrarna ska vi bygga vidare på”

Det var förväntan i luften när den allsvenska upptaktsträffen genomfördes i Uppsala. Klubbarnas tränare och spelare snackade upp säsongen och… Läs mer

Fotboll, Allsvenskan, …stersund - IFK Gšteborg

Hemmaplan för Östersund i cupfinalen

Östersunds FK och IFK Norrköping möts i finalen av Svenska Cupen och Östersund har lottats att spela som hemmalag på… Läs mer

Fotboll, Allsvenskan, Upptaktsträff 2017

Allsvenska upptaktsträffen – Säsongens inofficiella avspark

16 klubbar, ligans partners, representanter från Svensk Elitfotboll och Svenska Fotbollförbundet samt runt 150 sportjournalister från 60 olika redaktioner. Samtliga… Läs mer

Fotboll, Träningsmatch, Malmö FF - Molde

Malmö vinnare när C Mores följare tippar Allsvenskan

C More har under mars låtit sina twitterföljare engagera sig och tippa Allsvenskan genom omröstningar. I samband med den allsvenska… Läs mer