AIK utsågs till Allsvenskans Best practice på Marknadskonferensen

13 FEBRUARI, 2017 kl 11:32

AIK utsågs till Allsvenskans Best practice på Marknadskonferensen

Fotboll, Allsvenskan, AIK - Kalmar

Affärsansvariga i Allsvenskan och Superettan samlades i Stockholm för att dela med sig av sina erfarenheter. Många fina initiativ presenterades och efter en omröstning utsågs AIK till best practice i Allsvenskan för sina kampanjer Res Isidor och pensionärsmatchen.
– Vi jobbar nära både våra supportrar och våra partners, säger Tobias Larsson, Kommunikation AIK.

Tobias Larsson berättar att båda kampanjerna var ett resultat av flera månaders intensivt planerande. Res Isidor blev en kick off inför AIK:s 125-årsfirande där supportrarna köpte säsongens nya matchställ och som sedan kulminerade i avtäckandet av en staty utanför Friends arena, föreställandes AIK:s grundare Isidor Behrens tillsammans med en av klubbens mest legendariske ledare Putte Kock.

– Det kanske låter som en liten grej men det är massor av hårt arbete bakom som involverat alla parter i arbetet. Vi är ett stort team. Jag tycker att Res Isidor är ett bra exempel hur man skapar nytta för supportrar och hur man aktiverar en sponsor och skapar riktigt business. Vi uppnådde vårt försäljningsmål inom 48 timmar.

AIK:s andra initiativ var matchen mot Gefle, där klubben bjöd in sina äldre supportrar och lät dem gå in tillsammans med laget i samband med inmarschen. Syftet var att återfå en förlorad generation och initiativet uppmärksammades över hela världen.

– Inmarschen blev mest hyllad men vi ville egentligen bara få tillbaka vår äldre publik. Stefan Jonasson, vår kommersiella chef och vår SLO, Daniel Norlander drev arbetet och vi åkte runt och hämtade upp de äldre på olika äldreboenden i närområden. Vi hade en pensionsärlounge på arenan med kaffe, bulle och livemusik och vi jobbade tätt med C More för att ta och sprida bilder för att garantera maximal räckvidd. Vi ville äga processen.

Klippet där de äldre marscherar in tillsammans med AIK:s spelare blev snabbt viralt och spreds över hela världen.

– Det är det tredje mest spridda svenskproducerade klippet någonsin efter Zlatans reklam och Van Dammes splitt. De andra klippen hade också en extremt mycket större budget än vad vi hade att jobba med. Vår inmarsch blev också nominerat till Spinngalan i tre kategorier men det kom tvåa i alla tre. Samma resultat som AIK i Allsvenskan, säger Tobbe och skrattar.

AIK är nöjda med sina kampanjer och sitt sätt att jobba med marknadsföring. Nya idéer finns för 2017 och det återstår att se hur dessa tas emot externt.

– Det är intressant jobba så här. Nära supportrar och partners. Ofta är det supportrar som kommer med idéer som gör att det känns rätt för AIK. Och det är partners som kommer in med struktur och resurser som gör att de går att genomföra så att det känns bra.

På Superettans möte utsågs Öster till best practice för sitt jobb med skolkortet, som gör att skolungdomar och föräldrar gratis kan gå och se Öster spela.

De affärsansvariga i föreningarna i Allsvenskan och Superettan presenterade många fina arbetssätt för hur man kan jobba med att skapa intresse och engagemang, och även fast AIK och Öster utsågs till best practice så fanns det flera fina initiativ ute hos klubbarna.

 

Fler nyheter

Fotboll, Allsvenskan, Örebro - Kalmar

Markus Strömbergsson gör sin sista match

Domaren Markus Strömbergsson lägger pipan på hyllan. Dagens match mellan IFK Norrköping och Halmstads BK blir hans sista. Totalt landar… Läs mer

Skärmavbild 2017-05-22 kl. 13.48.12

Fira mamma på en allsvensk arena på Mors dag

Svenska Spel upplåter i samband med Mors dag utrymme på två allsvenska arenor där supportrarna kan uppmärksamma sina mödrar. Skriv… Läs mer

Fotboll, Allsvenskan, inställd match mellan IFK Göteborg - AIK

IFK Göteborg – AIK spelas 10 augusti

Nu är nytt speldatum för matchen IFK Göteborg–AIK fastställt. Den 10 augusti klockan 19.00 är det avspark på Gamla Ullevi. … Läs mer

bild kopia

Spelarna i Gothia Cup Tipselit Trophy får utbildning om matchfixning

De svenska lagen i Gothia Cup Tipselit Trophy kommer i samband med sommarens turnering att utbildas i farorna med matchfixning –… Läs mer

Kaj Pettersson (IFK Norrköping), Cilla Fischer (IK Sirius), Jan Karlsson (Svensk Elitfotboll), Samuel Karlsson (IFK Värnamo), Linus Folkesson (Falkenberg)

Affärsutvecklingsmöte i Norrköping

Fem representanter från Allsvenskans och Superettans Affärsutvecklingsråd träffades i samband med den allsvenska matchen mellan IFK Norrköping och Kalmar FF… Läs mer

Fotboll, Allsvenskan, AIK - Örebro

Det långsiktiga arbetet mot matchfixning viktigare än någonsin

Under 2016 tillsatte Svensk Elitfotboll tillsammans med Svenska Spel en resurs mot matchfixning i den före detta elitspelaren Anders Wikström,… Läs mer

Fotboll, Allsvenskan, AIK - Örebro

The long term struggle against matchfixing is more important than ever

The Allsvenskan game between IFK Göteborg and AIK was postponed due to an attempt of matchfixing. One of the AIK… Läs mer

Fotboll, Allsvenskan, Presskonferens Matchfixning

”En attack på fotbollen. Vi kan aldrig acceptera detta”

Svenska Fotbollförbundet, Svensk Elitfotboll, polisen och AIK samlade med kort varsel till presskonferens efter att matchen mellan IFK Göteborg och… Läs mer

sef

IFK Göteborg – AIK uppskjuten på grund av matchfixningförsök

En AIK-spelare uppvaktades i tisdags av en misstänkt så kallad matchfixare som erbjöd honom en stor summa pengar. Med förtäckta hot… Läs mer

Fotboll, Superettan, Falkenberg - Brommapojkarna

Förändringar speldatum och avsparkstider omgång 16 i Superettan

I samråd med föreningarna har fyra matchflyttar skett i Superettans 16:e omgång. De nya speldagarna/avsparkstiderna är:   IF Brommapojkarna – IK Frej Täby –… Läs mer

5d353136-5302-49c1-811f-4e2a07bdf911-original

Svensk Elitfotboll deltog på viktig konferens i London

I april arrangerades Sports & Entertainment Alliance in Technology (SEAT) som är en återkommande internationell konferens för sport- och evenemangsindustrin…. Läs mer

IMG_1359 kopia

Lyckad evenemangskonferens i Malmö

Tisdagen den 9 maj arrangerade Svensk Elitfotboll en evenemangskonferens där evenemangsansvariga från klubbarna i Allsvenskan och Superettan deltog. – De… Läs mer

Huvudbild

Digitalt arenaengagemang runt matcherna i Allsvenskan

Hur är engagemanget på arenorna i sociala medier runt Allsvenskan? Christofer Laurell, verksam vid Center for Sports and Business på… Läs mer

Fotboll, Allsvenskan, Elfsborg - Malmö FF

SLO:erna vidareutbildade sig på Bosön

De svenska SLO:erna träffades för en vidareutbildning i omvärldsanalys, konflikthantering och mediaträning. – Deltagarna är fantastiskt engagerade, säger Madeleine Ödquist, Key Account… Läs mer

DSC01134[1] kopia

Kingsley Sarfo: ”Jag har mer att ge”

IK Sirius stjärna Kingsley Sarfo har tagit Allsvenskan med storm och som en konsekvens av hans fina säsongsinledning så röstades… Läs mer

Fotboll, Allsvenskan, Halmstad - AIK

Hammarbysupporter miljonär tack vare AIK

En Hammarbysupporter blev i helgen miljonär på Stryktipset tack vare AIK:s seger borta mot Halmstad. Hammarbysupportern var en av endast… Läs mer

FullSizeRender-kopia-633x432

Med uppgift att utveckla de svenska fotbollsarrangemangen

Vinnarna av Årets Affärsteam i Allsvenskan och Superettan 2016 åkte till München för en inspirationsresa. Någon som också tog chansen… Läs mer

Fotboll, Allsvenskan, Östersund - Hammarby

Matchflyttar i Allsvenskan med anledning av Östersunds deltagande i Europa League

Som en konsekvens av Östersunds seger i Svenska Cupen, och därmed deltagande i Europa League 2017, kommer följande matcher i… Läs mer

webb-2

Vilken är din fotbollsdröm?

Fotbollsdrömmar är en tävling som ger dig som brinner för ett lag i Allsvenskan eller Superettan en chans att komma… Läs mer

Sarfo

Kingsley Sarfo Månadens spelare i april

IK Sirius allsvenske debutant Kingsley Sarfo är Månadens spelare i Allsvenskan i april. Sarfo har tagit Allsvenskan med storm och… Läs mer