AIK utsågs till Allsvenskans Best practice på Marknadskonferensen

13 FEBRUARI, 2017 kl 11:32

AIK utsågs till Allsvenskans Best practice på Marknadskonferensen

Fotboll, Allsvenskan, AIK - Kalmar

Affärsansvariga i Allsvenskan och Superettan samlades i Stockholm för att dela med sig av sina erfarenheter. Många fina initiativ presenterades och efter en omröstning utsågs AIK till best practice i Allsvenskan för sina kampanjer Res Isidor och pensionärsmatchen.
– Vi jobbar nära både våra supportrar och våra partners, säger Tobias Larsson, Kommunikation AIK.

Tobias Larsson berättar att båda kampanjerna var ett resultat av flera månaders intensivt planerande. Res Isidor blev en kick off inför AIK:s 125-årsfirande där supportrarna köpte säsongens nya matchställ och som sedan kulminerade i avtäckandet av en staty utanför Friends arena, föreställandes AIK:s grundare Isidor Behrens tillsammans med en av klubbens mest legendariske ledare Putte Kock.

– Det kanske låter som en liten grej men det är massor av hårt arbete bakom som involverat alla parter i arbetet. Vi är ett stort team. Jag tycker att Res Isidor är ett bra exempel hur man skapar nytta för supportrar och hur man aktiverar en sponsor och skapar riktigt business. Vi uppnådde vårt försäljningsmål inom 48 timmar.

AIK:s andra initiativ var matchen mot Gefle, där klubben bjöd in sina äldre supportrar och lät dem gå in tillsammans med laget i samband med inmarschen. Syftet var att återfå en förlorad generation och initiativet uppmärksammades över hela världen.

– Inmarschen blev mest hyllad men vi ville egentligen bara få tillbaka vår äldre publik. Stefan Jonasson, vår kommersiella chef och vår SLO, Daniel Norlander drev arbetet och vi åkte runt och hämtade upp de äldre på olika äldreboenden i närområden. Vi hade en pensionsärlounge på arenan med kaffe, bulle och livemusik och vi jobbade tätt med C More för att ta och sprida bilder för att garantera maximal räckvidd. Vi ville äga processen.

Klippet där de äldre marscherar in tillsammans med AIK:s spelare blev snabbt viralt och spreds över hela världen.

– Det är det tredje mest spridda svenskproducerade klippet någonsin efter Zlatans reklam och Van Dammes splitt. De andra klippen hade också en extremt mycket större budget än vad vi hade att jobba med. Vår inmarsch blev också nominerat till Spinngalan i tre kategorier men det kom tvåa i alla tre. Samma resultat som AIK i Allsvenskan, säger Tobbe och skrattar.

AIK är nöjda med sina kampanjer och sitt sätt att jobba med marknadsföring. Nya idéer finns för 2017 och det återstår att se hur dessa tas emot externt.

– Det är intressant jobba så här. Nära supportrar och partners. Ofta är det supportrar som kommer med idéer som gör att det känns rätt för AIK. Och det är partners som kommer in med struktur och resurser som gör att de går att genomföra så att det känns bra.

På Superettans möte utsågs Öster till best practice för sitt jobb med skolkortet, som gör att skolungdomar och föräldrar gratis kan gå och se Öster spela.

De affärsansvariga i föreningarna i Allsvenskan och Superettan presenterade många fina arbetssätt för hur man kan jobba med att skapa intresse och engagemang, och även fast AIK och Öster utsågs till best practice så fanns det flera fina initiativ ute hos klubbarna.

 

Fler nyheter

Futsal, Svenska Futsalligan, IFK Göteborg - GAIS

Eurosport sänder Futsalderbyt i Göteborg

På söndag är det dags för derbyfest då IFK Göteborg och GAIS möts i en match som ska bli den… Läs mer

C57A8096

Skandinavisk toppfotboll i Göteborg

Välkommen till två fullmatade helger med skandinavisk toppfotboll för U18-lag i Prioritet Serneke Arena i Göteborg. Sverige, Norge och Danmarks… Läs mer

UzuiSjkf

Sirius och Häcken två föreningar som ökar i Gräsroten

Många av klubbarna i Allsvenskan och Superettan får ut ungefär samma belopp som tidigare i årets Gräsroten, men två av… Läs mer

Fotboll, Allsvenskan, Hammarby - Halmstad

Elva miljoner till elitfotbollen när Gräsroten 2017 betalas ut

Klubbarna i Allsvenskan och Superettan får drygt elva av, de i år 58 miljoner kronor som Svenska Spel delar ut… Läs mer

boll

Den officiella ligabollen ändrar skepnad 2018

SELECTs ligaboll för Allsvenskan och Superettan kommer från och med 2018 att ändra färg till gul. Det meddelar Select. –… Läs mer

boll

New look of the official matchball from 2018

SELECT announces that the official matchball for Allsvenskan and Superettan will change its color to yellow during 2018. ”We want a… Läs mer

Fotboll, Allsvenskan, AIK - Örebro

Elitlicenser beviljade för alla klubbar 2017

Svenska Fotbollförbundets Licensnämnd har beviljat elitlicens för alla klubbar i Allsvenskan och Superettan som ska elitlicensprövas inför säsongen 2018. Svenska… Läs mer

ipzKlFEs

Dramatik när Örgryte och Frej blev klara för Superettan 2018

Örgryte och Frej Täby spelar kvar i Superettan 2018. Det står klar efter ett dramatiskt kval där båda lagen fick… Läs mer

image004

Anders Christiansen MVP-kort i FIFA18

I tisdags utsågs Anders Christiansen till allsvenskans mest värdefulla spelare på Allsvenskans Stora Pris. Nu finns ett MVP-kort av honom… Läs mer

vinnare.jpg

Djurgården mästare i Folksam U21

Djurgården vinner Folksam U21. I finalen besegrades Elfsborg med 1-0 efter mål av Aliou Badji i den första halvleken. –… Läs mer

Fotboll, Superettan, Helsingborg - Åtvidaberg

Åtvidaberg i topp när Ungdomsbonusen 2017 delas ut

Åtvidaberg toppar listan för Svensk Elitfotbolls ungdomsbonus för säsongen 2017. Tillsammans med fyra andra föreningar så får de ta emot… Läs mer

EPFL-Madrid-4

EPFL: Ny plattform mot matchfixning och spelfusk

Den europeiska ligaorganisationen EPFL startar en ny diskussionsplattform för integritetsfrågor, med fokus på matchfixning och spelfusk. ”Matchfixning är ett hot… Läs mer

Fotboll, Europa League, …stersund - Hertha Berlin

Östersund och Potter nominerade till Idrottsgalan

Nomineringarna till Idrottsgalan 2018 i Globen är släppta. I år finns två bidrag från elitfotbollen med och båda kommer från… Läs mer

Fotboll, Allsvenskan, Malmö FF - AIK

”Det har varit kul att spela fotboll”

SM-guld, Månadens spelare, årets allsvenska mittfältare och hela allsvenskans mest värdefulla spelare. Säsongsavslutningen kunde ha varit värre för Malmö FF:s… Läs mer

IMG_0191 kopia

Joint club meetings ahead of the league awards

On the day of the league awards gala representatives from all the 32 clubs in Swedens top two tiers Allsvenskan and… Läs mer

IMG_0191 kopia

Gemensamma klubbmöten inledde Allsvenskans Stora Pris

Den svenska elitfotbollen passade på att ägna dagen för Allsvenskans Stora Pris till att också träffas och mötas över klubbgränserna…. Läs mer

Fotboll, Allsvenskan, AIK - Djurgården

Djurgårdens IF vinnare av Årets bortasektion

Supportrarnas eget pris går till den klubb som på bästa sätt tar emot sina gästande bortalagssupportar på bästa sätt. 2017… Läs mer

Fotboll, Allsvenskans Stora Pris 2017

Alla vinnarna i Allsvenskans Stora Pris – Anders Christiansen blev galans kung

Malmö FF:s Anders Christiansen blev Allsvenskans Stora Pris stora vinnare när han kammade hem både Årets mittfältare och Årets mest… Läs mer

C57A7942-633x398

Allt klart för Skandinaviska Mästerskapen för U18-lag

Lagen och grupperna för vinterns Skandinaviska Mästerskap är klara. Tre lag från Sverige, tre från Danmark och två från Norge… Läs mer

Fotboll, Allsvenskan, Malmö FF - AIK

Nära 2.7 miljoner såg elitfotboll på plats 2017

Efter alla totalt 480 spelade matcher av årets Allsvenskans och Superettan så står det klart att nära 2.7 miljoner åskådare sett… Läs mer