Inspirationskonferensen för Årets Sports Business Team 2018 genomfördes i helgen i Barcelona. Representanter från AIK och Falkenbergs FF träffade Cruyff Institute, tittade på  fotbollens samhällsengagemang i förorten, och fick se FC Barcelona säkra ligaguldet hemma på Camp Nou.

– För oss är det väldigt relevant och oerhört lärorikt att titta på hur andra länder jobbar inom klubbfotbollen och lära utifrån det. Även de största ligorna i Europa har mer jämförbara förutsättningar med oss i Sverige än vad man kan tro och vi kan erhålla viktiga insikter  av både sådant vi tycker är bra och sådant vi tycker är mindre bra, säger Jan Karlsson, Marknad- och Försäljningsdirektör på Svensk Elitfotboll.

För lite drygt en månad sedan korades AIK och Falkenbergs FF till Årets Sports Business Team för Allsvenskan respektive Superettan gällande säsongen 2018. Som en del av utmärkelsen ingick en inspirationskonferens till Barcelona för att bland annat besöka och träffa FC Barcelona och Cruyff Foundation.

IMG_5890 IMG_5893

Falkenberg representerades av Marknadschefen Linus Folkesson och CSR-ansvarige David Svensson medan AIK skickade Håkan Strandlund Ekonomichef och Vice VD, Stefan Jonasson Kommersiell chef, Tobias Larsson Ansvarig för digitala kanaler och Fredrik Söderberg Biljett- och Marknadschef.

– Det var en inspirerande konferens, Det var fantastiskt spännande att träffa alla och se arbetet som görs i Spanien. Det finns verkligen saker att ta med sig hem och tänka över, säger Tobias Larsson Ansvarig för digitala kanaler i AIK.

I konferensprogrammet ingick ett besök hos, och en presentation av, Cruyff Foundation. Cruyff Foundation har som främsta mål att sysselsätta och engagera barn genom att få barnen att röra på sig och att förbättra sin hälsa. Ofta genom fotboll. Bland annat har Cruyff Foundation och IFK Göteborg tillsammans öppnat en så kallad Cruyff Courts i Göteborg, och inom kort finns hela tre ”courts” i lika många av stadens förorter. Deltagarna fick höra mer om Johan Cruyffs tankar om fotbollen som en inkluderande makt innan alla satte sig i bilen för ett besök på en Cruyff Court i Barcelonas utkanter.

– Fotbollen har en väldigt stor påverkan på lokalsamhället och gör mycket gott i delar av samhällen som annars inte erbjuder så mycket stimulans. Det Cruyff Foundation gör med sina 25 planer i Spanien är väldigt inspirerande för oss att titta på och helt klart något att ta med sig hem till Falkenberg och fundera vidare på, säger Linus Folkesson, Marknadsansvarig i Falkenbergs FF.

IMG_5849 IMG_5853

Klubbarnas representanter fick också se FC Barcelona säkra ligaguldet på Camp Nou efter 1-0 på Levante. Matchen följdes av firande med fyrverkerier och hyllningar inför en fullsatt och nedsläckt arena, och klubbarna tycker att det går att ta både bra och dåliga lärdomar med sig hem till Sverige.

– Det var intressant att se Barcelonas logistik. Den är i världsklass.De har en proaktiv och hjälpsam personal som är van vid ovana besökare, och de både fyllde och tömde arenan väldigt fort, säger Tobias Larsson och fortsätter.

– Å andra sidan är Sverige långt fram när det gäller mat och dryck och den typen av service till våra supportar. Jag kan också tycka att Barcelona missar möjligheter att sälja merchandise till sina supportrar när det är en stor möjlighet att säkra ligatiteln. Jag såg inte en enda guldhalsduk.

IMG_5916

2016 etablerades och implementerades benchmarking utav affärsnyckeltal hos klubbarna i Allsvenskan och Superettan, och i samband med det en utmärkelse i form av ”Årets Affärsteam”. Affärsnyckeltalen justerades inför 2018 års Benchmarking, efter diskussioner internt med Affärsutvecklingsrådet och i samverkan med ligornas konceptpartner inom verksamhetsutveckling, EY, och utmärkelsen döptes om till Årets Sports Business Team.

– Det engagemang som klubbarna visat runt utmärkelsen och den efterföljande konferensen har varit över förväntan. Det här utvecklar hela ligan. Klubbarna är konkurrenter, men ändå inte. Det är nyttigt att träffas så här över gränserna, skapa kontakter och lära av varandra. Det här är bra för svensk fotboll, säger Carlos Esterling, Partner på EY.

Läs mer om utmärkelsen Årets SportsBusiness Team här.
Läs mer om Cruyff Foundation här.