Häften av klubbarna i Allsvenskan har sålt fler årskort än vid samma tid förra året. Sju av klubbarna tror dessutom på försäljningsrekord.

 

För ett par veckor sedan signalerade IFK Göteborg att försäljningen av årskort ökat, jämfört med samma tidpunkt förra året. Kort därpå följde AIK upp med lika glädjande nyheter.

 

Föreningen Svensk Elitfotbolls enkät till de 16 allsvenska klubbarna visar att ökad försäljning av årskort är en trend (siffror per den 31 januari):

 

  • 8 klubbar har sålt fler.
  • 5 klubbar har sålt lika många.
  • 1 klubb har sålt färre.
  • 2 klubbar ”Vet ej”.

 

Andrej Häggblad, marknadschef i IFK Göteborg, kan konstatera att Blåvitts 5 000 sålda årskort är endast 200 stycken under hela förra årets årskortsförsäljning.

 

–  Allsvenskan känns hetare än på länge och varumärket Allsvenskan har stärkts. Det skrivs bland annat mer i media. Detta i kombination med att vi har en bra sportslig säsong i ryggen och har förfinat vår försäljning gör att vi ökat tio procent. Vi har ringt till 500 årskortsinnehavare för att stämma av vad vi gör bra och vad vi kan göra bättre på våra evenemang. Då har vi givetvis passat på att sälja istället för, som tidigare, bara vara passiva ordermottagare.

 

– Målet är att sälja 6 000 årskort!

 

I Falkenberg har den allsvenska platsen skapat en sällan skådad hausse kring fotboll, vilket också märks på försäljningen av årskort. Drygt 700 årskort har sålts när SEF:s nyhetsbrev ringer för att få en kommentar. Det är rekord för FFF.

 

– Både det faktum att vi kommit upp i Allsvenskan och nyfikenheten på nya tränaren Henrik Larsson har bidragit. Det pratas fotboll över allt, folk känner igenom oss i klubben och kommer fram på stan och vill prata. Det är ett fantastiskt intresse kring klubben och laget, säger Pia Rosgardt, evenemangsansvarig på Falkenbergs FF.

 

Falkenbergs FF är en av sju klubbar i Allsvenskan som tror på försäljningsrekord av årskort 2014. AIK, Brommapojkarna, Djurgården Gefle, Helsingborg och Malmö FF är de andra.

 

Toppkvartetten vad gäller sålda årskort per den 31 januari ser ut som följer:

  • AIK: 11 200
  • Malmö FF: 7 916
  • Djurgårdens IF: 5 017
  • IFK Göteborg; 4 102

 

I Superettan ser siffrorna för årskortsförsäljningen ut som följer, enligt svar från 10 av 16 klubbar:

  • 2 klubbar har sålt fler.
  • 4 klubbar har sålt lika många.
  • 3 klubbar har sålt färre.
  • 1 klubb ”Vet ej”.

 

Hammarby toppar med 5 000 sålda årskort, vilket dock är färre än vid samma tidpunkt förra året.

 

Thomas Björn, Kraftfull Kommunikation. / Foto: Joel Marklund, Bildbyrån