Hur är engagemanget på arenorna i sociala medier runt Allsvenskan? Christofer Laurell, verksam vid Center for Sports and Business på Handelshögskolan, tog 2015 en titt på det digitala engagemanget runt matcherna och presenterar nu det i en studie.
– Vi ville titta på och fånga det publika arenaengagemanget runt arrangemangen, säger Christofer Laurell, en av de som gjort studien.

Studien som genomfördes i samband med den allsvenska säsongen 2015 bygger på publika inlägg i sociala medier, oavsett närvaro på arenan eller ej, som innehöll de 15 allsvenska arenornas egennamn. Fokus låg på Twitter, Instagram, Youtube (textuella beskrivningar), Facebook, bloggar och utvalda forum.

– Digitaliseringen och framväxten av sociala medier medför att såväl arenaupplevelser som det engagemang besökare uttrycker digitaliseras. Därför går det att prata om två dimensioner av upplevelser – både en fysisk och en digital

Anledningen till att man valde de allsvenska arenornas egennamn var för att kunna jämföra arenornas engagemang vid exempelvis konserter eller andra event och se en eventuell ökning vid allsvenska matcher. Studien har fokuserat på matchdagen samt både dagen före och efter match för att kunna kartlägga det matchdrivna arenaengagemanget och sedan jämföra det med det totala engagemanget för varje arena. I elva av femton fall är allsvenska matcher som skapat det största arenaengagemanget för de respektive arenorna.

Skärmavbild 2017-05-15 kl. 09.30.53

– Den här studien är som jag förstår den första som försöker ta ett samlat grepp på inte bara en arena utan en hel sektor och försöka förstå hur engagemangen där emellan ser ut och samspelar med evenemang.

Allra störst engagemang uppmättes under Malmö FF:s hemmamatch mot Real Madrid i Champions League. Studien visar också att det är olika mycket engagemang på olika arenor vid vinst eller förlust.

– I takt med att användandet av sociala mediers utvecklas kommer arenaupplevelser sannolikt bli allt mer digitaliserade. Det här innebär nya utmaningar för såväl arenor som evenemangsarrangörer”, avslutar Laurell.

Fakta studien:
Arbetet är vad som kallas ett working paper. Det är ingen annan som granskat eller tittat på arbetet för att ledtiderna är ganska långa i akademivärlden och det kan ta två år innan något godkänns och publiceras, och nyhetsvärdet skulle därför vara förbi. Resultaten i studien är därmed alltså endast preliminära.