Nu bjuder Djurgården Fotboll in till ny, digital dialog med medlemmarna. Verktyget heter Difnet och ska få loss den kreativa kraften hos föreningens 12 000 medlemmar.

Djurgården Fotboll är, enligt egen utsago, Sveriges största fotbollsförening med 12 000 medlemmar. Det finns förstås en enorm kraft i alla dessa. Den ska Djurgården Fotboll nu bli bättre att ta vara på. Därför startar klubben den digitala plattformen Difnet, som blir en naturlig del av hemsidan Dif.se. Difnet är en förkortning av DIF-Interna-Intressenätverk.

Del av CSR-arbetet
Difnet-satsningen är en del av Djurgården Fotbolls CSR-strategi, enligt Filip Lundberg, hållbarhetsansvarig i Djurgården Fotboll. CSR är normalt en förkortning av Corporate Social Responsibility, men av Djurgården omdöpt till Club Society Respone för att passa fotbollen och idrotten bättre.

– Vi kommer under den närmsta tiden skräddarsy plattformen så att den ska passa för just vårt och våra medlemmars behov. Förhoppningen är att Difnet ska vara ”up and running” under juni månad, förklarar Filip Lundberg som anser att satsningen är mycket viktig för Djurgården Fotboll:

– Djurgården, och även andra idrottsföreningar med för den delen, har ovanligt lojala medlemmar, men om vi inte utvecklar kanalerna för kommunikation och interaktion riskerar vi att det har en hämmande effekt engagemang och nyrekrytering. Dessutom riskerar vi att missa att fånga upp om det finns en misstro mot hur vi bedriver verksamheten.

Vårda relationer
Omvänt, Difnet blir ett verktyg att driva föreningens utveckling framåt med hjälp av medlemmarna, enligt Filip Lundberg.

– Där kommer medlemmarna ha möjlighet att presentera idéer på utvecklingsområden. Den vilja som finns hos så många människor att lägga ned tid för Djurgården måste vi tillsammans bli mycket skickligare att kanalisera. Det handlar om att vårda relationer, oavsett om det är medlemmar som vill få en större inblick i föreningens förehavanden, en vilja till ideellt engagemang eller innovativa idéer som vi kan ta tillvara på.

Uthållig förening
Bakgrunden till Difnet är Djurgården Fotbolls arbete med hållbarhet, det vill säga att ta reda på vad som utmärker en uthållig förening i en alltmer krävande miljö.

– Djurgården är hela Stockholms lag och ambitionen är att ytterligare stärka föreningens i Stockholms alla områden. Vi tror att den digitala plattformen Difnet blir ett utmärkt hjälpmedel i det arbetet, säger Filip Lundberg.

Jakob Lindvall, vd på Idea2Innovation, står bakom plattformens utformning. Han säger:

– Detta är en modell som näringslivet och offentlig sektor länge använt sig av för att dra nytta av allas vilja att vara med och bidra till framgång. Människor i och runt den egna verksamheten är den viktigaste resursen för innovation, och med tolv tusen medlemmar garanterar jag att det finns många guldkorn att hämta för föreningen Djurgården Fotboll.

Thomas Björn, Kraftfull Kommunikation
FOTO: Bildbyrån