E-Svenskan, Svensk Elitfotbolls satsning på e-sport och gaming, har fått en smakstart. Första veckan av turnén har engagerat både fans och spelare vid spelkonsolerna.

 

Evelina Widman på Uncle Ned, produktionsbolaget som ligger bakom idén med E-Svenskan tillsammans med Svensk Elitfotboll, är turnéledare för E-Svenskan. Hon summerar första veckan:

 

– Det har varit en fantastisk vecka! Klubbledare, spelare och fans – såväl de som spelat som de som tittat på – har välkomnat oss på alla ställen. Extra roligt är det att se hur spelarna ställer upp. Magnus Eriksson i Malmö FF är ett exempel. Han tog sig tid och pratade med fans, skrev autografer och lät sig fotograferas före tävlingen. När det väl var dags att tävla var han grymt fokuserad. Han åkte ut i kvartsfinalen, men stannade ändå kvar och fortsatte skriva autografer och snacka med både fans och media. Det var enormt uppskattat.

 

– Det har också varit kul att se hur E-Svenskan byggt broar mellan fansen, som bytt telefonnummer för att samåka till finalen i Solna.

 

Fem av de 16 allsvenska klubbarna har hunnit få besök på turnén, som pågår till 30 oktober, med direktsänd final på Quality Hotel Friends lördag 8 november (TV12): Kalmar FF, Malmö FF, Mjällby AIF, Helsingborgs IF och Falkenbergs FF.

 

64 fans på varje ställe utmana varandra i FIFA 2015. Och precis som i riktiga Allsvenskan har det varit dramatiskt på arenorna.

 

– I premiären i Kalmar vann unge Adam Danielsson och Markus Thorbjörnsson bland spelarna.

Adam Danielsson

 

 

– I Malmö vann supportern Gustaf Hansson och spelaren Simon Thern.

MFF thern eriksson

 

 

– I Mjällby tog publikfavoriten Andreas ”Kakan” Eklund hem segern, efter straffar. Han bildar ett offensivt finalpar med Mjällbys anfallare Robin Strömberg.

Kakan Robin Söderberg

 

 

– I ett välbesökt event i Helsingborg segrade Oskar Siegel som får sällskap av HIF:s mittfältare Darijan Bojanic.

oskar Sigel HIF Darijan Bojanic HIF

 

 

– Falkenberg satsar ungt i form av 17-årige supportern Simon Bengtsson och 20-årige, sydafrikanske U20-landslagsbacken Junaid Sait.

simon bengtsson fff FFF Esvenskan

 

 

TV4-Gruppen är en av E-Svenskans partners. Fotbollskanalen.se är med på turnén och rapporterar från varje uttagning och den direktsända finalen.

 

Max Sunesson, affärsansvarig sport på TV4-Gruppen, förklarar satsningen på E-Svenskan:

 

– TV4-Gruppen sänder landslagsfotboll, Allsvenskan, Damallsvenskan och Superettan i våra olika kanaler. Vi blev intresserade av E-Svenskan för att det är ett nytt sätt och spännande sätt att skapa intresse kring fotbollen, och nå fansen. Eftersom Fotbollskanalen.se redan i dag är den givna platsen för de som vill följa svensk fotboll känns det helt naturligt att även E-Svenskan får ta stor plats där.

 

– Jag tror att E-Svenskan kan växa och bli riktigt stor och framgångsrik. Den knyter samman spelare och fans på ett bra sätt, och ger klubbarna ett bra verktyg att även involvera sina partners.

 

Madeleine Ödquist, projektledare för E-Svenskan på Svensk Elitfotboll är stolt och glad över satsningen:

 

– Det är fantastiskt kul att se det här projektet sätta sig så snabbt, och se alla spelare och fans tävla jämte varandra. Klubbarna har varit fantastiska i att genomföra eventen, samt få spelare att ställa upp.

 

– Nu hoppas jag att finalen blir en spännande turnering full med fans som kommer och stöttar sina respektive lag att ta hem den första titeln i E-Svenskan. Och att både spelare och fans känner att de är med och skapar någonting nytt.

 

Fotnot: Partners i E-Svenskan är förutom TV4-Gruppen även Svenska Spel, EA SPORTS, Fiat och Quality Hotel. Vinnande lag i finalen får 50 000 kronor – att använda till klubbens supporterförening.

Följa E-Svenskan här:

BJORN_STHLM_ESVENSKAN      Instagram loggo 50x50       twitter 2       facebook       Fotbollskanalen logga skärmdump

 

 

Thomas Björn, Kraftfull Kommunikation / Foto: E-Svenskan