De europeiska klubbarnas organisation European Club Association (ECA) besökte Sverige och Stockholm för att i två dagar diskutera fotbollens digitalisering och tekniska nymodigheter.
– Stockholm är en global bas för teknologi och innovation, säger Olivier Jarosz, senior manager för ECA Club Management Programme.

 ECA består av 220 klubbar från hela Europa, där ECA som intresseorganisation för klubbarnas talan gentemot stakeholders såsom UEFA och FIFA. Som en del av ECA finns ECA Club Management Programme som finns till för medlemsklubbarna att lära sig mer om alla områden av klubbmanagement och stärka klubbarna. Deltagarna i ECA Club Management Programme träffas sex gånger per år med olika teman och den här gången ägde mötet rum i Stockholm.

– Vår session i Stockholm är en ”extra session” utöver de andra sex tillfällena och arrangeras av vår akademiska partner Stockholm Business School, säger Siri Wallenius, från Sverige som jobbar med ECA Club Management Programme.

På agendan under de två dagarna fanns bland annat samtal om E-sport och engagemang i sociala medier på en arena under en fotbollsmatch. Dessutom talade Svensk Elitfotbolls Generalsekreterare Mats Enquist som inbjuden föreläsare på temat hur man skapar affärer ur digitaliseringen av fotboll.

ECA var nöjda med sitt besök i den svenska huvudstaden och talar om Sverige som ett föregångsland på många sätt.
– För oss i ECA så var det ett nöje att få se den senaste tekniska utvecklingen som väntar oss i fotbollsindustrin och att få bevittna samarbetsandan som vi också försöker implementera genom vårt program, säger Olivier Jarosz.

Fakta ECA:
European Club Association bildades 2008 när organisationen ersatte G14-gruppen och European Club Forum. ECA företräder fotbollsklubbar i Europa och för deras talan gentemot stakeholders såsom UEFA och FIFA.

Fakta ECA Club Management Programme:
ECA Club Management Programme är ett utbildningsprogram i klubbmanagement som riktar sig direkt till klubbdirektörer i ECA:s medlemsklubbar med syfte att stärka deras kunskaper i alla områden som rör en modern fotbollsklubb. Programmet har 40 deltagare från 31 olika länder och från svenskt håll finns Malmö FF representerat.