Elitfotbollspubliken i Sverige nöjda med upplevelsen

21 JANUARI, 2019 kl 11:14

Elitfotbollspubliken i Sverige nöjda med upplevelsen

Foto: JÖRGEN JARNBERGER / BILDBYRÅN / Kod JJ / Cop 112
Foto: JÖRGEN JARNBERGER / BILDBYRÅN / Kod JJ / Cop 112

Svensk Elitfotboll har under hösten utvärderat Allsvenskans och Superettans publikupplevelser och tagit fram ett så kallat Nöjd-kund index (NKI) för svensk elitfotboll. Indexet visar att en klar majoritet av alla som går på elitfotboll i landet är nöjda med upplevelsen.

Det är en stor kartläggning av elitfotbollens upplevelse som gjorts. Förutom en analys av upplevelsen och framtagande av NKI-modell så har det även genomförts en statistisk analys av drivkrafter och barriärer för att gå på fotboll.

Undersökningen visar att 84% av alla som går på allsvensk fotboll och 78% av alla som går på Superettan är nöjda med totalupplevelsen.

Undersökningen är genomförd av Upplevelseinstitutet på uppdrag av Svensk Elitfotboll. Den är genomförd via webbintervjuer med ett urval av klubbarnas publik.Undersökningen har fokuserat på tre punkter.

  • Upplevelseanalys – utvärdering av evenemanget i samband med match
  • NKI – modell för publikutvärdering inom Svensk Elitfotboll
  • Drivkrafter och barriärer till att gå på match (befintlig publik)

 

Respondenterna har blivit tillfrågade hur de upplever matcher i den serie de följer, utifrån en rad olika parametrar såsom; helhetsomdömet, enkelhet, information, tillgänglighet, logistik, flöde, välkomnande, service, renlighet, åskådarplatser, möjlighet att ge feedback och mycket mer.

Högst snittbetyg per klubb vad gäller upplevelsen i Allsvenskan toppades 2018 av BK Häcken, före Hammarby och AIK. I Superettan toppade Degerfors, före Falkenberg och Helsingborg.

Allra flest som skulle rekommendera andra att gå på matcher i Allsvenskan är Hammarbys supportrar, följt av AIK:s och BK Häckens. I Superettan är Degerfors supportrar mest benägna att rekommendera andra, följt av Falkenbergs och Helsingborgs supportrar.

Undersökningen kan sammanfattas som följer:

  • NKI hamnar på klart godkända nivåer både för Allsvenskan (68,0) och Superettan (67,0)
  • Enligt SCB-benchmark är 55-74 = nöjda besökare
  • Målet för Svensk Elitfotboll bör vara 75,0 vilket känns rimligt och utgör nivån för ”mycket nöjda” kunder.

 

– Undersökningen ger klubbarna ett viktigt underlag i sitt strategiarbete på evenemangssidan, och kommer följas upp årligen för att mäta effekterna av deras utveckling, säger Kaveh Sarvari, ansvarig evenemangsutveckling på Svensk Elitfotboll.

För mer information om undersökningen, kontakta kaveh.sarvari@svenskelitfotboll.se eller din elitförening.

Fler nyheter

Foto: Simon Hastegård / Bildbyrån / Cop 118

Malmö FF och AIK favoriter i Svenska Cupen hos Svenska Spel

I helgen börjar tävlingssäsongen på allvar när Svenska Cupen drar igång. Precis som i Allsvenskan så är Malmö FF och… Läs mer

IMG_5061

Marknadskonferens: ”Det hände något inom SEF 2015”

De affärsansvariga i klubbarna i Allsvenskan och Superettan har träffats kontinuerligt sedan 2015. Vid den första konferensen 2019 känner deltagarna… Läs mer

GAIS_cover-1024x740

GAIS ”Fanager” uppmärksammad internationellt

GAIS satsning på den så kallade ”Fanagern”, Sebastian Thörnqvist, får uppmärksamhet utomlands. Greppet att låta en supporter vara coach i… Läs mer

Dzenan Dedic, verksamhetschef OnePartnerGroup Helsingborg och Fredrik Liverstam, Helsingborgs IF Foto: OnePartnerGroup

OnePartnerGroup och Helsingborgs IF i samarbete

Helsingborgs IF:s Fredrik Liverstam förstärker OnePartnerGroups kontor i Helsingborg. Liverstam kommer vid sidan av fotbollen att jobba som säljare. – Tack… Läs mer

SLOfrance

Svensk SLO-delegation på studiebesök i Frankrike

I början av februari bjöds en svensk delegation in till ett studiebesök i Lyon inom ramarna för LIAISE-projektet. Besöket syftade… Läs mer

IMG_4980

För OnePartnerGroup började allt med Nätverksarenan

Det har hänt mycket på ett år för ligapartnern OnePartnerGroup. För ett år sedan deltog OPG som inbjuden gäst till… Läs mer

SEF-Spiideo-633x338

Allsvenskan och Superettan speciellt inbjudna till digitalt spetsmöte

Klubbarna i Allsvenskans och Superettans arbete med att ta fram officiell matchdata drar blickarna till sig. I slutet av januari… Läs mer

IMG_4948

Inspirationsfyllda dagar med klubbar och partners i Madrid

Den andra upplagan av Nätverksarenan är över. Totalt 85 personer från ligorna och klubbarna från Allsvenskan och Superettan gjorde tillsammans… Läs mer

IMG_4948

Inspirational days with clubs and partners in Madrid

The second edition of the Network Arena is over. A total of 85 people from the leagues Allsvenskan and Superettan… Läs mer

Photo: Petter Arvidson / BILDBYRÅN / kod PA / 92175

Svenska Spels favoriter till det allsvenska guldet

Malmö FF är favoriter till det allsvenska guldet. I alla fall enligt Svenska Spel. Regerande mästarna AIK ger näst lägst odds,… Läs mer

pressmeddelande (kopia)

Allsvenskan och Superettan får ett nytt utseende – Ny visuell identitet

Sveriges två högsta ligor i fotboll får från och med säsongen 2019 ett nytt utseende. Både Allsvenskans och Superettans logotyper… Läs mer

pressmeddelande (kopia)

Allsvenskan and Superettan gets a new visual identity

Sweden’s two top tiers will from the 2019 season have a new look. Both Allsvenskan’s and Superettan’s logos are replaced with… Läs mer

Stadion kväll dag 1 (2)

Malmö FF tar emot Chelsea på hybridgräs

Malmö FF byter underlag på Stadion och kommer att börja spela på hybridgräs även under matcher. Först ut att tävlingsmatcha… Läs mer

eAllsvenskan_EA_on_white

SVENSKA FOTBOLLSKLUBBAR TÄVLAR I FIFA: VÄLKOMMEN TILL eAllsvenskan – EN DEL AV FIFA 19 GLOBAL SERIES

Svensk Elitfotboll och Dreamhack lanserar eAllsvenskan. Med start första helgen i mars och under resten av våren spelas en gemensam… Läs mer

eAllsvenskan_EA_on_white

TOP FLIGHT SWEDISH FOOTBALL CLUBS TO COMPETE IN FIFA: WELCOME TO eALLSVENSKAN –PART OF THE FIFA 19 GLOBAL SERIES

Swedish Elite Football and DreamHack presents eAllsvenskan. As of 1st of March and almost three months ahead, eAllsvenskan will be… Läs mer

IMG_2567-kopia-633x475

Svenska lagen klara till sommarens Gothia Cup Puma Trophy

Samtliga svenska klubbar i sommarens inbjudningsturnering i Gothia Cup – Puma Trophy är nu klara. De tolv svenska lagen får i turneringen ta sig… Läs mer

2018 åkte ett 60-tal deltagare med Nätverksarenan till Barcelona. I år går resan till Madrid.

Ligorna och klubbarna åker tillsammans med sina partners med ”Nätverksarenan” till Madrid

I början av februari åker representanter från Svensk Elitfotboll till Madrid tillsammans med Allsvenskans och Superettans officiella partners samt representanter från… Läs mer

Benjamin-Nygren-633x356

Resterande ungdomsserier fastställda

Tidigare i veckan presenterade Svensk Elitfotboll U21-serien för 2019 och nu har också Svenska Fotbollförbundet fastställt kategorierna under. Här är… Läs mer

sef

Svensk Elitfotboll anställer en operativ chef

Lena Engström blir ny operativ chef på Svensk Elitfotboll. Lena har sin bakgrund i bland annat i rid- och travsporten… Läs mer

Foto: Simon Hastegård / Bildbyrån / Cop 118

Janne Andersson årets ledare på Idrottsgalan

Janne Andersson tog på måndagskvällen hem priset som årets ledare på den svenska Idrottsgalan i Globen. Förbundskapten för svenska fotbollslandslaget var… Läs mer