Elitfotbollspubliken i Sverige nöjda med upplevelsen

21 JANUARI, 2019 kl 11:14

Elitfotbollspubliken i Sverige nöjda med upplevelsen

Foto: JÖRGEN JARNBERGER / BILDBYRÅN / Kod JJ / Cop 112
Foto: JÖRGEN JARNBERGER / BILDBYRÅN / Kod JJ / Cop 112

Svensk Elitfotboll har under hösten utvärderat Allsvenskans och Superettans publikupplevelser och tagit fram ett så kallat Nöjd-kund index (NKI) för svensk elitfotboll. Indexet visar att en klar majoritet av alla som går på elitfotboll i landet är nöjda med upplevelsen.

Det är en stor kartläggning av elitfotbollens upplevelse som gjorts. Förutom en analys av upplevelsen och framtagande av NKI-modell så har det även genomförts en statistisk analys av drivkrafter och barriärer för att gå på fotboll.

Undersökningen visar att 84% av alla som går på allsvensk fotboll och 78% av alla som går på Superettan är nöjda med totalupplevelsen.

Undersökningen är genomförd av Upplevelseinstitutet på uppdrag av Svensk Elitfotboll. Den är genomförd via webbintervjuer med ett urval av klubbarnas publik.Undersökningen har fokuserat på tre punkter.

  • Upplevelseanalys – utvärdering av evenemanget i samband med match
  • NKI – modell för publikutvärdering inom Svensk Elitfotboll
  • Drivkrafter och barriärer till att gå på match (befintlig publik)

 

Respondenterna har blivit tillfrågade hur de upplever matcher i den serie de följer, utifrån en rad olika parametrar såsom; helhetsomdömet, enkelhet, information, tillgänglighet, logistik, flöde, välkomnande, service, renlighet, åskådarplatser, möjlighet att ge feedback och mycket mer.

Högst snittbetyg per klubb vad gäller upplevelsen i Allsvenskan toppades 2018 av BK Häcken, före Hammarby och AIK. I Superettan toppade Degerfors, före Falkenberg och Helsingborg.

Allra flest som skulle rekommendera andra att gå på matcher i Allsvenskan är Hammarbys supportrar, följt av AIK:s och BK Häckens. I Superettan är Degerfors supportrar mest benägna att rekommendera andra, följt av Falkenbergs och Helsingborgs supportrar.

Undersökningen kan sammanfattas som följer:

  • NKI hamnar på klart godkända nivåer både för Allsvenskan (68,0) och Superettan (67,0)
  • Enligt SCB-benchmark är 55-74 = nöjda besökare
  • Målet för Svensk Elitfotboll bör vara 75,0 vilket känns rimligt och utgör nivån för ”mycket nöjda” kunder.

 

– Undersökningen ger klubbarna ett viktigt underlag i sitt strategiarbete på evenemangssidan, och kommer följas upp årligen för att mäta effekterna av deras utveckling, säger Kaveh Sarvari, ansvarig evenemangsutveckling på Svensk Elitfotboll.

För mer information om undersökningen, kontakta kaveh.sarvari@svenskelitfotboll.se eller din elitförening.

Fler nyheter

BK Häckens Daleho Irandust spelade sex år i GAIS akademi och två år i BK Häckens akademi och har gett poäng till båda klubbarna i Certifieringen.
Foto: Petter Arvidson / BILDBYRÅN / kod PA / 92278

75% av alla elitspelare i Sverige kommer från Tipselit

När analysen av årets Certifiering i sin helhet är färdig så står det klart att nätverket har utbildat 757 idag ännu… Läs mer

BK Häckens Daleho Irandust spelade sex år i GAIS akademi och två år i BK Häckens akademi och har gett poäng till båda klubbarna i Certifieringen.
Foto: Petter Arvidson / BILDBYRÅN / kod PA / 92278

75% out of all Swedish elite players got their player education within the Tipselit programme

When the analysis of this year’s Certification process of the Tipselit programme is complete, it is a fact that 757 still active… Läs mer

Sirius Niklas Busch Thor  jublar efter  fotbollsmatchen i Allsvenskan mellan Sirius och AFC Eskilstuna den 8 april 2019 i Uppsala.
Foto: Simon Hastegård / Bildbyrån / 180022

220 000 åskådare såg 87 mål under premiäromgångarna

Efter två omgångar av Allsvenskan och Superettan så har samtliga klubbar spelat varsin hemmamatch. Totalt har 219 589 åskådare sett… Läs mer

Sirius Niklas Busch Thor  jublar efter  fotbollsmatchen i Allsvenskan mellan Sirius och AFC Eskilstuna den 8 april 2019 i Uppsala.
Foto: Simon Hastegård / Bildbyrån / 180022

10% spectator increase during the first two rounds

After two rounds of Allsvenskan and Superettan, each club have played a home game. In total, 219,589 spectators visited the arenas,… Läs mer

Foto: Jörgen Jarnberger / BILDBYRÅN / Kod JJ / Cop 112

Följ din allsvenska klubb på nära håll genom att bli Oddset-murvel

Svenska Spel lanserar Oddset-murveln. 16 lokala murvlar kommer att väljas ut till att under säsongen 2019 följa sitt favoritlag i… Läs mer

IMG_5660

Svenska Futsalligan hyllade sina stjärnor

Futsalsäsongen slutade för en vecka sedan och med en kväll i Göteborg hyllades för första gången Svenska Futsalligans (SFL) bästa… Läs mer

IMG_5643

European Leagues prioriterar att skydda inhemsk fotboll

När European Leagues träffades i Lissabon för att hålla sin 38:e Generalförsamling låg huvudfokus på utvecklingen av de stora Europeiska… Läs mer

Foto: Kenta Jönsson / BILDBYRÅN / Cop 210

Bortakortet säljer i tusental

Nio klubbar har sålt slut på alla sina Bortakort för säsongen 2019. Totalt kommer 1249 supportrar till klubbarna i Allsvenskan… Läs mer

Foto: Kenta Jönsson / BILDBYRÅN / Cop 210

The season away ticket as popular as ever

Nine clubs have sold out all their season away tickets for the 2019 season. A total of 1 249 supporters… Läs mer

Arenaspelet i Östersund

Svenska Spel välkomnar publiken till arenorna för elfte året i följd

Den 3 april 2009 öppnade Svenska Spel sin första Arenaspelsbutik på Borås Arena. 2019 är det elfte året då Svenska Spel hälsar… Läs mer

Foto: Kenta Jönsson / BILDBYRÅN / Cop 210

Omgång 11-22 i Allsvenskan fastställda

Vårens och sommarens resterande omgångar av Allsvenskan är nu fastställda. De nu fastställda matcherna gäller från omgång 11 med start fredagen… Läs mer

pTAhbRce

Många fotbollsfester i uppstarten av Allsvenskan och Superettan

Underhållande matcher, fint spel, snygga mål, nya logotyper och vackert väder under Allsvenskans och Superettans premiärmatcher.  Totalt blev det 37… Läs mer

IMG_5609 (kopia)

AIK Fotboll och Falkenbergs FF Årets Sports Business Team 2018

Den tidigare utmärkelsen ”Årets Affärsteam” har efter ny samverkan med Svensk Elitfotbolls samarbetspartner EY ändrats till ”Årets Sports Business Team”…. Läs mer

Foto: BILDBYRÅN

Svensk elitfotboll bidrar med över 1.2 miljarder till samhället varav 493 miljoner i direkta intäkter till statskassan

Årets fotbollsrapport, ”Hur mår svensk elitfotboll?”, visar att Allsvenskan totalt sett mår bra ekonomiskt, men variationen mellan klubbarna är stor och… Läs mer

IMG_5271

Rekordmånga deltagare i årets Allsvenskan Fantasy

När Allsvenskan Fantasy inledde säsongen hade närmare 30 000 personer registrerat ett lag i spelet. Det är cirka 10 000… Läs mer

eallsvenskan

Trio i topp efter den andra helgen av eAllsvenskan

eAllsvenskans andra helg är färdigspelad. I toppen har BK Häcken, GIF Sundsvall och Hammarby IF skaffat sig ett litet försprång… Läs mer

Foto: Johan Bernström / BILDBYRÅN / COP 119

Guldet till IFK Uddevalla – för tredje året i rad

Efter en lång säsong med stort favoritskap på axlarna kunde tillslut IFK Uddevalla säkra guldet borta mot Norrköping FK i… Läs mer

AS

Allsvenskan och Superettan får nya upphottade hemsidor

Ligornas officiella hemsidor får ett nytt utseende och en ny förpackning anpassad efter Svensk Elitfotbolls nya grafiska profil. De nya… Läs mer

rVLZVfXP

Nu börjar fotbollssäsongen på allvar – Futsalsäsongen slutar

Stunden är kommen för årets allra största vårtecken. Efter en lång vinter innehållandes förberedelser, försäsong och Svenska Cupen börjar nu… Läs mer

KUhAlcMq-633x356

Månadens spelare – nu också i Superettan

Svensk Elitfotbolls, C Mores/TV4:s och Svenska Spels gemensamma utmärkelse Månadens spelare går i Allsvenskan in på sin fjärde säsong. Nytt… Läs mer