Två filmer om klubbarnas SLO, Supporter Liaison Officers, ska hjälpa till att skapa ökad förståelse för klubbarnas arbete med supporterkulturen – och säkerställa att ytterligare SLO kan anställas.

 

SLO är länken mellan klubbarna i Allsvenskan och Superettan, och deras supportrar.

 

Åtta av dem är anställda i sex klubbar – AIK, Djurgården, Hammarby, IFK Göteborg, GAIS och Malmö FF – tack vare pengar från partners i Föreningen Svensk Elitfotbolls projekt Stå upp för fotbollen: Svenska Spel, Swedbank, TV4 och Deloitte.

 

De flesta andra SLO inom Allsvenskan och Superettan arbetar ideellt.

 

Nu har Föreningen Svensk Elitfotboll tagit fram två filmer om projektet. Den ena riktar sig till blivande partners, med målet att kunna genomföra projektet ända fram till 2017.

Den andra ska visa politiker, media och övriga opinionsbildare det stora arbete som genomförs i klubbarna i Allsvenskan och Superettan. Vi får bland annat följa AIK:s SLO Tobias Larsson inför och under en match.

– Vi vill med filmerna öka kännedomen om projektet Stå upp för fotbollen och det ambitiösa arbete som görs i klubbarna för att bejaka den positiva supporterkulturen där alla känner sig välkomna till trygga, säkra och stämningsfulla matcharrangemang. Dessutom hoppas vi få in fler partners så att vi kan utöka med fler anställd SLO i ytterligare klubbar, säger Madeleine Ödquist, projektledare för Stå upp för fotbollen på Föreningen Svensk Elitfotboll.

 

Inom ramen för projektet Stå upp för fotbollen arrangeras även träffar och utbildningar med SLO, där de kan dela med sig och lära av varandra, samt dialog med bland annat polis och justitiedepartement.

 

Närmast på programmet står seminarium i Almedalen, Visby, tisdagen den 1 juli med tema ”Supporterkulturen i Sverige”, där bland andra projektets partners, klubbrepresentanter, SLO från olika klubbar och ytterligare paneldeltagare finns på plats.

 

– Vi gör om förra årets succé och det ska bli spännande att höra framför allt klubbarnas SLO om deras upplevelse av hur supporterkulturen har utvecklats det senaste året. Det har varit enstaka mörka händelser, men det pågår också ett stort och givande arbete på gräsrotsnivå, säger Madeleine Ödquist.

 

Representanter från media är givetvis också välkomna. Speciell inbjudan till detta kommer inom kort.

 

Inbjudan till Almedalen hittar ni HÄR!

 

Thomas Björn, Kraftfull Kommunikation / Foto: Bildbyrån