Svenska Spels och Oddsets kampanj med de partiska kommentatorerna i samband med den allsvenska matchen 2017 mellan Malmö FF och Hammarby IF fortsätter att uppmärksammas. Den här gången med ett guld i den europeiska PR-tävlingen SABRE Awards.
– Guldet kan likställas med att vinna Europa League i PR, säger Eva Evesjö, kommunikationsansvarig för Oddset, stolt.

Upplägget med partiska kommentatorer var så att Malmösupportern och tv-kändisen Filip Hammar kommenterade den allsvenska matchen ur ett partiskt MFF-perspektiv, medan Hammarbysupportern och artisten Magnus Carlsson gjorde samma sak ur ett Bajenperspektiv. Samtidigt kommenterade även experten Bosse Pettersson matchen ur ett oavgjort perspektiv för att samtliga utgångar av matchen (1,X 2) skulle vara representerade.

Kampanjen med de partiska kommentatorerna tog i vintras hem guldet i Spinngalan för årets socialamedierkampanj och för någon vecka sedan blev det silver i kategorin bästa digitala kampanj i Gyllene hjulet. Och den här gången alltså guld i internationella SABRE Awards.

Den europeiska PR-tävlingen SABRE Awards belönar engagerande och relationsbyggande kommunikation. Över 2 500 bidrag var med och tävlade och i kategorin ”Special event” kammade Oddset hem segern.