Fotbollen befäster sin position som den populäraste idrotten

2 FEBRUARI, 2018 kl 10:30

Fotbollen befäster sin position som den populäraste idrotten

Fotboll, Allsvenskan, Sirius - Djurgården

Undersökningen SportNavigatorn visar att fotbollen befäster sin position som den populäraste idrotten hos Sveriges befolkning. Tittar man på intresset hos endast unga så är fotbollen överlägset störst där.
– Det är mycket glädjande att se att nästa generations stora intresse för fotbollen fortsätter att öka. Det lovar gott inför framtiden, säger Jan Karlsson, Försäljnings- och Marknadsdirektör på Svensk Elitfotboll.

Det är företaget Upplevelseinstitutet som står bakom SportNavigatorn som årligen kartlägger det svenska folkets idrottsintresse. Svenska medborgare i åldern 15 år och uppåt har deltagit i undersökningen och även i år toppar fotbollen listorna, och faktum är att glappet ökar mot för andra idrotter.

– Det är en otroligt positiv trend som fotbollen har just nu, säger Peter Allvin, Partner på Upplevelseinstitutet i samband med Nätverksarenan 2018.

Tittar man på intresset hos unga, 15-29 år, så är glappet mellan fotbollen historiskt även där. Att nästan hälften av befolkningen i åldrarna 15-29 gillar fotboll gör att publikutvecklingen ser lovande ut på de svenska arenorna framöver.

– Det är ju de här människorna som kommer att fylla arenorna de kommande åren. Dels själva och dels genom att ta med sig sina vänner eller sina familjer, menar Jan Karlsson.

Även på liganivå är fotbollen starkare än tidigare. Hockey har som ligor legat före fotbollen i några år, men för varje gång undersökningen görs så kommer fotbollen närmare, och det mesta talar för att fotbollen snart går om.

– Fotbollen har fördel av att ha internationell toppfotboll tillgänglig året runt såväl medialt som besökarmässigt menar Andreas Andersson, Mediachef på Upplevelseinstitutet.

Andreas Andersson, Mediachef på Upplevelseinstitutet, i samband med Nätverksarenan 2018
Andreas Andersson, Mediachef på Upplevelseinstitutet, i samband med Nätverksarenan 2018

Varför närmar sig Allsvenskan och Superettan sina motsvarigheter inom ishockeyn då tror ni?
– Framför allt Allsvenskan har en bra arenastandard och här hemma har vi en närhet och en konstant tillgång till toppfotboll som inte är lika kommersialiserad som ute i Europa. Profiler vänder hem, storstadslagen är slagkraftiga och vi har på sistone även fått framgångar för klubblag ute i Europa vilket också höjer intresset för egna ligan, tror Peter Allvin.

Kommer intresset öka även 2018?
– Det kan man aldrig veta men om intresset hos unga fortsätter öka, plus att demografiskt så har fler kvinnor börjat att intressera sig för fotboll de senaste åren och håller det i sig så finns det goda förhoppningar. Sedan ska man inte glömma klubbarnas värdegrundsarbeten och samhällsengagemang. Det handlar inte bara att nå många utan också det man gör. Gör man rätt så driver det intresse från näringslivet och då växer också ligan.

Precis som 2016 så visar 2017 års resultat att IFK Göteborg är det populäraste laget hos befolkningen i Sverige.

Intresse för idrott:
Fotboll 44%
Ishockey 39%

 

Intresse hos män:
Fotboll 60%
Ishockey 50%

 

Intresse hos kvinnor:
Fotboll 32%
Friidrott 32%

 

Intresse bland unga 15-29 år:
Fotboll 44%
Ishockey 28%

 

Intresse för idrott bland personer med utländsk härkomst
Fotboll 47%
Ishockey 31%

 

Mest populära ligorna
SHL 38%
Allsvenskan 37%
Hockeyallsvenskan 29%
Superettan 27%

 

Sport mest intresserad av (ett alternativ)
Fotboll 20%
Ishockey 11%

 

Favoritlag Allsvenskan
IFK Göteborg 10%
Malmö FF 8%

 

52% av befolkningen har ett favoritlag i Allsvenskan.

Fakta undersökningen:

  • Undersökningen är genomförd via webbintervjuer med ett representativt urval av den svenska befolkningen (+15 år).
  • 6 000 intervjuer (500 per månad) har genomförts löpande under perioden augusti 2016 – juli 2017.
  • Datamängden har vägts utifrån kön, ålder och geografi för att representera den svenska befolkningen.
  • Undersökningsinstitutet Ipsos Observer har genomfört datainsamlingen på uppdrag av Upplevelseinsitutet.

 

För fler frågor om SportNavigatorn besök Upplevelseinstitutets hemsida eller kontakta:
Andreas Andersson, Mediachef, Upplevelseinstitutet
+46 70 473 59 57
andreas@uiis.se

Fler nyheter

Delar av Kalmar FF:s delegation tillsammans med Richard Kjell på SELECT Sports

Kalmar FF och IK Sirius ingår i avtal med SELECT

SELECT Sports blir ny materialleverantör till de allsvenska lagen Kalmar FF och IK Sirius. Avtalet med Kalmar FF sträcker sig fram… Läs mer

Skärmavbild 2019-12-02 kl. 08.52.46

DHL Volunteer Day: DHL-personal blev volontärer i Allsvenskan för en dag – ”Utan deras hårda jobb så skulle det inte vara möjligt”

När Allsvenskans Presenting Partner DHL Express skulle genomföra sin årliga volontärdag så var valet enkelt. Några av de tusentals personer… Läs mer

Skärmavbild 2019-12-02 kl. 08.52.46

DHL Volunteer Day: DHL staff became volunteers in Allsvenskan for one day – ”Without their hard work it would not be possible”

This years choice was easy when DHL Express the Presenting Partner of Allsvenskan was going to do their annual volunteer… Läs mer

Foto: Christoffer Borg Mattisson / BILDBYRÅN / COP 261

Magnifik avslutning på hemmaplan för Markus Rosenberg – Här är profilerna som lägger skorna på hyllan 2019

Markus Rosenberg kunde inte ha fått ett bättre avslut på sin karriär. ”Mackan” gjorde två mål när Malmö FF besegrade… Läs mer

Foto: Michael Erichsen / BILDBYRÅN / Cop 89

Så spelas Svenska Cupens gruppspel

Spelordningen till vårens gruppspel i Svenska Cupen är klart. Så här ser det ut. Grupp 1 22 februari, 12.30: Djurgården… Läs mer

20192

Säsongen i siffror 2019

För femte året i följd så passerade åskådarantalet i Allsvenskan två miljoner. Totalt såg över två och en halv miljoner åskådare… Läs mer

NySEF

Med anledning av att Östersunds FK inte beviljas elitlicens för säsongen 2020

Svenska Fotbollförbundets Licensnämnd beslutade idag 26 november att inte bevilja Östersunds FK elitlicens för säsongen 2020. Beslutet kan överklagas till… Läs mer

NySEF

Affärsstöd till Svensk Elitfotboll

Vill du vara del av ett lag som arbetar för att utveckla den svenska elitfotbollen? Är du lösningsorienterad och har tidigare… Läs mer

Foto: Jörgen Jarnberger / BILDBYRÅN / Cop 112

Förändringar i ungdomsserierna från och med 2020

Svenska Fotbollförbundets representantskapsmöte röstade för Svensk Elitfotbolls motion gällande nytt format i P19 Allsvenskan och P17 Allsvenskan de kommande åren. P19… Läs mer

Foto: Johanna Lundberg / Bildbyrån /

Datum och plats för Upptaktsträffarna 2020 är klara

Säsongen 2019 har precis slutat men redan nu har arbetet mot nästa säsong börjat. Här är datum, tid och plats för… Läs mer

76647929_1557022397769005_1483298699776884736_n

Tårta och gratulationer till Svenska Fotbollförbundet

Svensk Elitfotboll bjöd under onsdagen Svenska Fotbollförbundet på tårta och gratulationer för platsen i EM-slutspelet 2020. Förbundskapen Janne Andersson och… Läs mer

Foto: Pär Olert / BILDBYRÅN / Cop 108

Svenska klubblag i topp av internationella listor

BK Häcken, Malmö FF, Djurgårdens IF, IFK Norrköping och GIF Sundsvall finns alla med i toppen på internationella listor över… Läs mer

Ue2L6ONO

120 000 kronor till klubbarnas samhällsengagemang

2019 delar Svenska Spel ut totalt 120 000 kronor till elitklubbarnas samhällsengagemang genom Månadens spelare. Varje vinnare får 10 000… Läs mer

Glenn Strömberg jublar efter sina två mål.
© Bildbyrån

Fyra nya in i svensk fotbolls Hall of fame

Svensk fotboll valde in tre nya namn i sin Hall of fame. Sveriges Fotbollshistoriker och Statistiker (SFS) presenterade namnen i samband… Läs mer

Liaise portugal (kopia)

Samverkan och dialog med supportrar i fokus på internationell workshop

Svensk Elitfotboll och Svenska Fotbollssupporterunionen (SFSU) har sedan inledningen av året ett uttalat samarbete av att skapa Europas bästa supportersamverkan. I… Läs mer

IMG_0974-kopia-633x475

Bra svensk start på Skandinaviska Mästerskapen

Den första helgen i Skandinaviska Mästerskapen kunde inte ha slutat bättre för svensk del. Både IF Elfsborg och Malmö FF… Läs mer

Robert Lindström, VD Company Line och Mats Enquist, Generalsekreterare Svensk Elitfotboll

Company Line ny officiell leverantör till Allsvenskan och Superettan

Företaget Company Line inom New Wave Profile blir från och med årsskiftet ny officiell leverantör av profilprodukter till ligorna Allsvenskan och Superettan. Avtalet… Läs mer

Publiksiffran 2019 – En total publikökning jämfört med 2018

Den totala publiken för Allsvenskan och Superettan 2019 tillsammans uppgår till 2 587 790. Det innebär en ökning med 0.8%… Läs mer

IMG_6321 (kopia)

Utbildning för ny kull av klubbarnas affärsansvariga

Svensk Elitfotbolls nyckelanpassade utbildningsprogram för affärsansvariga genomförs för fjärde gången i ordningen tillsammans med Cruyff Institute. Utbildningsprogrammet består av fem… Läs mer

Malmös Axel Rönnqvist mot AIKs spelare under P16-finalen mellan Malmö FF och AIK den 19 oktober 2019 i Malmö.
Foto: Christian Örnberg / BILDBYRÅN / Cop 166

Elitfotbollen får elva miljoner kronor från Svenska Spels Gräsroten

Medlemsklubbarna i Svensk Elitfotboll delar på elva miljoner kronor när Svenska Spel delar ut 50 miljoner kronor till svensk ungdomsidrott. … Läs mer