Den svenska elitfotbollen passade på att ägna dagen för Allsvenskans Stora Pris till att också träffas och mötas över klubbgränserna. Klubbchefer, marknadsfolk, ekonomiansvariga, personal för digitala medier, evenemangsfolk och SLO:er passade alla på att förlägga sina ordinarie möten till den här dagen.
– Att man också får träffa andra funktioner från de andra klubbarna stärker relationerna klubbarna emellan. Vi skapar en ännu tajtare fotbollsfamilj, säger Kaveh Sarvari, Ansvarig för evenemangsutveckling på Svensk Elitfotboll och projektledare för Allsvenskans Stora 
Pris.

Allsvenskans Stora Pris har utvecklats från en studiosändning till en branschdag för hela fotbollsfamiljen, och en direktsänd gala, där inte bara säsongens bästa prestationer hyllas, utan där klubbarna i Allsvenskan och Superettan också passar på att träffas och mötas genom att förlägga alla ordinarie möten till Quality Hotel Friends i Solna, just den här dagen.

– Det är ett bra sätt att göra en gemensam säsongsavslutning för alla klubbar och samtidigt få till möten där alla träffas. Vi har ju sådana här möten, var för sig, under andra delen av året också men vi har fått mycket positiv feedback att vi samkör allihopa vid just det här tillfället. Det stärker samarbetet funktionerna emellan, säger Kaveh Sarvari.

Kaveh Sarvari under galan Allsvenskans Stora Pris

Kaveh Sarvari inför galan Allsvenskans Stora Pris

Från klubbarna sida så håller man med i Svensk Elitfotbolls resonemang.

– Det sker ett utbyte inom de olika affärsområdena när man får träffas. Vi bygger relationer och utbyter viktiga erfarenheter. Det är en oerhörd öppenhet och vi har inga hemligheter för varandra. Vi är motståndare endast två dagar per år, resten av tiden samarbetar vi och vi kan ge varandra råd och tips till alla olika problem som man får lov att hantera, säger Urban Hagblom, Sportchef i GIF Sundsvall.

– Vi har ju egentligen bara träffat marknadsfolk tidigare, men här finns exempel också SLO:erna på plats, som vi också jobbar mycket med. Det skapar en djupare förståelse för varandra och man kan ge varandra tips och idéer. Det blir lätt att man bara pratar marknad och försäljning på våra möten men här får man med hela organisationen och en chans att höra andras version, fyller Lina Wettergren, Marknad i Elfsborg, i.

Totalt medverkade 139 personer från elitklubbarna på mötena dagtid och på kvällen anslöt fler, till totalt 261 medverkande, när det var dags för Allsvenskans Stora Pris. Bland de medverkande från klubbarna fanns allt från klubbchefer, sportchefer, ekonomiansvariga, marknadsansvariga, informationsansvariga, SLO:er, huvudtränare, lagkaptener och gamla klubblegendarer samt alla spelare som blivit nominerade till pris på galan.

– Det är viktigt att träffas tillsammans och vara stolt över svensk elitfotboll. Det är en intressant satsning som vi, tillsammans med C More, nu gör med Allsvenskans Stora Pris, säger Urban Hagblom.

– Det är kul att kunna göra det här och avsluta säsongen med klubbarna, våra partners och övriga gäster. Jag har ett scenario där en av våra elitdomare, en ordförande, en sportchef, en SLO och en marknadschef, alla från olika klubbar, står och pratar svensk fotbolls utveckling. Sådant stärker vår familjära känsla inom elitfotbollen, avslutar Kaveh Sarvari.

Allsvenskans Stora Pris gick även den av stapeln på Quality Hotel Friends och sändes direkt i C More och på TV12. Läs mer om Allsvenskans Stora Pris här.