2016 innebar inte bara avancemang till Allsvenskan för IK Sirius. Dessutom dubblerades antalet supportrar i Svenska Spels Gräsroten vilket gav dryga 120 000kr extra till klubbkassan. I Svenska Spels Spelnytt berättas om hur Sirius jobbar med gräsroten.
– Det är ju fantastiskt vik­tiga pengar. Ungdomsverk­samheten är hela ryggraden i föreningen. Det är där vi hittar återväxten och det är genom den som vi också drar vårt strå till samhället genom den fostran de får hos oss, säger Mats Karlström, Informationsansvarig IK Sirius FK.

Klubbens ungdomsverksamhet engagerar ungefär 400 barn och ungdomar plus cirka 200 unga spelare i en ungdomsakademi. Pengarna från Gräs­roten är ett viktigt tillskott i klubbkassan och kommer att bekosta bland annat utrustning och mat till ungdomslagen, för att bistå den stora ledargruppen.
– Vi är tacksamma att Gräsroten finns och spontant är det ju en jättemöjlighet för alla klubbar att få hjälp och stöd.

Klubben har jobbat hårt med att lyfta fram Gräsroten mot sin publik, både i utskick och på arenan som tre­ till fyratusen åskådare besöker varje hemmamatch.
– Sedan har vi ett fantastiskt samarbete med ett lokalt ombud här i Uppsala som har ett väldigt stort blåsvart hjärta. Där har vi job­bat med allting från material i butiken till att locka med fribiljetter till våra matcher, säger Mats Karlström.

Det lokala ombudet är Calle Jakobsson som driver en Pressbyråbutik Bangårdsgatan 28. Där ansluter han och de fyra heltidsanställda kollegorna flera kunder om dagen till Gräsroten.
– Pitchen är enkel, om en kund inte är ansluten till Gräsroten berättar vi att Svenska Spel skänker bort jättemycket pengar till ung­domsidrotten och att kunden kan vara med och påverka var pengarna ska hamna. Det är 1 på 1 000 som säger nej när de förstår vad Gräsroten är, berättar Calle Jakobsson.

Att många väljer att stötta Sirius är inte så konstigt. Föreningen är en av de större och är populär i Uppsala och utanför butiken vajar stora Siriusflaggor. Både Calle Jakobsson och en kollega har barn i klubbens ungdomsverk­samhet och alla anställda har säsongskort på Studenternas så det pratas Sirius i butiken.
– Vi är bra på att engagera kunderna och vi är genuint intresserade av Svenska Spels produkter. Vi bestämde oss tidigt för att försöka göra något med Sirius och kontaktade klub­ben, de skickade några av grabbarna i laget på ett event vi ordnade, vi lärde känna killarna och på den vägen är det. Nu är Kim Skoglund gästtippare på Stryktipset varje vecka här i butiken, hans rad är väldigt populär bland kunderna och han hade faktiskt 13 rätt för några veckor sedan, säger Calle Jakobsson som hoppas att Sirius avancemang till allsvenskan kommer att mär­kas i butiken och i samarbetet med Sirius.

– Det är ju enormt, både för oss och kun­derna. Nu kan alla i Uppsala sluta låtsasheja på Stockholmslagen och börja hålla på det riktiga laget, haha. Jag hoppas att vi får bli arenaombud och så ska vi försöka få till ett samarbete så vi kan börja sälja Sirius suppor­terprodukter i butiken, det är win win för alla inblandade, säger Calle Jakobsson.

Fakta Gräsroten:
Gräsroten är eget initiativ från Svenska Spel och som syftar till att stödja ungdomsidrotten i Sverige. Varje år lägger Svenska Spel in 50 miljoner till Gräsroten. Pengar som senare fördelas ut på registrerade klubbar med aktiva registrerade anhängare, och som är öronmärkta för ungdomsverksamheten.

Varje förening bedöms utefter hur många kunder hos Svenska Spel som blir en föreningsfadder genom att ansluta sitt spelkort till föreningen. Om man inte spelar något så bidrar man inte utan varje gång en föreningsfadder spelar hos Svenska Spel får förening poäng. Poängen avgör hur stor andel pengar som klubben får när Gräsroten en gång om året betalar ut 50 miljoner kronor till ungdomsidrotten.

2014: 271 612 personer registrerade, 6 935 klubbar, 70 idrotter
2015: 367 186 personer registrerade, 7 613 klubbar, 70 idrotter
2016: 455 696 personer registrerade, 7972 klubbar, 71 idrotter