Historical amount of spectators in Stockholm in Allsvenskan

6 NOVEMBER, 2018 kl 12:51

Historical amount of spectators in Stockholm in Allsvenskan

181104 Hammarbys supportrar med ett halsdukshav på Tele2 Arena under fotbollsmatchen i Allsvenskan mellan Hammarby och Häcken den 4 november 2018 i Stockholm. 
Foto: Andreas L Eriksson / Bildbyrån / kod AE / Cop 106
181104 Hammarbys supportrar med ett halsdukshav på Tele2 Arena under fotbollsmatchen i Allsvenskan mellan Hammarby och Häcken den 4 november 2018 i Stockholm. Foto: Andreas L Eriksson / Bildbyrån / kod AE / Cop 106

In the second last round of Allsvenskan one of the largest amount of spectators in history took place in Stockholm. Before the final round it is clear that Allsvenskan will attract over two million spectators in total for the fourth season in a row.
”When things get exciting, Swedish football can attract incredible numbers of spectators”, says Ola Rydén, League manager at Swedish Elite Football.

The largest audience figures were found in round 29 in Stockholm where over 80,000 people attended two different arenas at one and the same time. AIK, who had a chance to secure the league title, attracted over 50,000 spectators, which is the fourth largest audience in the history of Allsvenskan, and at Hammarby, 31,810 spectators went to the arena to thank Kennedy Bakircioglü in his final appearance for the club.

”We did not beat the attendance record for a singel match in Allsvenskan but with over 81,000 spectators in Stockholm at the same time we did make history anyway. Never before have so many people seen football at the same time in the same city in Sweden”, says Ola Rydén.

With 50,128 spectators AIK took a new club record for the second time this season regarding the amount of spectators. 31,810 spectators is a new club record for Hammarby. Both teams have finished playing at home for the season and both clubs has an average over 23,000 spectators throughout the season. Something two clubs never had before during the same season.

Currently, approximately 1,960,000 people have seen Allsvenskan in place during the season, meaning that the total audience figure for the entire league is likely to exceed two million spectators for the fourth season in a row. This is also Swedish football history.

181104 Generell vy över lälktaren med AIK:s supportrar som följer spelet under fotbollsmatchen i Allsvenskan mellan AIK och GIF Sundsvall den 4 november 2018 i Stockholm. Foto: Petter Arvidson / BILDBYRÅN / kod PA / 92144
181104 Generell vy över lälktaren med AIK:s supportrar som följer spelet under fotbollsmatchen i Allsvenskan mellan AIK och GIF Sundsvall den 4 november 2018 i Stockholm.
Foto: Petter Arvidson / BILDBYRÅN / kod PA / 92144

Highest amount of spectators in Allsvenskan 2018:
AIK – GIF Sundsvall 50 128
AIK – Hammarby IF 49 034
Hammarby IF – BK Häcken 31 810
AIK – Malmö FF 31 160
AIK – Djurgårdens IF 30 552

Fler nyheter

IMG_5081

Partnerträff i Malmö i samband med Malmö FF – Chelsea

Allsvenskans och Superettans officiella partners träffades i Malmö i samband med mötet i Europa League mellan Malmö FF och Chelsea…. Läs mer

Foto: Simon Hastegård / Bildbyrån / Cop 118

Malmö FF och AIK favoriter i Svenska Cupen hos Svenska Spel

I helgen börjar tävlingssäsongen på allvar när Svenska Cupen drar igång. Precis som i Allsvenskan så är Malmö FF och… Läs mer

IMG_5061

Marknadskonferens: ”Det hände något inom SEF 2015”

De affärsansvariga i klubbarna i Allsvenskan och Superettan har träffats kontinuerligt sedan 2015. Vid den första konferensen 2019 känner deltagarna… Läs mer

GAIS_cover-1024x740

GAIS ”Fanager” uppmärksammad internationellt

GAIS satsning på den så kallade ”Fanagern”, Sebastian Thörnqvist, får uppmärksamhet utomlands. Greppet att låta en supporter vara coach i… Läs mer

Dzenan Dedic, verksamhetschef OnePartnerGroup Helsingborg och Fredrik Liverstam, Helsingborgs IF Foto: OnePartnerGroup

OnePartnerGroup och Helsingborgs IF i samarbete

Helsingborgs IF:s Fredrik Liverstam förstärker OnePartnerGroups kontor i Helsingborg. Liverstam kommer vid sidan av fotbollen att jobba som säljare. – Tack… Läs mer

SLOfrance

Svensk SLO-delegation på studiebesök i Frankrike

I början av februari bjöds en svensk delegation in till ett studiebesök i Lyon inom ramarna för LIAISE-projektet. Besöket syftade… Läs mer

IMG_4980

För OnePartnerGroup började allt med Nätverksarenan

Det har hänt mycket på ett år för ligapartnern OnePartnerGroup. För ett år sedan deltog OPG som inbjuden gäst till… Läs mer

SEF-Spiideo-633x338

Allsvenskan och Superettan speciellt inbjudna till digitalt spetsmöte

Klubbarna i Allsvenskans och Superettans arbete med att ta fram officiell matchdata drar blickarna till sig. I slutet av januari… Läs mer

IMG_4948

Inspirationsfyllda dagar med klubbar och partners i Madrid

Den andra upplagan av Nätverksarenan är över. Totalt 85 personer från ligorna och klubbarna från Allsvenskan och Superettan gjorde tillsammans… Läs mer

IMG_4948

Inspirational days with clubs and partners in Madrid

The second edition of the Network Arena is over. A total of 85 people from the leagues Allsvenskan and Superettan… Läs mer

Photo: Petter Arvidson / BILDBYRÅN / kod PA / 92175

Svenska Spels favoriter till det allsvenska guldet

Malmö FF är favoriter till det allsvenska guldet. I alla fall enligt Svenska Spel. Regerande mästarna AIK ger näst lägst odds,… Läs mer

pressmeddelande (kopia)

Allsvenskan och Superettan får ett nytt utseende – Ny visuell identitet

Sveriges två högsta ligor i fotboll får från och med säsongen 2019 ett nytt utseende. Både Allsvenskans och Superettans logotyper… Läs mer

pressmeddelande (kopia)

Allsvenskan and Superettan gets a new visual identity

Sweden’s two top tiers will from the 2019 season have a new look. Both Allsvenskan’s and Superettan’s logos are replaced with… Läs mer

Stadion kväll dag 1 (2)

Malmö FF tar emot Chelsea på hybridgräs

Malmö FF byter underlag på Stadion och kommer att börja spela på hybridgräs även under matcher. Först ut att tävlingsmatcha… Läs mer

eAllsvenskan_EA_on_white

SVENSKA FOTBOLLSKLUBBAR TÄVLAR I FIFA: VÄLKOMMEN TILL eAllsvenskan – EN DEL AV FIFA 19 GLOBAL SERIES

Svensk Elitfotboll och Dreamhack lanserar eAllsvenskan. Med start första helgen i mars och under resten av våren spelas en gemensam… Läs mer

eAllsvenskan_EA_on_white

TOP FLIGHT SWEDISH FOOTBALL CLUBS TO COMPETE IN FIFA: WELCOME TO eALLSVENSKAN –PART OF THE FIFA 19 GLOBAL SERIES

Swedish Elite Football and DreamHack presents eAllsvenskan. As of 1st of March and almost three months ahead, eAllsvenskan will be… Läs mer

IMG_2567-kopia-633x475

Svenska lagen klara till sommarens Gothia Cup Puma Trophy

Samtliga svenska klubbar i sommarens inbjudningsturnering i Gothia Cup – Puma Trophy är nu klara. De tolv svenska lagen får i turneringen ta sig… Läs mer

2018 åkte ett 60-tal deltagare med Nätverksarenan till Barcelona. I år går resan till Madrid.

Ligorna och klubbarna åker tillsammans med sina partners med ”Nätverksarenan” till Madrid

I början av februari åker representanter från Svensk Elitfotboll till Madrid tillsammans med Allsvenskans och Superettans officiella partners samt representanter från… Läs mer

Benjamin-Nygren-633x356

Resterande ungdomsserier fastställda

Tidigare i veckan presenterade Svensk Elitfotboll U21-serien för 2019 och nu har också Svenska Fotbollförbundet fastställt kategorierna under. Här är… Läs mer

sef

Svensk Elitfotboll anställer en operativ chef

Lena Engström blir ny operativ chef på Svensk Elitfotboll. Lena har sin bakgrund i bland annat i rid- och travsporten… Läs mer