Den andra upplagan av Nätverksarenan är över. Totalt 85 personer från ligorna och klubbarna från Allsvenskan och Superettan gjorde tillsammans med sina strategiska samarbetspartners resan till Madrid till tre intensiva och trevliga dagar.
– Årets Nätverksarena kändes verkligen rätt på alla sätt och vis, säger Jan Karlsson, Försäljnings- och marknadsdirektör på Svensk Elitfotboll.

Dagarna i Madrid kantades av föreläsningar och intressanta inspel från ligan, klubbarna och från företagsvärlden. Dessutom närvarade Real Madrid med sin Global Head of Partnership, David Hopkinson.

– Vi har slipat konceptet ytterligare jämfört med förra årets etablering i Barcelona och vi tar med oss väldigt många värdefulla intryck och idéer tillbaka till den dagliga verksamheten, säger Jan Karlsson och fortsätter.

– Deltagarna visade ett fantastiskt engagemang och alla har verkligen varit delaktiga på bästa möjliga sätt under föreläsningar och diskussionspunkter. En stor eloge till alla klubbrepresentanter och strategiska partners.

IMG_4918Jan Karlsson, Försäljnings- och marknadsdirektör på Svensk Elitfotboll, hälsar alla medverkande välkomna

Den röda tråden genom föreläsningarna är att alla egentligen ställs inför liknande utmaningar oavsett om man heter Real Madrid, Allsvenskan, Gekås eller Liseberg. Det är bara olika nivåer och förutsättningar mellan de olika organisationerna. Alla säljer destinationer och upplevelser och kan jämföra sig lika mycket med starka varumärken i samhället som andra fotbollsklubbar eller ligor.

– Det har varit en väldigt inspirerande helg i Madrid som gett mig värdefull insikt i Svensk Elitfotboll och i klubbarnas arbete. Genom nätverkandet har man träffat många trevliga personer som gett mig nya erfarenheter och kontakter. Stort tack för en mycket trevlig och proffsigt genomförd konferens, säger Thomas Karlsson, delägare i Gekås Ullared, som var på plats och berättade om Gekås ursprung och nuläge.

Bland inbjudna talare fanns Andreas Andersen, VD på Liseberg, John Andersson, COO på OnePartnerGroup, Martin Carlsson Wall, Associate Professor & Director på Handelshögskolans Center for Sports and Business, Anders Sewerin, Founder Cruyff Institute och Mikael Bergsten och Carlos Esterling, Partners på EY.

Fantastiskt för svensk fotboll
– Det här är en förlängning på de fantastiska träffarna vi redan har i Sverige, med Marknadskonferenser och utbildningar för klubbarna, och den här konferensen gick rakt in i hjärtat. Föreläsningarna i all ära, de var också riktigt bra, men tiden utanför rummet är så viktig, så viktig. Samtalen betyder allt och det här är fantastiskt för hela svensk fotboll, säger Stefan Jonasson, Kommersiell chef i AIK och utvecklar.

– När vi bygger de här nätverken så generar de för hela svensk fotboll men även för respektive klubb. Det är relationerna vi bygger upp med våra och andras strategiska partners som bygger en starkare Allsvenskan. Sedan vill jag också påtala stämningen som våra supportar står för på våra arenor. När man jämför med stora utländska klubbar som Real Madrid så ser vi att svensk fotboll verkligen är på väg någonstans, och redan är där i vissa fall.

IMG_4931David Hopkinson, Global Head of Partnership hos Real Madrid, Mikael Bergsten, Partner EY, Mats Enquist, Generalsekreterare Svensk Elitfotboll och Carlos Esterling, Partner EY.

Fotbollen ställde upp med följare talare: Mats Enquist, Generalsekreterare på Svensk Elitfotboll, Anders Wikström, ansvarig för klubbutveckling och integritet, Calle Stjerna, Varumärkeschef Svensk Elitfotboll, Beatrice Clarke, CSR Manager på Svensk Elitfotboll och Peter Nyh och Sara Nilsson på GIF Sundsvalls marknadsavdelning. Alexander Axén följde också med och berättade om sin ”resa” från granskad till granskare.

Allsvenskans Presenting partner DHL tycker att den svenska kulturen där man träffas över gränserna och lär från varandra, oavsett klubbfärger, är intressant och smått unik.

– Det var två mycket inspirerande och givande dagar i Madrid. Det var intressant att höra om SEF:s resa, CSR-planer, vision och mål för framtiden samt att få lyssna på externa talare som berättade om deras resa till framgång. Förutom att det var trevligt och bra arrangerat gav det också tillfälle att skapa nya kontakter med fotbollsklubbarna och partners, säger Ann Berglund, Communications Manager på DHL Express.

Konferensen avslutades med att hela sällskapet såg Real Madrid besegra John Guidettis Deportivo Alavés med 3-0 på Santiago Bernabeustadion.

Deltagarna åker nu hem och tar förhoppningsvis med sig all nyvunnen inspiration till sina ordinarie verksamheter.