Inspirationsfyllda dagar med klubbar och partners i Madrid

5 FEBRUARI, 2019 kl 14:02

Inspirationsfyllda dagar med klubbar och partners i Madrid

IMG_4948

Den andra upplagan av Nätverksarenan är över. Totalt 85 personer från ligorna och klubbarna från Allsvenskan och Superettan gjorde tillsammans med sina strategiska samarbetspartners resan till Madrid till tre intensiva och trevliga dagar.
– Årets Nätverksarena kändes verkligen rätt på alla sätt och vis, säger Jan Karlsson, Försäljnings- och marknadsdirektör på Svensk Elitfotboll.

Dagarna i Madrid kantades av föreläsningar och intressanta inspel från ligan, klubbarna och från företagsvärlden. Dessutom närvarade Real Madrid med sin Global Head of Partnership, David Hopkinson.

– Vi har slipat konceptet ytterligare jämfört med förra årets etablering i Barcelona och vi tar med oss väldigt många värdefulla intryck och idéer tillbaka till den dagliga verksamheten, säger Jan Karlsson och fortsätter.

– Deltagarna visade ett fantastiskt engagemang och alla har verkligen varit delaktiga på bästa möjliga sätt under föreläsningar och diskussionspunkter. En stor eloge till alla klubbrepresentanter och strategiska partners.

IMG_4918Jan Karlsson, Försäljnings- och marknadsdirektör på Svensk Elitfotboll, hälsar alla medverkande välkomna

Den röda tråden genom föreläsningarna är att alla egentligen ställs inför liknande utmaningar oavsett om man heter Real Madrid, Allsvenskan, Gekås eller Liseberg. Det är bara olika nivåer och förutsättningar mellan de olika organisationerna. Alla säljer destinationer och upplevelser och kan jämföra sig lika mycket med starka varumärken i samhället som andra fotbollsklubbar eller ligor.

– Det har varit en väldigt inspirerande helg i Madrid som gett mig värdefull insikt i Svensk Elitfotboll och i klubbarnas arbete. Genom nätverkandet har man träffat många trevliga personer som gett mig nya erfarenheter och kontakter. Stort tack för en mycket trevlig och proffsigt genomförd konferens, säger Thomas Karlsson, delägare i Gekås Ullared, som var på plats och berättade om Gekås ursprung och nuläge.

Bland inbjudna talare fanns Andreas Andersen, VD på Liseberg, John Andersson, COO på OnePartnerGroup, Martin Carlsson Wall, Associate Professor & Director på Handelshögskolans Center for Sports and Business, Anders Sewerin, Founder Cruyff Institute och Mikael Bergsten och Carlos Esterling, Partners på EY.

Fantastiskt för svensk fotboll
– Det här är en förlängning på de fantastiska träffarna vi redan har i Sverige, med Marknadskonferenser och utbildningar för klubbarna, och den här konferensen gick rakt in i hjärtat. Föreläsningarna i all ära, de var också riktigt bra, men tiden utanför rummet är så viktig, så viktig. Samtalen betyder allt och det här är fantastiskt för hela svensk fotboll, säger Stefan Jonasson, Kommersiell chef i AIK och utvecklar.

– När vi bygger de här nätverken så generar de för hela svensk fotboll men även för respektive klubb. Det är relationerna vi bygger upp med våra och andras strategiska partners som bygger en starkare Allsvenskan. Sedan vill jag också påtala stämningen som våra supportar står för på våra arenor. När man jämför med stora utländska klubbar som Real Madrid så ser vi att svensk fotboll verkligen är på väg någonstans, och redan är där i vissa fall.

IMG_4931David Hopkinson, Global Head of Partnership hos Real Madrid, Mikael Bergsten, Partner EY, Mats Enquist, Generalsekreterare Svensk Elitfotboll och Carlos Esterling, Partner EY.

Fotbollen ställde upp med följare talare: Mats Enquist, Generalsekreterare på Svensk Elitfotboll, Anders Wikström, ansvarig för klubbutveckling och integritet, Calle Stjerna, Varumärkeschef Svensk Elitfotboll, Beatrice Clarke, CSR Manager på Svensk Elitfotboll och Peter Nyh och Sara Nilsson på GIF Sundsvalls marknadsavdelning. Alexander Axén följde också med och berättade om sin ”resa” från granskad till granskare.

Allsvenskans Presenting partner DHL tycker att den svenska kulturen där man träffas över gränserna och lär från varandra, oavsett klubbfärger, är intressant och smått unik.

– Det var två mycket inspirerande och givande dagar i Madrid. Det var intressant att höra om SEF:s resa, CSR-planer, vision och mål för framtiden samt att få lyssna på externa talare som berättade om deras resa till framgång. Förutom att det var trevligt och bra arrangerat gav det också tillfälle att skapa nya kontakter med fotbollsklubbarna och partners, säger Ann Berglund, Communications Manager på DHL Express.

Konferensen avslutades med att hela sällskapet såg Real Madrid besegra John Guidettis Deportivo Alavés med 3-0 på Santiago Bernabeustadion.

Deltagarna åker nu hem och tar förhoppningsvis med sig all nyvunnen inspiration till sina ordinarie verksamheter.

Fler nyheter

Foto: Simon Hastegård / Bildbyrån / Cop 118

Malmö FF och AIK favoriter i Svenska Cupen hos Svenska Spel

I helgen börjar tävlingssäsongen på allvar när Svenska Cupen drar igång. Precis som i Allsvenskan så är Malmö FF och… Läs mer

IMG_5061

Marknadskonferens: ”Det hände något inom SEF 2015”

De affärsansvariga i klubbarna i Allsvenskan och Superettan har träffats kontinuerligt sedan 2015. Vid den första konferensen 2019 känner deltagarna… Läs mer

GAIS_cover-1024x740

GAIS ”Fanager” uppmärksammad internationellt

GAIS satsning på den så kallade ”Fanagern”, Sebastian Thörnqvist, får uppmärksamhet utomlands. Greppet att låta en supporter vara coach i… Läs mer

Dzenan Dedic, verksamhetschef OnePartnerGroup Helsingborg och Fredrik Liverstam, Helsingborgs IF Foto: OnePartnerGroup

OnePartnerGroup och Helsingborgs IF i samarbete

Helsingborgs IF:s Fredrik Liverstam förstärker OnePartnerGroups kontor i Helsingborg. Liverstam kommer vid sidan av fotbollen att jobba som säljare. – Tack… Läs mer

SLOfrance

Svensk SLO-delegation på studiebesök i Frankrike

I början av februari bjöds en svensk delegation in till ett studiebesök i Lyon inom ramarna för LIAISE-projektet. Besöket syftade… Läs mer

IMG_4980

För OnePartnerGroup började allt med Nätverksarenan

Det har hänt mycket på ett år för ligapartnern OnePartnerGroup. För ett år sedan deltog OPG som inbjuden gäst till… Läs mer

SEF-Spiideo-633x338

Allsvenskan och Superettan speciellt inbjudna till digitalt spetsmöte

Klubbarna i Allsvenskans och Superettans arbete med att ta fram officiell matchdata drar blickarna till sig. I slutet av januari… Läs mer

IMG_4948

Inspirationsfyllda dagar med klubbar och partners i Madrid

Den andra upplagan av Nätverksarenan är över. Totalt 85 personer från ligorna och klubbarna från Allsvenskan och Superettan gjorde tillsammans… Läs mer

IMG_4948

Inspirational days with clubs and partners in Madrid

The second edition of the Network Arena is over. A total of 85 people from the leagues Allsvenskan and Superettan… Läs mer

Photo: Petter Arvidson / BILDBYRÅN / kod PA / 92175

Svenska Spels favoriter till det allsvenska guldet

Malmö FF är favoriter till det allsvenska guldet. I alla fall enligt Svenska Spel. Regerande mästarna AIK ger näst lägst odds,… Läs mer

pressmeddelande (kopia)

Allsvenskan och Superettan får ett nytt utseende – Ny visuell identitet

Sveriges två högsta ligor i fotboll får från och med säsongen 2019 ett nytt utseende. Både Allsvenskans och Superettans logotyper… Läs mer

pressmeddelande (kopia)

Allsvenskan and Superettan gets a new visual identity

Sweden’s two top tiers will from the 2019 season have a new look. Both Allsvenskan’s and Superettan’s logos are replaced with… Läs mer

Stadion kväll dag 1 (2)

Malmö FF tar emot Chelsea på hybridgräs

Malmö FF byter underlag på Stadion och kommer att börja spela på hybridgräs även under matcher. Först ut att tävlingsmatcha… Läs mer

eAllsvenskan_EA_on_white

SVENSKA FOTBOLLSKLUBBAR TÄVLAR I FIFA: VÄLKOMMEN TILL eAllsvenskan – EN DEL AV FIFA 19 GLOBAL SERIES

Svensk Elitfotboll och Dreamhack lanserar eAllsvenskan. Med start första helgen i mars och under resten av våren spelas en gemensam… Läs mer

eAllsvenskan_EA_on_white

TOP FLIGHT SWEDISH FOOTBALL CLUBS TO COMPETE IN FIFA: WELCOME TO eALLSVENSKAN –PART OF THE FIFA 19 GLOBAL SERIES

Swedish Elite Football and DreamHack presents eAllsvenskan. As of 1st of March and almost three months ahead, eAllsvenskan will be… Läs mer

IMG_2567-kopia-633x475

Svenska lagen klara till sommarens Gothia Cup Puma Trophy

Samtliga svenska klubbar i sommarens inbjudningsturnering i Gothia Cup – Puma Trophy är nu klara. De tolv svenska lagen får i turneringen ta sig… Läs mer

2018 åkte ett 60-tal deltagare med Nätverksarenan till Barcelona. I år går resan till Madrid.

Ligorna och klubbarna åker tillsammans med sina partners med ”Nätverksarenan” till Madrid

I början av februari åker representanter från Svensk Elitfotboll till Madrid tillsammans med Allsvenskans och Superettans officiella partners samt representanter från… Läs mer

Benjamin-Nygren-633x356

Resterande ungdomsserier fastställda

Tidigare i veckan presenterade Svensk Elitfotboll U21-serien för 2019 och nu har också Svenska Fotbollförbundet fastställt kategorierna under. Här är… Läs mer

sef

Svensk Elitfotboll anställer en operativ chef

Lena Engström blir ny operativ chef på Svensk Elitfotboll. Lena har sin bakgrund i bland annat i rid- och travsporten… Läs mer

Foto: Simon Hastegård / Bildbyrån / Cop 118

Janne Andersson årets ledare på Idrottsgalan

Janne Andersson tog på måndagskvällen hem priset som årets ledare på den svenska Idrottsgalan i Globen. Förbundskapten för svenska fotbollslandslaget var… Läs mer