Inspirationsfyllda dagar med klubbar och partners i Madrid

5 FEBRUARI, 2019 kl 14:02

Inspirationsfyllda dagar med klubbar och partners i Madrid

IMG_4948

Den andra upplagan av Nätverksarenan är över. Totalt 85 personer från ligorna och klubbarna från Allsvenskan och Superettan gjorde tillsammans med sina strategiska samarbetspartners resan till Madrid till tre intensiva och trevliga dagar.
– Årets Nätverksarena kändes verkligen rätt på alla sätt och vis, säger Jan Karlsson, Försäljnings- och marknadsdirektör på Svensk Elitfotboll.

Dagarna i Madrid kantades av föreläsningar och intressanta inspel från ligan, klubbarna och från företagsvärlden. Dessutom närvarade Real Madrid med sin Global Head of Partnership, David Hopkinson.

– Vi har slipat konceptet ytterligare jämfört med förra årets etablering i Barcelona och vi tar med oss väldigt många värdefulla intryck och idéer tillbaka till den dagliga verksamheten, säger Jan Karlsson och fortsätter.

– Deltagarna visade ett fantastiskt engagemang och alla har verkligen varit delaktiga på bästa möjliga sätt under föreläsningar och diskussionspunkter. En stor eloge till alla klubbrepresentanter och strategiska partners.

IMG_4918Jan Karlsson, Försäljnings- och marknadsdirektör på Svensk Elitfotboll, hälsar alla medverkande välkomna

Den röda tråden genom föreläsningarna är att alla egentligen ställs inför liknande utmaningar oavsett om man heter Real Madrid, Allsvenskan, Gekås eller Liseberg. Det är bara olika nivåer och förutsättningar mellan de olika organisationerna. Alla säljer destinationer och upplevelser och kan jämföra sig lika mycket med starka varumärken i samhället som andra fotbollsklubbar eller ligor.

– Det har varit en väldigt inspirerande helg i Madrid som gett mig värdefull insikt i Svensk Elitfotboll och i klubbarnas arbete. Genom nätverkandet har man träffat många trevliga personer som gett mig nya erfarenheter och kontakter. Stort tack för en mycket trevlig och proffsigt genomförd konferens, säger Thomas Karlsson, delägare i Gekås Ullared, som var på plats och berättade om Gekås ursprung och nuläge.

Bland inbjudna talare fanns Andreas Andersen, VD på Liseberg, John Andersson, COO på OnePartnerGroup, Martin Carlsson Wall, Associate Professor & Director på Handelshögskolans Center for Sports and Business, Anders Sewerin, Founder Cruyff Institute och Mikael Bergsten och Carlos Esterling, Partners på EY.

Fantastiskt för svensk fotboll
– Det här är en förlängning på de fantastiska träffarna vi redan har i Sverige, med Marknadskonferenser och utbildningar för klubbarna, och den här konferensen gick rakt in i hjärtat. Föreläsningarna i all ära, de var också riktigt bra, men tiden utanför rummet är så viktig, så viktig. Samtalen betyder allt och det här är fantastiskt för hela svensk fotboll, säger Stefan Jonasson, Kommersiell chef i AIK och utvecklar.

– När vi bygger de här nätverken så generar de för hela svensk fotboll men även för respektive klubb. Det är relationerna vi bygger upp med våra och andras strategiska partners som bygger en starkare Allsvenskan. Sedan vill jag också påtala stämningen som våra supportar står för på våra arenor. När man jämför med stora utländska klubbar som Real Madrid så ser vi att svensk fotboll verkligen är på väg någonstans, och redan är där i vissa fall.

IMG_4931David Hopkinson, Global Head of Partnership hos Real Madrid, Mikael Bergsten, Partner EY, Mats Enquist, Generalsekreterare Svensk Elitfotboll och Carlos Esterling, Partner EY.

Fotbollen ställde upp med följare talare: Mats Enquist, Generalsekreterare på Svensk Elitfotboll, Anders Wikström, ansvarig för klubbutveckling och integritet, Calle Stjerna, Varumärkeschef Svensk Elitfotboll, Beatrice Clarke, CSR Manager på Svensk Elitfotboll och Peter Nyh och Sara Nilsson på GIF Sundsvalls marknadsavdelning. Alexander Axén följde också med och berättade om sin ”resa” från granskad till granskare.

Allsvenskans Presenting partner DHL tycker att den svenska kulturen där man träffas över gränserna och lär från varandra, oavsett klubbfärger, är intressant och smått unik.

– Det var två mycket inspirerande och givande dagar i Madrid. Det var intressant att höra om SEF:s resa, CSR-planer, vision och mål för framtiden samt att få lyssna på externa talare som berättade om deras resa till framgång. Förutom att det var trevligt och bra arrangerat gav det också tillfälle att skapa nya kontakter med fotbollsklubbarna och partners, säger Ann Berglund, Communications Manager på DHL Express.

Konferensen avslutades med att hela sällskapet såg Real Madrid besegra John Guidettis Deportivo Alavés med 3-0 på Santiago Bernabeustadion.

Deltagarna åker nu hem och tar förhoppningsvis med sig all nyvunnen inspiration till sina ordinarie verksamheter.

Fler nyheter

Delar av Kalmar FF:s delegation tillsammans med Richard Kjell på SELECT Sports

Kalmar FF och IK Sirius ingår i avtal med SELECT

SELECT Sports blir ny materialleverantör till de allsvenska lagen Kalmar FF och IK Sirius. Avtalet med Kalmar FF sträcker sig fram… Läs mer

Skärmavbild 2019-12-02 kl. 08.52.46

DHL Volunteer Day: DHL-personal blev volontärer i Allsvenskan för en dag – ”Utan deras hårda jobb så skulle det inte vara möjligt”

När Allsvenskans Presenting Partner DHL Express skulle genomföra sin årliga volontärdag så var valet enkelt. Några av de tusentals personer… Läs mer

Skärmavbild 2019-12-02 kl. 08.52.46

DHL Volunteer Day: DHL staff became volunteers in Allsvenskan for one day – ”Without their hard work it would not be possible”

This years choice was easy when DHL Express the Presenting Partner of Allsvenskan was going to do their annual volunteer… Läs mer

Foto: Christoffer Borg Mattisson / BILDBYRÅN / COP 261

Magnifik avslutning på hemmaplan för Markus Rosenberg – Här är profilerna som lägger skorna på hyllan 2019

Markus Rosenberg kunde inte ha fått ett bättre avslut på sin karriär. ”Mackan” gjorde två mål när Malmö FF besegrade… Läs mer

Foto: Michael Erichsen / BILDBYRÅN / Cop 89

Så spelas Svenska Cupens gruppspel

Spelordningen till vårens gruppspel i Svenska Cupen är klart. Så här ser det ut. Grupp 1 22 februari, 12.30: Djurgården… Läs mer

20192

Säsongen i siffror 2019

För femte året i följd så passerade åskådarantalet i Allsvenskan två miljoner. Totalt såg över två och en halv miljoner åskådare… Läs mer

NySEF

Med anledning av att Östersunds FK inte beviljas elitlicens för säsongen 2020

Svenska Fotbollförbundets Licensnämnd beslutade idag 26 november att inte bevilja Östersunds FK elitlicens för säsongen 2020. Beslutet kan överklagas till… Läs mer

NySEF

Affärsstöd till Svensk Elitfotboll

Vill du vara del av ett lag som arbetar för att utveckla den svenska elitfotbollen? Är du lösningsorienterad och har tidigare… Läs mer

Foto: Jörgen Jarnberger / BILDBYRÅN / Cop 112

Förändringar i ungdomsserierna från och med 2020

Svenska Fotbollförbundets representantskapsmöte röstade för Svensk Elitfotbolls motion gällande nytt format i P19 Allsvenskan och P17 Allsvenskan de kommande åren. P19… Läs mer

Foto: Johanna Lundberg / Bildbyrån /

Datum och plats för Upptaktsträffarna 2020 är klara

Säsongen 2019 har precis slutat men redan nu har arbetet mot nästa säsong börjat. Här är datum, tid och plats för… Läs mer

76647929_1557022397769005_1483298699776884736_n

Tårta och gratulationer till Svenska Fotbollförbundet

Svensk Elitfotboll bjöd under onsdagen Svenska Fotbollförbundet på tårta och gratulationer för platsen i EM-slutspelet 2020. Förbundskapen Janne Andersson och… Läs mer

Foto: Pär Olert / BILDBYRÅN / Cop 108

Svenska klubblag i topp av internationella listor

BK Häcken, Malmö FF, Djurgårdens IF, IFK Norrköping och GIF Sundsvall finns alla med i toppen på internationella listor över… Läs mer

Ue2L6ONO

120 000 kronor till klubbarnas samhällsengagemang

2019 delar Svenska Spel ut totalt 120 000 kronor till elitklubbarnas samhällsengagemang genom Månadens spelare. Varje vinnare får 10 000… Läs mer

Glenn Strömberg jublar efter sina två mål.
© Bildbyrån

Fyra nya in i svensk fotbolls Hall of fame

Svensk fotboll valde in tre nya namn i sin Hall of fame. Sveriges Fotbollshistoriker och Statistiker (SFS) presenterade namnen i samband… Läs mer

Liaise portugal (kopia)

Samverkan och dialog med supportrar i fokus på internationell workshop

Svensk Elitfotboll och Svenska Fotbollssupporterunionen (SFSU) har sedan inledningen av året ett uttalat samarbete av att skapa Europas bästa supportersamverkan. I… Läs mer

IMG_0974-kopia-633x475

Bra svensk start på Skandinaviska Mästerskapen

Den första helgen i Skandinaviska Mästerskapen kunde inte ha slutat bättre för svensk del. Både IF Elfsborg och Malmö FF… Läs mer

Robert Lindström, VD Company Line och Mats Enquist, Generalsekreterare Svensk Elitfotboll

Company Line ny officiell leverantör till Allsvenskan och Superettan

Företaget Company Line inom New Wave Profile blir från och med årsskiftet ny officiell leverantör av profilprodukter till ligorna Allsvenskan och Superettan. Avtalet… Läs mer

Publiksiffran 2019 – En total publikökning jämfört med 2018

Den totala publiken för Allsvenskan och Superettan 2019 tillsammans uppgår till 2 587 790. Det innebär en ökning med 0.8%… Läs mer

IMG_6321 (kopia)

Utbildning för ny kull av klubbarnas affärsansvariga

Svensk Elitfotbolls nyckelanpassade utbildningsprogram för affärsansvariga genomförs för fjärde gången i ordningen tillsammans med Cruyff Institute. Utbildningsprogrammet består av fem… Läs mer

Malmös Axel Rönnqvist mot AIKs spelare under P16-finalen mellan Malmö FF och AIK den 19 oktober 2019 i Malmö.
Foto: Christian Örnberg / BILDBYRÅN / Cop 166

Elitfotbollen får elva miljoner kronor från Svenska Spels Gräsroten

Medlemsklubbarna i Svensk Elitfotboll delar på elva miljoner kronor när Svenska Spel delar ut 50 miljoner kronor till svensk ungdomsidrott. … Läs mer