Inspirationsfyllda dagar med klubbar och partners i Madrid

5 FEBRUARI, 2019 kl 14:02

Inspirationsfyllda dagar med klubbar och partners i Madrid

IMG_4948

Den andra upplagan av Nätverksarenan är över. Totalt 85 personer från ligorna och klubbarna från Allsvenskan och Superettan gjorde tillsammans med sina strategiska samarbetspartners resan till Madrid till tre intensiva och trevliga dagar.
– Årets Nätverksarena kändes verkligen rätt på alla sätt och vis, säger Jan Karlsson, Försäljnings- och marknadsdirektör på Svensk Elitfotboll.

Dagarna i Madrid kantades av föreläsningar och intressanta inspel från ligan, klubbarna och från företagsvärlden. Dessutom närvarade Real Madrid med sin Global Head of Partnership, David Hopkinson.

– Vi har slipat konceptet ytterligare jämfört med förra årets etablering i Barcelona och vi tar med oss väldigt många värdefulla intryck och idéer tillbaka till den dagliga verksamheten, säger Jan Karlsson och fortsätter.

– Deltagarna visade ett fantastiskt engagemang och alla har verkligen varit delaktiga på bästa möjliga sätt under föreläsningar och diskussionspunkter. En stor eloge till alla klubbrepresentanter och strategiska partners.

IMG_4918Jan Karlsson, Försäljnings- och marknadsdirektör på Svensk Elitfotboll, hälsar alla medverkande välkomna

Den röda tråden genom föreläsningarna är att alla egentligen ställs inför liknande utmaningar oavsett om man heter Real Madrid, Allsvenskan, Gekås eller Liseberg. Det är bara olika nivåer och förutsättningar mellan de olika organisationerna. Alla säljer destinationer och upplevelser och kan jämföra sig lika mycket med starka varumärken i samhället som andra fotbollsklubbar eller ligor.

– Det har varit en väldigt inspirerande helg i Madrid som gett mig värdefull insikt i Svensk Elitfotboll och i klubbarnas arbete. Genom nätverkandet har man träffat många trevliga personer som gett mig nya erfarenheter och kontakter. Stort tack för en mycket trevlig och proffsigt genomförd konferens, säger Thomas Karlsson, delägare i Gekås Ullared, som var på plats och berättade om Gekås ursprung och nuläge.

Bland inbjudna talare fanns Andreas Andersen, VD på Liseberg, John Andersson, COO på OnePartnerGroup, Martin Carlsson Wall, Associate Professor & Director på Handelshögskolans Center for Sports and Business, Anders Sewerin, Founder Cruyff Institute och Mikael Bergsten och Carlos Esterling, Partners på EY.

Fantastiskt för svensk fotboll
– Det här är en förlängning på de fantastiska träffarna vi redan har i Sverige, med Marknadskonferenser och utbildningar för klubbarna, och den här konferensen gick rakt in i hjärtat. Föreläsningarna i all ära, de var också riktigt bra, men tiden utanför rummet är så viktig, så viktig. Samtalen betyder allt och det här är fantastiskt för hela svensk fotboll, säger Stefan Jonasson, Kommersiell chef i AIK och utvecklar.

– När vi bygger de här nätverken så generar de för hela svensk fotboll men även för respektive klubb. Det är relationerna vi bygger upp med våra och andras strategiska partners som bygger en starkare Allsvenskan. Sedan vill jag också påtala stämningen som våra supportar står för på våra arenor. När man jämför med stora utländska klubbar som Real Madrid så ser vi att svensk fotboll verkligen är på väg någonstans, och redan är där i vissa fall.

IMG_4931David Hopkinson, Global Head of Partnership hos Real Madrid, Mikael Bergsten, Partner EY, Mats Enquist, Generalsekreterare Svensk Elitfotboll och Carlos Esterling, Partner EY.

Fotbollen ställde upp med följare talare: Mats Enquist, Generalsekreterare på Svensk Elitfotboll, Anders Wikström, ansvarig för klubbutveckling och integritet, Calle Stjerna, Varumärkeschef Svensk Elitfotboll, Beatrice Clarke, CSR Manager på Svensk Elitfotboll och Peter Nyh och Sara Nilsson på GIF Sundsvalls marknadsavdelning. Alexander Axén följde också med och berättade om sin ”resa” från granskad till granskare.

Allsvenskans Presenting partner DHL tycker att den svenska kulturen där man träffas över gränserna och lär från varandra, oavsett klubbfärger, är intressant och smått unik.

– Det var två mycket inspirerande och givande dagar i Madrid. Det var intressant att höra om SEF:s resa, CSR-planer, vision och mål för framtiden samt att få lyssna på externa talare som berättade om deras resa till framgång. Förutom att det var trevligt och bra arrangerat gav det också tillfälle att skapa nya kontakter med fotbollsklubbarna och partners, säger Ann Berglund, Communications Manager på DHL Express.

Konferensen avslutades med att hela sällskapet såg Real Madrid besegra John Guidettis Deportivo Alavés med 3-0 på Santiago Bernabeustadion.

Deltagarna åker nu hem och tar förhoppningsvis med sig all nyvunnen inspiration till sina ordinarie verksamheter.

Fler nyheter

BK Häckens Daleho Irandust spelade sex år i GAIS akademi och två år i BK Häckens akademi och har gett poäng till båda klubbarna i Certifieringen.
Foto: Petter Arvidson / BILDBYRÅN / kod PA / 92278

75% av alla elitspelare i Sverige kommer från Tipselit

När analysen av årets Certifiering i sin helhet är färdig så står det klart att nätverket har utbildat 757 idag ännu… Läs mer

BK Häckens Daleho Irandust spelade sex år i GAIS akademi och två år i BK Häckens akademi och har gett poäng till båda klubbarna i Certifieringen.
Foto: Petter Arvidson / BILDBYRÅN / kod PA / 92278

75% out of all Swedish elite players got their player education within the Tipselit programme

When the analysis of this year’s Certification process of the Tipselit programme is complete, it is a fact that 757 still active… Läs mer

Sirius Niklas Busch Thor  jublar efter  fotbollsmatchen i Allsvenskan mellan Sirius och AFC Eskilstuna den 8 april 2019 i Uppsala.
Foto: Simon Hastegård / Bildbyrån / 180022

220 000 åskådare såg 87 mål under premiäromgångarna

Efter två omgångar av Allsvenskan och Superettan så har samtliga klubbar spelat varsin hemmamatch. Totalt har 219 589 åskådare sett… Läs mer

Sirius Niklas Busch Thor  jublar efter  fotbollsmatchen i Allsvenskan mellan Sirius och AFC Eskilstuna den 8 april 2019 i Uppsala.
Foto: Simon Hastegård / Bildbyrån / 180022

10% spectator increase during the first two rounds

After two rounds of Allsvenskan and Superettan, each club have played a home game. In total, 219,589 spectators visited the arenas,… Läs mer

Foto: Jörgen Jarnberger / BILDBYRÅN / Kod JJ / Cop 112

Följ din allsvenska klubb på nära håll genom att bli Oddset-murvel

Svenska Spel lanserar Oddset-murveln. 16 lokala murvlar kommer att väljas ut till att under säsongen 2019 följa sitt favoritlag i… Läs mer

IMG_5660

Svenska Futsalligan hyllade sina stjärnor

Futsalsäsongen slutade för en vecka sedan och med en kväll i Göteborg hyllades för första gången Svenska Futsalligans (SFL) bästa… Läs mer

IMG_5643

European Leagues prioriterar att skydda inhemsk fotboll

När European Leagues träffades i Lissabon för att hålla sin 38:e Generalförsamling låg huvudfokus på utvecklingen av de stora Europeiska… Läs mer

Foto: Kenta Jönsson / BILDBYRÅN / Cop 210

Bortakortet säljer i tusental

Nio klubbar har sålt slut på alla sina Bortakort för säsongen 2019. Totalt kommer 1249 supportrar till klubbarna i Allsvenskan… Läs mer

Foto: Kenta Jönsson / BILDBYRÅN / Cop 210

The season away ticket as popular as ever

Nine clubs have sold out all their season away tickets for the 2019 season. A total of 1 249 supporters… Läs mer

Arenaspelet i Östersund

Svenska Spel välkomnar publiken till arenorna för elfte året i följd

Den 3 april 2009 öppnade Svenska Spel sin första Arenaspelsbutik på Borås Arena. 2019 är det elfte året då Svenska Spel hälsar… Läs mer

Foto: Kenta Jönsson / BILDBYRÅN / Cop 210

Omgång 11-22 i Allsvenskan fastställda

Vårens och sommarens resterande omgångar av Allsvenskan är nu fastställda. De nu fastställda matcherna gäller från omgång 11 med start fredagen… Läs mer

pTAhbRce

Många fotbollsfester i uppstarten av Allsvenskan och Superettan

Underhållande matcher, fint spel, snygga mål, nya logotyper och vackert väder under Allsvenskans och Superettans premiärmatcher.  Totalt blev det 37… Läs mer

IMG_5609 (kopia)

AIK Fotboll och Falkenbergs FF Årets Sports Business Team 2018

Den tidigare utmärkelsen ”Årets Affärsteam” har efter ny samverkan med Svensk Elitfotbolls samarbetspartner EY ändrats till ”Årets Sports Business Team”…. Läs mer

Foto: BILDBYRÅN

Svensk elitfotboll bidrar med över 1.2 miljarder till samhället varav 493 miljoner i direkta intäkter till statskassan

Årets fotbollsrapport, ”Hur mår svensk elitfotboll?”, visar att Allsvenskan totalt sett mår bra ekonomiskt, men variationen mellan klubbarna är stor och… Läs mer

IMG_5271

Rekordmånga deltagare i årets Allsvenskan Fantasy

När Allsvenskan Fantasy inledde säsongen hade närmare 30 000 personer registrerat ett lag i spelet. Det är cirka 10 000… Läs mer

eallsvenskan

Trio i topp efter den andra helgen av eAllsvenskan

eAllsvenskans andra helg är färdigspelad. I toppen har BK Häcken, GIF Sundsvall och Hammarby IF skaffat sig ett litet försprång… Läs mer

Foto: Johan Bernström / BILDBYRÅN / COP 119

Guldet till IFK Uddevalla – för tredje året i rad

Efter en lång säsong med stort favoritskap på axlarna kunde tillslut IFK Uddevalla säkra guldet borta mot Norrköping FK i… Läs mer

AS

Allsvenskan och Superettan får nya upphottade hemsidor

Ligornas officiella hemsidor får ett nytt utseende och en ny förpackning anpassad efter Svensk Elitfotbolls nya grafiska profil. De nya… Läs mer

rVLZVfXP

Nu börjar fotbollssäsongen på allvar – Futsalsäsongen slutar

Stunden är kommen för årets allra största vårtecken. Efter en lång vinter innehållandes förberedelser, försäsong och Svenska Cupen börjar nu… Läs mer

KUhAlcMq-633x356

Månadens spelare – nu också i Superettan

Svensk Elitfotbolls, C Mores/TV4:s och Svenska Spels gemensamma utmärkelse Månadens spelare går i Allsvenskan in på sin fjärde säsong. Nytt… Läs mer