Kalmar FF har använt sig av en oväntad strategi för att locka publik till matchen mot Hammarby, det genom att lansera kampanjen ”Bajenamnesti”. Med en rejäl glimt i ögat uppmanar kampanjen folk i Kalmar att slänga gamla Hammarby-souvenirer.
– Vi vill behålla underdogperspektivet och slå uppåt men på ett väldigt kärleksfullt sätt med humor och glimten i ögat, säger Kalmars marknadschef Anders Klevsand.

Kampanjen ”Bajenamnesti” är en del av marknadsföringen inför Kalmars hemmamatch mot Hammarby på Guldfågeln Arena i Allsvenskans tionde omgång. Kampanjen går ut på att människor uppmanas att slänga olika Hammarby-souvenirer i speciella papperskorgar som är uppställda i Kalmar.

– Vi gör kampanjen för att skapa uppmärksamhet och lite hausse inför matchen. Precis som vi har gjort på ett framgångsrikt sätt flera gånger tidigare, säger Kalmars marknadschef Anders Klevsand och fortsätter.

– Vi vill bibehålla underdogperspektivet och slå uppåt men på ett väldigt kärleksfullt sätt med humor och med glimten i ögat. Den här sortens digitala kampanjer når dessutom ganska brett och uppskattas ofta av Kalmar FF fans i exil.

Kampanjen lanserades första via en digital kampanj, och nu har även de speciella Bajenamnesti-papperskorgarna dykt upp på strategiska platser runt om i Kalmar. Reaktionerna på kampanjen har enligt Klevsand varit mestadels positiva, då den kärleksfulla och humoristiska tonen nått fram.

– Vi har nästan bara fått positiva reaktioner på sociala- och övriga medier. Nästan alla förstår det kärleksfulla i vår kampanj och har historien med sig, säger Klevsland som även haft kontakt med Henrik Kindlund, klubbchef i Hammarby, om kampanjen.

– Personligen så taggade jag in Henrik Kindlund på Facebook och han skrev skämtsamt: ”Vi har ju redan lämnat tillbaka Nanne, Måns och Melker”, i kommentarsfältet. Och letar man runt lite i övrigt så finns det massor med underbara kommentarer, avslutar Klevsland.

Här nedan kan du se Kalmars kampanjvideo.