Degerfors IF och Malmö FF utnämndes som best practice när vårens marknadskonferens för klubbar i Allsvenskan och Superettan gick av stapeln. I Degerfors fall röstade de andra klubbarna i Superettan fram ”Tipsklubben” som vinnande bidrag.
– Det är alltid kul att bli prisad och uppskattad för det man gör, oavsett vad det gäller, säger Leif Olsson, Försäljningschef i Degerfors IF.

Degerfors initiativ ”Tipsklubben” innebär att klubbens bästa partner och innebär att privatpersoner och supportrar får köpa in sig i ett stryktipssystem som pågår året runt, och totalt inbringar det runt 500 000 kronor till klubben varje år. Initiativet ansågs av de andra medverkande klubbarna i Superettan vara så bra så det röstades fram till best practice.

– Det är superkul. Vi i Degerfors IF blir stolta över att ”Tipsklubben” röstades fram till best practice, menar Leif Olsson.

I Allsvenskan röstades Malmö FF fram som best practice för sitt arbete med att aktivera sina partners i sociala medier under försäsongslägret i USA.

Jan Karlsson, Försäljnings- och marknadsdirektör menar att utnämnandet av best practice i Allsvenskan och Superettan är ett stimulerande och uppskattat inslag på marknadskonferenserna.

– Kan vi på detta sätt stimulera och uppmuntra till att dela med sig av våra enskilda erfarenheter gynnar det alla i det långa loppet. Alla blir vinnare.

Utöver utnämningarna av best practice så fick de medverkande liga- och klubbrepresentanterna samt de inbjudna gästerna lyssna på föreläsningar om de kommande upptaktsträffarna, utvecklingen av arbetet med samhällsengagemang och digitala affärsplattformar. Jan Karlsson pratade om ett utvecklat resultatnetto av klubbunika affärer och ligans officiella samarbetspartners gav en nulägesrapport.

– Det är viktigt att klubbarna blir uppdaterade vad som sker runt våra samarbetspartners och dessutom stärker medverkan från våra samarbetspartners relationen emellan dem och klubbarna, säger Jan Karlsson.

Totalt medverkade 55 personer på vårens marknadskonferens där samtliga klubbar i Allsvenskan och Superettan var inbjudna.

Bilder från Marknadskonferensen:

IMG_1065

Kaveh Sarvari, Evenemangsutveckling på Svensk Elitfotboll, presenterar upplägget på årets upptaktsträffar

IMG_2581 (kopia)

Martin Carlsson-Wall, Handelshögskolans Centre for Sports and Business, med en inspirationsföreläsning med tema "bättre resultatnetto av försäljning"

Martin Carlsson-Wall, Handelshögskolans Centre for Sports and Business, med en inspirationsföreläsning med tema ”bättre resultatnetto av försäljning”