Allsvenskans och Superettans CSR-råd samlades för första gången tillsammans, för två konferensdagar i mitten av juni. Sju klubbar medverkade tillsammans med företrädare från Svensk Elitfotboll och deras partners.
Det här är ett bra tillfälle att utbyta idéer och ta fram ligagemensamma satsningar, säger Madeleine Ödquist, ansvarig för CSR-rådet på Svensk Elitfotboll.

Det två dagarna ägnades åt information, fakta och inspiration vad gäller samhällsengagemang samt olika workshops med syfte att ta fram en gemensam policy och ett gemensamt arbete för ligorna.

– Äntligen tar vi tag i den gemsamma satsningen att starta ett CSR-råd. Vi kommer att ta fram en gemensam CSR-strategi med mättal, best practice och nyckeltal, säger Madeleine Ödquist.

Alla klubbar i Allsvenskan och Superettan driver sedan tidigare egna projekt inom området men här får klubbarna också möjlighet att dela med sig och inspireras av varandra för att kunna utveckla sitt klubbspecifika CSR-arbete ännu mer.

– Vi har landat jättebra. Vi är extremt samstämmiga. Det känns att det är en grupp som jobba för sådant här och som brinner för det. Vi har ett ord som vi utgår ifrån. Det är äkthet. Det genomsyrar strategin och vi som brinner för samhällsarbetet i klubbarna måste jobba så att det känns äkta för att elden ska fortsätta brinna. Därför är det viktigt att vi gör det på ett äkta sätt, säger Jan Ryrlén, CSR-ansvarig i Elfsborg.

Medverkade på mötet gjorde också Svensk Elitfotbolls partner Cruyff Institute. Bland gästföreläsarna fanns Anders Lindén från Tango Brand Alliance och Jamie Laflamme som jobbar nära FN och Agenda 2030. EY presenterade hur de mäter samhällsnytta och hur man kan ta fram nyckeltal.

Medverkande klubbar på CSR-rådets första möte:
AIK
Djurgården
Hammarby
Elfsborg
BK Häcken
IFK Göteborg
IK Sirius

Läs mer om det samhällsengagemang elitklubbarna bedriver:
Allsvenskan – 54 engagemang
Superettan – 33 engagemang