Affärssansvariga i Allsvenskan och Superettan samlades för att under två dagar dela med sig av sina erfarenheter och få relevant information från ligorna. Intrycket är att ligorna är på stark frammarsch även inom områdena marknad och försäljning.
– Det känns oerhört inspirerande att samla klubbarnas affärsansvariga och konstruktivt diskutera affärsutveckling både på klubb- och liganivå, säger Jan Karlsson, Försäljnings- och marknadsdirektör på Svensk Elitfotboll.

Totalt 55 inbjudna gäster samlades för Marknadskonferens på Hotel C i Stockholm. Ett nytt rekord i de här sammanhangen. Klubbarna delade bland annat med sig av sina erfarenheter inom marknad och försäljning. AIK respektive Östers IF utsågs av sina kolleger till bästa ”Best Practiceleverantörer” denna konferens i Allsvenskan och Superettan. Ligans samarbetspartners Svenska Spel, TV4/C More, Volkswagen och Select deltog alla och presenterade sina tankar, idéer och strategier inför den kommande säsongen. Inbjudne Dan Persson från Idrottens Affärer höll en inspirationsföreläsning om nyckeltal och medarbetare på Svensk Elitfotboll berättade om ligainitiativ, prioriterade aktiviteter, projekt och utveckling inom olika områden. Som helhet är Svensk Elitfotboll mycket nöjd med uppslutningen och med dialogen mellan klubbarna.

– För att erhålla uppslag för utveckling är det viktigt att också dela med sig av egna erfarenheter. Därför är det mycket tillfredsställande att se den öppenhet vi har tillsammans i utvecklingsfrågor inom bägge ligorna, säger Jan Karlsson.

IMG_1844
Dan Persson, Idrottens affärer, var inbjuden för att inspirationsföreläsa om nyckeltal

Tobias Larsson berättar att AIK:s kampanjer Res Isidor och pensionärsmatchen var bägge resultat av flera månaders intensivt planerande. Res Isidor blev exempelvis en kick off inför AIK:s 125-årsfirande där supportrarna köpte säsongens nya matchställ och som sedan kulminerade i avtäckandet av en staty utanför Friends arena, föreställandes AIK:s grundare Isidor Behrens tillsammans med en av klubbens mest legendariske ledare Putte Kock.

– Det kanske låter som en liten grej men det är massor av hårt arbete bakom som involverat alla parter i arbetet. Vi är ett stort team. Jag tycker att Res Isidor är ett bra exempel hur man skapar nytta för supportrar och hur man aktiverar en sponsor och skapar riktigt business. Vi uppnådde vårt försäljningsmål inom 48 timmar.

Öster utsågs till best practice i Superettan för sin publikrekryteringskampanj, som möjliggjort för skolungdomar att gå på fotboll gratis. Andreas Skagerlind i Öster omtalar varmt klubbens initiativ.

– Min tanke var att hur ska jag få barnfamiljer att gå på fotboll. Alla har inte råd att gå på fotboll, och alla har inte haft tid. Vi gjorde så att vi delade ut ett kort till skolungdomar i grundskolan. Sedan får barnen aktivera skolkortet på nätet och föräldrarna kan registrera sig och boka på för att få sitta bredvid deras barn. Vi har haft mellan 60 och 300 personer som gått gratis varje match och det har gett oss en massa nya potentiella fortsatta åskådare att jobba aktivt mot då vi får in deras mailadresser.

oster

– Initiativet har också en stor samhällsnytta. Fler får gå på fotboll och vi får bättre stämning på våra matcher. Ungdomar och personal i skolan har fått upp ögonen för oss. Alla pratar positivt om Öster. Vi kommer att fortsätta jobba likadant i Superettan.