Lyckade dagar med Nätverksarenan 2018

30 JANUARI, 2018 kl 16:17

Lyckade dagar med Nätverksarenan 2018

LRG_DSC00062

Ligornas representanter, de deltagande klubbarna och de strategiska samarbetspartnerna till såväl Allsvenskan och Superettan som till klubbarna. Alla var de nöjda efter inspirerande dagar med Nätverksarenan i Barcelona.
– Dagarna i Barcelona har varit väldigt lyckade och vi ska förädla konceptet ytterligare till nästa år, säger Jan Karlsson, Försäljnings- och marknadsdirektör på Svensk Elitfotboll.

Nätverkskonferensen genomfördes för första gången i det här formatet när ligorna Allsvenskan och Superettan reste ner med sina samarbetspartners, medlemsklubbar och deras samarbetspartners till Barcelona för att nätverka, tillföra insikter och utveckla nya relationer. Totalt medverkade drygt 60 personer på konferensen som tog del av de föreläsningar och inspirerande möten som erbjöds.

– Vi är väldigt glada över att ha kunnat genomföra den här nya möjligheten för intressenterna. Syftet är bland annat att via Nätverksarenan utveckla relationer, berika med insikter och förståelse för än mer framgångsrika samarbeten i framtiden, och det tycker jag att vi gemensamt lyckats bra med. Samtidigt var årets konferensetablering bara startskottet. Det här är något vi verkligen vill prioritera och satsa på. Inför 2019 kommer vi förädla det här konceptet ytterligare, säger Jan Karlsson.

Bland de som talade på Nätverksarenan fanns före detta Barcelonaspelaren Patrik Andersson som berättade om sin karriär, Mikael Bergsten och Carlos Esterling på EY som pratade om samarbete med elitidrott ur skattemässig synvinkel, Peter Allvin och Andreas Andersson från Upplevelseinstitutet, som talade om olika rättigheters betydelse för utvecklande och lönsamt samarbete samt Jessica Råhlin Fritidschef på Växjö Kommun som talade om erfarenheter från kommunens samarbete med Östers IF.

LRG_DSC00032

En av klubbarna som var representerade på Nätverksarenan var IF Elfsborg, bland annat genom Klubbchefen Stefan Andreasson och Marknadschefen Sten Strinäs. Boråsarna tycker att initiativet med Nätverksarenan och att man lyckades samla föreningar och partners för att konferera och byta erfarenheter och kunskap på en öppenhjärtlig nivå var lyckat.

– Det var ett fantastiskt lyckat initiativ av Svensk Elitfotboll. IF Elfsborg bjöd med fem av föreningens huvudsponsorer. Swedbank Sjuhärad, Folksam, Pulsen, Scantrade samt Staples till konferensen vilket även fick denna viktiga grupp av sponsorer att komma närmare varandra, och diskutera viktiga framtidsfrågor för föreningen. Hela partnergruppen är verkligen helnöjda, och alla har verkligen hyllat syftet och utfallet av resan, säger Sten Strinäs

IFK Värnamo hade bland annat med sig sin partner HECO på resan. Peter Winsth, Säljchef på HECO säger att det är viktigt att nätverka i ett sådant här forum och att deltagarna och klubbarna troligen får ut mycket av det, och att det i sin tur gynnar alla partners.

– Det är intressant för oss att vara med här. Man får inspel från alla håll som till exempel fotboll, bransch och kommun och för min del är det bra att också träffa andra sponsorer till IFK Värnamo och få tips på andra ingångar till sponsring. Det har varit en jätteproffsig och intressant mix och det är inspirerande, säger Peter Winsth, på HECO och fortsätter.

– Det är nyttigt för en själv. Jag får en insyn i klubbarnas värld. Här ser man vad vi får ut av sponsorskapet förutom att stärka varumärket. Det är nyttigt att all personal hos oss också blir medvetna om det.

Mats Enquist, Generalsekreterare på Svensk Elitfotboll, Carlos Esterling, EY, Patrik Andersson och Mikael Bergsten, EY
Mats Enquist, Generalsekreterare på Svensk Elitfotboll, Carlos Esterling, EY, Patrik Andersson och Mikael Bergsten, EY

Nätverksarenan avslutades med två besök på Camp Nou. På söndagskvällen såg deltagarna matchen i La Liga mellan FC Barcelona och Alavés, som hemmalaget vann med 2-1 trots ett mål av svenske John Guidetti i bortalaget. På måndagen blev det sedan ett studiebesök hos FC Barcelona och deras personal med temat FC Barcelona ur ett affärsperspektiv.

– Programmet har varit mycket intressant med varierat innehåll. Vi har lite olika ingångar som partners men det vi fått höra om partnerskap och sponsring har varit mycket intressant, säger Mats Eklund, Försäljningschef online på Svenska Spel och fortsätter.

– Det handlar inte lika mycket om att synas längre, utan mer att man tänker på vilka värden man är ute efter. Att få vara med i en relevant kontext och att få andra att berätta hur vi som partners är istället för att säga ”vi är stolt sponsor”. Det ska man tänka på.

Summa summarum så har Nätverksarenan 2018 gett många positiva och inspirerande möten som med all säkerhet på sikt gör att ligornas och klubbarnas kommersiella konkurrenskraft stärks ytterligare.

– En ny attraktiv rättighetsmöjlighet har etablerats , och det gynnar såklart alla intressenter, så även våra samarbetspartners på både klubb- som liganivå, och i förlängningen våra konsumenter förutsatt att vi som intressenter i Nätverksarenan gör rätt, avslutar Jan Karlsson.

Nästa konferens med Nätverksarenan går av stapeln 2019.

Fler nyheter

IMG_0981

Uppstart för Utbildningsprogrammet för klubbarnas affärsansvariga

Svensk Elitfotbolls skräddarsydda utbildningsprogram för affärsansvariga genomförs för tredje gången i ordningen tillsammans med Cruyff Institute. Den första tvådagars modulen med syfte att ge kompetens och insikter… Läs mer

Skärmavbild 2018-10-16 kl. 09.31.03

Åkte bergochdalbana med GAIS-idolerna

En dag på nöjesfältet Liseberg med GAIS-bröderna Erik och Jesper Westermark. Det fick supportrarna Arvid Lökholm och Marco Tubic uppleva… Läs mer

Fotboll, Superettan, Örgryte - GAIS

GAIS samhällsengagemang förändrar utsatta områden

Området Gårdsten i Göteborg kan komma att tas bort från listan över särskilt utsatta områden i Sverige. Detta efter att polisen… Läs mer

Skärmavbild 2018-10-15 kl. 12.39.37

Tipselit: Nätverket – ”Största belöningen att få se dem springa in med a-laget”

I del ett av vår miniserie om svensk talangutveckling så får vi följa Malmö FF:s Roland Larsson och Halmstads BK:s Robert… Läs mer

IMG_1979 (kopia)

Goitoms vinstpengar går till AIK United

I september utsågs AIK:s anfallare Henok Goitom till Månadens spelare i Allsvenskan. Som en del av utmärkelsen så får vinnaren… Läs mer

IMG_3516

Nätverksträff och match i Europa League

Malmö FF:s möte mot Besiktas i Europa League var inte det enda mötet i Malmö den kvällen. Före och under matchen… Läs mer

Mattias Svanberg i Malmödressen 2017 efter  fotbollsmatchen mellan Djurgården och Malmö FF i Stockholm.
Foto: Simon Hastegård / Bildbyrån

”Utan Tipselit så hade vi fått fram betydligt färre spelare”

Tipselit fyller en central funktion för svensk fotboll i ambitionen att få fram duktiga talanger som senare också tar klivet… Läs mer

Mattias Svanberg i Malmödressen 2017 efter  fotbollsmatchen mellan Djurgården och Malmö FF i Stockholm.
Foto: Simon Hastegård / Bildbyrån

”Without Tipselit, we would have created fewer high class players”

Tipselit fills a central function for Swedish football in the ambition to educate young football players to become as good… Läs mer

Skärmavbild 2018-10-10 kl. 18.56.24

Fotbollsdrömmar: Spansk middag i Sundsvall

Supportrarna Linda Zetterberg, Emma Asp och Eva Lundholm vill lära känna några av GIF Sundsvalls spanjorer och får göra det… Läs mer

blogg_matchfixning2 (kopia)

Anti matchfixning för futsalklubbarna inför ligapremiären

Samtliga deltagande klubbar i Svenska Futsalligan (SFL) får inför säsongsstarten ta del av information om spelansvar och farorna med matchfixning. Svensk… Läs mer

vinnarbild webb (kopia)

Henok Goitom Månadens spelare i Allsvenskan i september

AIK:s anfallare Henok Goitom kröner en fin månad med många viktiga mål som starkt bidragit till AIK:s guldchanser genom att… Läs mer

IFKUddevalla

CL-äventyret över för den här gången för IFK Uddevalla

IFK Uddevalla gjorde en fin insats i CL-futsalens Main Round men räckte inte hela vägen fram till avancemang. Totalt blev… Läs mer

nominerade sociala medier ny (kopia)

De kan bli Månadens spelare i Allsvenskan i september

September månad är färdigspelad och säsongen går in i sitt slutskede. Här är de tre spelare som kan bli säsongens… Läs mer

09a03c920199caeaa6ea92d0b094f346

Trelleborgs FF nästa klubb att teckna lokal överenskommelse

Trelleborgs FF har tillsammans med Arbetsförmedlingen och Trelleborgs kommun tecknat en lokal överenskommelse för att tillsammans arbeta med för ökad… Läs mer

Skärmavbild 2018-10-03 kl. 20.18.54

Fotbollsdrömmar: Flugfiske i Borlänge

Supportern Dan Kjellberg är ute och fiskar med favoritspelaren i IK Brage: Pontus Hindrikes. Dan som gillar Pontus för att… Läs mer

aik-olsson

Spelare från Allsvenskan och Superettan i landslagen

Kristoffer Olsson och Sebastian Larsson från AIK och Allsvenskan finns med den senaste svenska landslagstruppen, likaså Andreas Granqvist från Helsingborg… Läs mer

Football, Europa League Qualification, Midtjylland - Malmö FF

Mer pengar i Svenska Spels Europabonus nästa år

Svenska Spels Europabonus finns till för att ekonomiskt hjälpa svenska klubbar som kvalar till Europa. Malmö FF fick i år… Läs mer

Fotboll, U19 Allsvenskan, Häcken - Elfsborg

Det drar ihop sig i ungdomsserierna

Med lite drygt en tredjedel kvar av matcherna börjar det att dra ihop sig i ungdomsserierna. Allra mest spännande är… Läs mer

DoQ_WQ9XoAAOmIg.jpg-large

Säkerhets- och Evenemangsmöte inför uppstarten av SFL

Klubbarna i Svenska Futsalligan samlades inför säsongsstarten för en utbildning i Svensk Elitfotbolls regi om evenemang och säkerhet. – SFL… Läs mer

allsvenskans_stora_pris-633x341

De bästa lagen och spelarna hyllas på Allsvenskans Stora Pris

För femte året i rad sänder Svensk Elitfotboll Allsvenskans Stora Pris tillsammans med C More. Förra året ändrade ceremonin skepnad… Läs mer