Lyckade dagar med Nätverksarenan 2018

30 JANUARI, 2018 kl 16:17

Lyckade dagar med Nätverksarenan 2018

LRG_DSC00062

Ligornas representanter, de deltagande klubbarna och de strategiska samarbetspartnerna till såväl Allsvenskan och Superettan som till klubbarna. Alla var de nöjda efter inspirerande dagar med Nätverksarenan i Barcelona.
– Dagarna i Barcelona har varit väldigt lyckade och vi ska förädla konceptet ytterligare till nästa år, säger Jan Karlsson, Försäljnings- och marknadsdirektör på Svensk Elitfotboll.

Nätverkskonferensen genomfördes för första gången i det här formatet när ligorna Allsvenskan och Superettan reste ner med sina samarbetspartners, medlemsklubbar och deras samarbetspartners till Barcelona för att nätverka, tillföra insikter och utveckla nya relationer. Totalt medverkade drygt 60 personer på konferensen som tog del av de föreläsningar och inspirerande möten som erbjöds.

– Vi är väldigt glada över att ha kunnat genomföra den här nya möjligheten för intressenterna. Syftet är bland annat att via Nätverksarenan utveckla relationer, berika med insikter och förståelse för än mer framgångsrika samarbeten i framtiden, och det tycker jag att vi gemensamt lyckats bra med. Samtidigt var årets konferensetablering bara startskottet. Det här är något vi verkligen vill prioritera och satsa på. Inför 2019 kommer vi förädla det här konceptet ytterligare, säger Jan Karlsson.

Bland de som talade på Nätverksarenan fanns före detta Barcelonaspelaren Patrik Andersson som berättade om sin karriär, Mikael Bergsten och Carlos Esterling på EY som pratade om samarbete med elitidrott ur skattemässig synvinkel, Peter Allvin och Andreas Andersson från Upplevelseinstitutet, som talade om olika rättigheters betydelse för utvecklande och lönsamt samarbete samt Jessica Råhlin Fritidschef på Växjö Kommun som talade om erfarenheter från kommunens samarbete med Östers IF.

LRG_DSC00032

En av klubbarna som var representerade på Nätverksarenan var IF Elfsborg, bland annat genom Klubbchefen Stefan Andreasson och Marknadschefen Sten Strinäs. Boråsarna tycker att initiativet med Nätverksarenan och att man lyckades samla föreningar och partners för att konferera och byta erfarenheter och kunskap på en öppenhjärtlig nivå var lyckat.

– Det var ett fantastiskt lyckat initiativ av Svensk Elitfotboll. IF Elfsborg bjöd med fem av föreningens huvudsponsorer. Swedbank Sjuhärad, Folksam, Pulsen, Scantrade samt Staples till konferensen vilket även fick denna viktiga grupp av sponsorer att komma närmare varandra, och diskutera viktiga framtidsfrågor för föreningen. Hela partnergruppen är verkligen helnöjda, och alla har verkligen hyllat syftet och utfallet av resan, säger Sten Strinäs

IFK Värnamo hade bland annat med sig sin partner HECO på resan. Peter Winsth, Säljchef på HECO säger att det är viktigt att nätverka i ett sådant här forum och att deltagarna och klubbarna troligen får ut mycket av det, och att det i sin tur gynnar alla partners.

– Det är intressant för oss att vara med här. Man får inspel från alla håll som till exempel fotboll, bransch och kommun och för min del är det bra att också träffa andra sponsorer till IFK Värnamo och få tips på andra ingångar till sponsring. Det har varit en jätteproffsig och intressant mix och det är inspirerande, säger Peter Winsth, på HECO och fortsätter.

– Det är nyttigt för en själv. Jag får en insyn i klubbarnas värld. Här ser man vad vi får ut av sponsorskapet förutom att stärka varumärket. Det är nyttigt att all personal hos oss också blir medvetna om det.

Mats Enquist, Generalsekreterare på Svensk Elitfotboll, Carlos Esterling, EY, Patrik Andersson och Mikael Bergsten, EY
Mats Enquist, Generalsekreterare på Svensk Elitfotboll, Carlos Esterling, EY, Patrik Andersson och Mikael Bergsten, EY

Nätverksarenan avslutades med två besök på Camp Nou. På söndagskvällen såg deltagarna matchen i La Liga mellan FC Barcelona och Alavés, som hemmalaget vann med 2-1 trots ett mål av svenske John Guidetti i bortalaget. På måndagen blev det sedan ett studiebesök hos FC Barcelona och deras personal med temat FC Barcelona ur ett affärsperspektiv.

– Programmet har varit mycket intressant med varierat innehåll. Vi har lite olika ingångar som partners men det vi fått höra om partnerskap och sponsring har varit mycket intressant, säger Mats Eklund, Försäljningschef online på Svenska Spel och fortsätter.

– Det handlar inte lika mycket om att synas längre, utan mer att man tänker på vilka värden man är ute efter. Att få vara med i en relevant kontext och att få andra att berätta hur vi som partners är istället för att säga ”vi är stolt sponsor”. Det ska man tänka på.

Summa summarum så har Nätverksarenan 2018 gett många positiva och inspirerande möten som med all säkerhet på sikt gör att ligornas och klubbarnas kommersiella konkurrenskraft stärks ytterligare.

– En ny attraktiv rättighetsmöjlighet har etablerats , och det gynnar såklart alla intressenter, så även våra samarbetspartners på både klubb- som liganivå, och i förlängningen våra konsumenter förutsatt att vi som intressenter i Nätverksarenan gör rätt, avslutar Jan Karlsson.

Nästa konferens med Nätverksarenan går av stapeln 2019.

Fler nyheter

LRG_DSC00078

Klubbar uppmärksammades på marknadskonferensen

Degerfors IF och Malmö FF utnämndes som best practice när vårens marknadskonferens för klubbar i Allsvenskan och Superettan gick av… Läs mer

IMG_1088

Nu finns vi i nya lokaler – men på samma adress

Svensk Elitfotboll huserar numera i nya lokaler, men på samma adress. I samband med årsskiftet gick flyttlasset en trappa ner på… Läs mer

IMG_4025 (kopia)

Svenska SLO:er på studiebesök i Nederländerna

Fjorton SLO:er från elva SEF-föreningar matades med nya intryck, idéer och lärdomar när årets SLO-resa bar iväg till Nederländerna tillsammans… Läs mer

IMG_4025 (kopia)

Swedish SLOs on study visits in the Netherlands

Fourteen SLOs from eleven Swedish clubs were fed with new impressions, ideas and lessons when this year’s SLO trip took off… Läs mer

AIK-DIF-633x384-633x384

Ny Certifieringsmodell från och med 2018

Tipselits Certifiering förändras från och med nu. När 2018 års verksamhet summeras och certifieras så kommer större vikt att läggas… Läs mer

IMG_0999

Tipselit livsviktigt för svensk talangutveckling

För förbundskaptenerna för de yngre landslagen var Tipselitkonferensen extra värdefull. Teoripass varvades med praktikpass och allmän information om gruppindelningar och… Läs mer

Skärmavbild 2018-02-12 kl. 15.42.22

”Vi ska vara elitförberedande av absoluta toppklass i Europa”

Stefan Lundin, Sportdirektör på Svensk Elitfotboll, och ansvarig för Tipeslitkonferensen är mycket nöjd efter tre dagar med möten om hur… Läs mer

IMG_5886

Karriärdagen fortsätter att engagera i Malmö

I början av februari så ägde Karriärdagen rum i Malmö för sjätte gången. 130 arbetssökande och 14 arbetsgivare samlades för att… Läs mer

Konferanse Torrevieja feb. 2018

Tipselitkonferensen: ”En ynnest att få vara här”

Spelanalys, teoripass, matchgenomgångar, utvärderingar, generell information och nätverkande. Allt med fokus på var svensk talangutveckling står om tre år. –… Läs mer

Fotboll, TrŠningsmatch, Trelleborg - …ster

Så här sänder C More resten av försäsongen samt Svenska Cupen

Försäsongen är i full gång och för många klubbar i Allsvenskan och Superettan så väntar nu Svenska Cupens gruppspel. C… Läs mer

Fotboll, Allsvenskan, Malmö FF - Falkenberg

EY gör en rapport för att visa elitfotbollens samhällsnytta

Det världsledande företaget inom Revision och konsulting  EY kommer i årets rapport över de allsvenska klubbarnas ekonomi också att fördjupa… Läs mer

Fotboll, Dam, Sverige, Träning

Öster satsar på hybridgräs och får hjälp av kommunen

Östers IF meddelade i slutet av oktober förra året att klubben kommer att anlägga hybridgräs på sin arena. Detta för… Läs mer

Fotboll, Allsvenskan, Hammarby - Sundsvall

Nytt speldatum för Hammarby-Sundsvall

Efter en överenskommelse mellan föreningarna har matchen mellan Hammarby och GIF Sundsvall fått ett nytt speldatum. Matchen flyttas till lördagen… Läs mer

Fotboll, Allsvenskan, Sirius - Djurgården

Fotbollen befäster sin position som den populäraste idrotten

Undersökningen SportNavigatorn visar att fotbollen befäster sin position som den populäraste idrotten hos Sveriges befolkning. Tittar man på intresset hos… Läs mer

Fotboll, Allsvenskan, Sirius - Djurgården

Football continues to be the most popular sport in Sweden

According to the SportNavigator survey football continues to be the most popular sport in Sweden. Especially when looking at the… Läs mer

LRG_DSC00062

Lyckade dagar med Nätverksarenan 2018

Ligornas representanter, de deltagande klubbarna och de strategiska samarbetspartnerna till såväl Allsvenskan och Superettan som till klubbarna. Alla var de… Läs mer

IMG_0805

Utvecklingschef – Ny tjänst för att säkerställa talangutvecklingen?

Tipselitnätverket passade i samband med det Nordiska Tränarsymposiet på att hålla ett eget möte vid sidan av ordinarie konferens. På… Läs mer

FOTO: Örebro Tribune

Slutspelsdags i SFL efter dramatisk sista omgång

Svenska Futsalligan (SFL) är framme vid slutspel. Efter en dramatisk sista omgång står det nu klart vilka fyra lag från… Läs mer

IMG_0810

Med syfte att skapa nordiska CL-spelare

För andra året i rad går Nordiskt tränarsymposium av stapeln i Göteborg. Tränare från främst Sverige och Norge möts för… Läs mer

Mats Enquist talar på ESSMA. FOTO: EPFL

Svensk Elitfotboll föreläste för europeiska ligor och förbund

Den svenska elitfotbollens inhemska arbete fortsätter att dra blickarna till sig ute i Europa. Nu senast på den årliga arena-… Läs mer