De affärsansvariga i klubbarna i Allsvenskan och Superettan har träffats kontinuerligt sedan 2015. Vid den första konferensen 2019 känner deltagarna att gruppen blivit mer samspelt genom åren och att mycket av det som sägs faktiskt utvecklar och gynnar hela svensk fotboll.

Tvådagarskonferensen i Stockholm innehöll en individuell del för både det allsvenska gänget och Superettangänget samt en gemensam del där alla deltagare samlades tillsammans. Konferensen innehöll förutom sedvanligt erfarenhetsutbyte och nätverksdialog kopplat till vår affärsutveckling också samtal om Allsvenskan och Superettans nya identitet och värdeord, klubbutveckling, samhällsnytta och workshops. Dag ett avslutades med att ligornas officiella samarbetspartners presenterade sig och sin satsning på ligorna under 2019 och framåt.

– Vi har skapat en bra grupp som har en bra sammanhållning sedan starten med de här konferenserna 2015. Det har hänt något riktigt bra under de här fyra åren som är bra för hela svensk fotboll och Svensk Elitfotboll har gjort en fin insats i att ena och sammanfoga ligorna och klubbarna. Vi må vara konkurrenter på fotbollsplanen – vi ska vara konkurrenter på fotbollsplanen – men vid sidan av planen kan sportkontoren dra stor nytta av varandra utan att för den sakens skull kapitalisera på varandra. Det är snarare så att vi skapar mervärde för varandra genom det vi tar med oss från och lär oss av de här tillfällena, säger Anders Klevsand, Marknadschef i Kalmar FF.

IMG_5054

Dag två informerades deltagarna om utmärkelsen ”Årets Sports Business Team” för respektive liga som kommer att delas ut under våren och det bjöds dessutom på en interaktiv inspirationsföreläsning i “Membership Economy” från Peter Svanfelt.

– Vi är tillbaka i Superettan efter ganska många år och det har hänt väldigt mycket i samhället sedan sist, både digitalt och marknadsmässigt. Att få komma hit som ny klubb är fantastiskt. Det är så viktigt att få nätverka, att få lära känna de andra klubbarna och att de får lära känna oss. Det betyder så mycket för oss att få ta del av det här nätverket, att få en överblick över ligornas arbete och vad svensk elitfotboll faktiskt är, säger Ida Björnström, Marknad och kommunikation i Västerås SK, som var med för första gången på Marknadskonferensen.

Jan Karlsson, Försäljnings- och marknadsdirektör på Svensk Elitfotboll känner också att gruppen av affärsansvariga blivit mycket mer sammansvetsad och lärt sig att dra nytta av varandra.
– Det är fantastiskt roligt att vi har fått den här positiva utväxlingen i samspelet mellan denna för klubbarna så oerhört viktiga gruppering. Det var precis det här vi hade som ambition när vi utvecklade formatet av konferenserna för fyra år sedan. Min förhoppning och tro är att mycket det vi individuellt tar med oss från de här tillfällena gör att vi professionaliserar och utvecklar både våra klubbar och ligor på bästa sätt, och det är såklart oerhört kul att klubbarnas representanter verkar tycka samma sak, säger Jan Karlsson.

Nästa Marknadskonferens går av stapeln under hösten 2019.

IMG_5102 IMG_5101 IMG_5100