Marknadskonferens: ”Det hände något inom SEF 2015”

15 FEBRUARI, 2019 kl 11:04

Marknadskonferens: ”Det hände något inom SEF 2015”

IMG_5061

De affärsansvariga i klubbarna i Allsvenskan och Superettan har träffats kontinuerligt sedan 2015. Vid den första konferensen 2019 känner deltagarna att gruppen blivit mer samspelt genom åren och att mycket av det som sägs faktiskt utvecklar och gynnar hela svensk fotboll.

Tvådagarskonferensen i Stockholm innehöll en individuell del för både det allsvenska gänget och Superettangänget samt en gemensam del där alla deltagare samlades tillsammans. Konferensen innehöll förutom sedvanligt erfarenhetsutbyte och nätverksdialog kopplat till vår affärsutveckling också samtal om Allsvenskan och Superettans nya identitet och värdeord, klubbutveckling, samhällsnytta och workshops. Dag ett avslutades med att ligornas officiella samarbetspartners presenterade sig och sin satsning på ligorna under 2019 och framåt.

– Vi har skapat en bra grupp som har en bra sammanhållning sedan starten med de här konferenserna 2015. Det har hänt något riktigt bra under de här fyra åren som är bra för hela svensk fotboll och Svensk Elitfotboll har gjort en fin insats i att ena och sammanfoga ligorna och klubbarna. Vi må vara konkurrenter på fotbollsplanen – vi ska vara konkurrenter på fotbollsplanen – men vid sidan av planen kan sportkontoren dra stor nytta av varandra utan att för den sakens skull kapitalisera på varandra. Det är snarare så att vi skapar mervärde för varandra genom det vi tar med oss från och lär oss av de här tillfällena, säger Anders Klevsand, Marknadschef i Kalmar FF.

IMG_5054

Dag två informerades deltagarna om utmärkelsen ”Årets Sports Business Team” för respektive liga som kommer att delas ut under våren och det bjöds dessutom på en interaktiv inspirationsföreläsning i “Membership Economy” från Peter Svanfelt.

– Vi är tillbaka i Superettan efter ganska många år och det har hänt väldigt mycket i samhället sedan sist, både digitalt och marknadsmässigt. Att få komma hit som ny klubb är fantastiskt. Det är så viktigt att få nätverka, att få lära känna de andra klubbarna och att de får lära känna oss. Det betyder så mycket för oss att få ta del av det här nätverket, att få en överblick över ligornas arbete och vad svensk elitfotboll faktiskt är, säger Ida Björnström, Marknad och kommunikation i Västerås SK, som var med för första gången på Marknadskonferensen.

Jan Karlsson, Försäljnings- och marknadsdirektör på Svensk Elitfotboll känner också att gruppen av affärsansvariga blivit mycket mer sammansvetsad och lärt sig att dra nytta av varandra.
– Det är fantastiskt roligt att vi har fått den här positiva utväxlingen i samspelet mellan denna för klubbarna så oerhört viktiga gruppering. Det var precis det här vi hade som ambition när vi utvecklade formatet av konferenserna för fyra år sedan. Min förhoppning och tro är att mycket det vi individuellt tar med oss från de här tillfällena gör att vi professionaliserar och utvecklar både våra klubbar och ligor på bästa sätt, och det är såklart oerhört kul att klubbarnas representanter verkar tycka samma sak, säger Jan Karlsson.

Nästa Marknadskonferens går av stapeln under hösten 2019.

IMG_5102 IMG_5101 IMG_5100

Fler nyheter

D7btG9WWsAE7zSK.jpg-large

Malmö FF mästare i den första upplagan av eAllsvenskan

Det blev en skånsk seger när den första upplagan av eAllsvenskan avgjordes på Annexet i Stockholm. De nära tusen åskådarna… Läs mer

Hammarbys Nikola Djurdjic jublar efter sitt 3-0 mål under fotbollsmatchen i Allsvenskan mellan Hammarby och Östersund den 14 maj 2019 i Stockholm.
Foto: Simon Hastegård / Bildbyrån / 180038

Över 2.5 mål i snitt i ligorna under säsongsinledningen

En tredjedel av Allsvenskan och Superettan är snart spelad och totalt har det gjorts 390 mål i ligorna. Efter att nästan alla… Läs mer

Foto: Joel Marklund / BILDBYRÅN / kod JM / 87174

Varför blir RF inblandat i fotbollsfrågor?

Jag läser på SVT-Sport att RF:s ordförande inte förstår varför RF blivit ”indraget i konflikten mellan fotbollsklubbarna, deras supportrar och… Läs mer

IMG_6145

Möte om det aktuella säkerhetsläget

Representanter från AIK, Djurgårdens IF, Hammarby, Malmö FF och IFK Göteborg samlades idag tillsammans med Svensk Elitfotboll i Göteborg för… Läs mer

60243698_2320620211294316_636644965086134272_n

Rösta fram ligornas snyggaste tröjor

Allsvenskan och Superettan har en tävling där följarna får utse den snyggaste tröjan i respektive serie. Rösta och var med i… Läs mer

8dae65f1-0ba0-471a-866d-5da6ce59d039

DAGS FÖR FINAL AV eALLSVENSKAN

BK HÄCKEN, DJURGÅRDENS IF, GIF SUNDSVALL, ÖREBRO SK, HAMMARBY IF, JÖNKÖPINGS SÖDRA IF, AIK OCH MALMÖ FF TÄVLAR OM EN… Läs mer

59698283_1371765232961390_5022537062339837952_n

Fokus publikrekrytering och samhällsengagemang

Allsvenskan och Superettan har i fyra år i rad lockat runt 2.5 miljoner åskådare till arenorna. Svensk Elitfotboll samlade en… Läs mer

jjVDRre3

Pengar till samhällsengagemang som främjar spontanidrotten

April månads Månadens spelare i Allsvenskan och Superettan – Linus Hallenius i GIF Sundsvall och Astrit Seljmani i Varbergs BoIS… Läs mer

Fotograf: Michael Erichsen
Upphovsman: Bildbyrån

Ligornas officiella appar utvecklas med fler och snabbare funktioner

Ligornas officiella appar Allsvenskan Live och Superettan Live är i ständig utveckling. Under 2019 har apparna fått officiell statistik som… Läs mer

Fotograf: Michael Erichsen
Upphovsman: Bildbyrån

The official league applications of Allsvenskan and Superettan are getting better and faster

The official applications of  the Swedish top leagues – Allsvenskan Live and Superettan Live – are in constant development. In… Läs mer

European Leagues Madrid1

European Leagues och klubbar går samman för att säkra europeisk fotbolls framtid

Vid European Leagues möte i Madrid fastslog efter ett historisk möte ligor och klubbar gemensamt det gemensamma målet att verka… Läs mer

Foto: Mathias Bergeld / BILDBYRÅN / Cop 200

Fotboll för halva priset under maj månad

Upplev fotboll när den är som bäst – på plats. Som kund hos Svenska Spel får du gå på fotboll… Läs mer

lHuU_7jc

Linus Hallenius och Astrit Seljmani Månadens spelare i april

GIF Sundsvalls anfallare och lagkapten Linus Hallenius är Månadens spelare i Allsvenskan i april månad. I Superettan vinner Varbergs BoIS… Läs mer

obDrtElw

Bäst i inledningen – Spelarna som kan bli Månadens spelare i april

Allsvenskan och Superettan är en månad in i ligaspelet och finalisterna till Månadens spelare i båda ligorna är utsedda av… Läs mer

Assisterande tränare Andreas Georgson under Malmö FFs träningsläger den 6 februari 2019 i Marbella.
Foto: Ludvig Thunman / BILDBYRÅN / kod LT / 35597

”Ett system för alla, inte bara experterna”

Det nya kombinerade tränarverktyget framtaget av Svensk Elitfotboll i samarbete med Spiideo och Signality får höga betyg av klubbarna. –… Läs mer

Activity data - ipad example 1 (kopia)

Unikt tränarverktyg lanseras i Allsvenskan och Superettan

Sedan två år tillbaka har tränarna i Allsvenskan och Superettan möjlighet att analysera matcherna live via det svenska verktyget Spiideo…. Läs mer

Activity data - ipad example 1 (kopia)

Unique coaching tool launched in Allsvenskan and Superettan

Two years ago, the clubs in Allsvenskan and Superettan where give the opportunity to do live analysis of their games… Läs mer

IMG_5918

Årets Sports Business Team: ”Mycket inspirerande”

Inspirationskonferensen för Årets Sports Business Team 2018 genomfördes i helgen i Barcelona. Representanter från AIK och Falkenbergs FF träffade Cruyff… Läs mer

IMG_0064

Lärorik partnerträff på allsvensk match i Stockholm

När Djurgårdens IF och IFK Norrköping spelade 1-1 på Tele2 Arena så fanns representanter från ligans officiella partners och samarbetspartners… Läs mer

_DSC5356-2 (kopia)

Förändringar i Svenska Futsalligan från nästa säsong

Säsongen 2019/2020 av Svenska Futsalligan (SFL) innehåller några förändringar. Ligan bantas med två lag och slutspelet återinförs. – Vi har… Läs mer