I slutet av januari åker drygt 60 konferensdeltagare från ligorna Allsvenskan och Superettan ner till Barcelona för att gemensamt etablera en ny Nätverksarena. Konferensdeltagarna består av ligarepresentanter, samarbetspartners till ligorna samt medlemsklubbar och deras strategiska partners.
– Det är riktigt inspirerande att starta upp något spännande och förhoppningsvis riktigt framgångsrikt för alla intressenter, säger Jan Karlsson, Försäljnings- och marknadsdirektör på Svensk Elitfotboll.

Idén till den nya rättighetsmöjligheten i ”Nätverksarenan” introducerades för klubbarna i Allsvenskan och Superettan under den gemensamma marknadskonferensen i augusti och vidareutvecklades därefter till ett färdigt koncept tillsammans med det gemensamma affärsutvecklingsrådet för ligorna.

Tanken är att ”Nätverksarenan” kommer vara en årlig konferens där intressenterna klubb, liga samt strategiska partners till klubbarna och ligan träffas för att tillsammans ta in och delge insikter och erfarenheter som gör samarbetena långsiktigt framgångsrika för alla parter. Strategiska partners utgörs av både näringsliv och offentlig sektor.

Till Barcelona och etableringsåret medverkar bland annat IFK Värnamo.
– Vi har sedan en tid diskuterat resan i SEF:s Affärsutvecklingsråd om att försöka få till en gemensam plattform för klubbarnas huvudpartners, för de är i många och mycket involverade i klubbarna. Klubbarnas partners är måna om att klubbarna ska ha en positiv utveckling och att de får insyn i vad ligan och SEF gör för att skapa utveckling kommer göra väldigt mycket. De företag vi tar med tycker det är spännande att få träffa andra stora partners och se hur de jobbar och hur det fungerar på respektive ort, säger Samuel Karlsson, Marknadsansvarig IFK Värnamo och fortsätter.

– Vi i Värnamo ser inte detta som en konkurrenssituation utan det är mer att skapa ett större värde för våra partners och skapa en ny plattform för dem. Många framgångsrika företagsledare är med på resan och de kan dela med sig av erfarenhet sinsemellan och få med sig nya insikter och kunskaper till respektive hemmaort.

Svensk Elitfotboll tycker att Inspiration, kunskap och erfarenhetsutbyten under transparenta former bidrar till ökat förtroende för hos både på klubb som liganivå.

– Dessutom erhåller våra strategiska partners en ny dimension möjligheter att utveckla sitt nationella affärsnätverk och en ökad delaktighet till klubben via dess ligatillhörighet, menar Jan Karlsson

Bland föreläsningarna under dagarna i Barcelona finns EY:s Mikael Bergsten och Carlos Esterling, som kommer att prata om samarbeten med elitidrott från den skattemässiga synvinkeln samt Upplevelseinstitutets Peter Allvin och Andreas Andersson, som delger insikter om olika rättigheters betydelse för ett utvecklande och lönsamt samarbete.

Deltagarnas konferenspass kombineras med ett exklusivt möte där representanter från FC Barcelona delger information från klubbens kommersiella verksamhet samt matchen FC Barcelona – Alavés på Camp Nou. Medföljer som ciceron gör Patrik ”Bjärred” Andersson.