Björn Eriksson och Stefan Dellså har presenterat att gediget arbete i sitt slutbetänkande kring våld och brottslighet i anslutning till idrottsevenemang.

De visar att de kan sitt område och har på ett initierat sätt beskrivit problematiken samtidigt som de har presentarat genomförbara angreppssätt på ett samhällsproblem som är långt större än bara relaterat till idrottsevenemang.

Delbetänkandet var bra, slutbetänkandet är bra – det är bristen på politiska initiativ som bekymrar oss.

Vi har naturligtvis alla ett ansvar att motverka våld i samhället, antingen det sker i samband med arrangemang eller på annan plats. Men det är just ett samhällsproblem och därför måste vi förvänta oss att samhället tar initiativ. Redan i delbetänkandet pekade utredarna på möjliga angreppssätt men det enda initiativ vi såg från justitiedepartementet var att tillsätta ännu en utredning kring polisens arbete. Vi såg inte särskilt mycket aktivitet i riksdagen heller. Låt oss hoppas att slutbetänkandet skapar mer aktivitet.

Visionen ”mindre våld och mer glädje för pengarna är bra” men var är de praktiska förslagen från regeringen? Föreningarna har arbetat i åratal och gjort massor för att säkerställa det som är deras ansvarsområde, det vill säga själva arenan. Det har aldrig varit säkrare att vara på en fotbollsarena än nu. Det är att ta sig dit eller därifrån som blivit problemet, även om också det har minskat under en följd av år. Det är just här samhället måste ta sin del av ansvaret och media måste ta ansvar för en korrekt och ansvarfull rapportering av vad som faktiskt händer.

All brottslighet av det här slaget fordrar att de som vill ställa till problem har grupper att rekrytera sympatisörer ur. Därför är det effektivaste sättet att bekämpa problemen att göra preventiva insatser och där kan vi alla medverka. Vi som arrangörer, polisen som upprätthållare av ordning och allmänheten som supporter eller medlem i föreningar kan göra mycket. Men, vi kan inte göra det utan politisk support.

Preventiva åtgärder går fort att räkna hem och då kanske vi också skulle slippa den debatt om poliskostnader som helt har spårat ur. Då kan vi i stället kanske diskutera varför vi har polisen som en viktig institution för demokratins bevarande. Vi kan börja dra oss till minnes varför vi alla kommit överens om att bekosta polisen över skattsedeln och vilken roll vi vill att polisen skall ha.

Hela den här frågan hänger intimt samman med hur verksamheten bedrivs i våra föreningar. Till exempel står demokratifrågan högt på vår dagordning inom elitfotbollen och vi har en aktiv dialog med våra fans, representerade av Supporterunionen (SFSU), om hur vi kan arbeta med gemensamma åtgärder.

Ett par av de mest brännande frågorna som vi har på bordet nu är hur vi skyddar demokratin i våra klubbar och den så kallade 51%-regeln. Det bästa sättet att försvara föreningarnas demokratiska uppbyggnad är förmodligen att ännu fler blir medlemmar.

Då får man både effekten att deras stöd till klubben ökar och att det blir svårare att ”kidnappa” den demokratiska processen.

Utredningen pekar på vikten av att stärka den positiva supporterkulturen som ett viktigt led i att förbättra miljön kring våra arrangemang och både vi och SFSU har samma ambition.

Inom elitfotbollen strävar vi efter att alla grupper ur den svenska befolkningen skall kunna gå på fotboll, känna sig trygga och uppleva den spänning som det innebär att se matcherna på de allt bättre arenorna som vi har runt om i landet.

Vi vill ha familjer på läktarna. En av förutsättningarna för att det skall bli möjligt är att fler kvinnor vill gå på fotboll. De nya moderna arenorna som vi får nu ger de fysiska möjligheterna för nya grupper att trivas bättre på matcherna. Vi vill kombinera det med att de skall få uppleva den nerv som aktiva fans kan ge genom sina bidrag till arrangemangen. Men, då måste vi också arbeta med den ”andliga miljön”, till exempel språkbruket på läktarna och på plan. Där kan vi hjälpas åt från alla håll.

Inom svensk elitfotboll hoppas vi nu att slutbetänkandet kan läggas till grund för genomarbetade konkreta förslag till åtgärder som kan adressera de problemområden som finns beskrivna, att tilläggsutredningen om poliskostnaderna presenterar gedigna förslag till beslut som kan behandlas skyndsamt av departement och riksdag. Vi har inte tid att vänta på den politiska supporten längre.

Under tiden arbetar vi och alla andra berörda idrotter vidare med alla de projekt vi redan har satt i verket för att vi skall få en så bra miljö som möjligt kring våra idrottsarrangemang.

Vi är redan igång, nu väntar vi på det politiska stödet.

Föreningen Svensk Elitfotboll

Lars-Christer Olsson                             Mats Enquist