Organisatorisk utveckling på klubb- och liganivå i samarbete med Handelshögskolan

13 JUNI, 2019 kl 16:41

Organisatorisk utveckling på klubb- och liganivå i samarbete med Handelshögskolan

IMG_6416

Klubbarna i Allsvenskan och Superettan genomgår tillsammans med ligaorganisationen Svensk Elitfotboll just nu en utvecklingsresa från kansli till sportkontor. En del av resan är en managementutbildning som genomförs i samarbete med Handelshögskolan i Stockholms Center for Sports and Business.

Utbildningen genomförs för kontorspersonalen i klubbarna i Allsvenskan och för klubbarna i Superettan. Varje liga har under det första året fyra tvådagarsutbildningar spridda under hela året. Medverkar gör också personal från Svensk Elitfotboll. I juni hölls det första utbildningstillfällena för de båda ligorna.

– Det långsiktiga målet med utbildningen är att varje klubb ska kunna genomföra en professionalisering av sin egen verksamhet, att ha ordning och reda i ekonomin, kunskap om hur man genomför förändringar och att bistå med modeller som praktiskt går att nyttja i vardagen, säger Anders Wikström, Klubbutveckling och Integritet på Svensk Elitfotboll.

IMG_6420

Vid det första tillfället fokuserades det mycket på strategier i den dagliga verksamheten. Övriga planerade tillfällen kommer att innehålla ekonomi, samverkan, organisation och ledarskap samt hur man mäter, planerar, följer upp och utvärderar verksamheten.

En av anledningarna till att utbildningen behövs är de nya pengarna som kommer in i Allsvenskan och Superettan från och med 2020, och att klubbarna och ligorna måste vara rustade rent organisatoriskt för att hänga med i utvecklingen.

– Sverige kan idag konkurrera sportsligt i många idrotter men med mer pengar i sportens värld så kommer det att krävas att vi är ännu smartare och utvecklas ännu mer organisatoriskt för fortsatt sportslig framgång, säger Robert Larsson, Client Director, Handelshögskolan i Stockholm Executive Education

– Det här är viktigt för det blir lätt en krock mellan verksamhet och pengar annars. Kolla på exemplet ICA. Det har idag samma handlare som de alltid haft men de är starkare centralt. Vi har idag inte enskilda ICA-butiker utan de är del av någonting större. ICA Nära, ICA Maxi eller ICA Kvantum och så vidare. Lika viktigt är det för klubbarna i Allsvenskan och Superettan att professionalisera sig och bli en del av någonting större, säger Martin Carlsson-Wall, Chef för Handelshögskolan i Stockholms Center for Sports and Business.

IMG_6421

Samtliga tillfällen innehåller tid för samtal och reflektioner deltagarna emellan.

– Det var ett intressant erfarenhetsutbyte måste jag säga. Vi klubbar konkurrerar på plan men vi finner gemenskap i detta sammanhang. De flesta klubbar har ungefär samma frågeställning men alla har kommit olika långt på vår resa. Men mycket i den dagliga verksamheten är väldigt likt. Vi har alla samma problem, vi tar samma risker och har samma utmaningar – men ofta olika lösningar på problemen. Det är lätt att säga fina ord på en utbildning och sedan åker man hem och har glömt allt, men här fick vi tänka på vad vi skulle ta med oss hem och presentera det inför alla. Det gör att man kommer ihåg, säger Malin Berglie, styrelseledamot i Örgryte IS.

Nästa utbildningstillfälle hålls efter sommaren.

Fler nyheter

Delar av Kalmar FF:s delegation tillsammans med Richard Kjell på SELECT Sports

Kalmar FF och IK Sirius ingår i avtal med SELECT

SELECT Sports blir ny materialleverantör till de allsvenska lagen Kalmar FF och IK Sirius. Avtalet med Kalmar FF sträcker sig fram… Läs mer

Skärmavbild 2019-12-02 kl. 08.52.46

DHL Volunteer Day: DHL-personal blev volontärer i Allsvenskan för en dag – ”Utan deras hårda jobb så skulle det inte vara möjligt”

När Allsvenskans Presenting Partner DHL Express skulle genomföra sin årliga volontärdag så var valet enkelt. Några av de tusentals personer… Läs mer

Skärmavbild 2019-12-02 kl. 08.52.46

DHL Volunteer Day: DHL staff became volunteers in Allsvenskan for one day – ”Without their hard work it would not be possible”

This years choice was easy when DHL Express the Presenting Partner of Allsvenskan was going to do their annual volunteer… Läs mer

Foto: Christoffer Borg Mattisson / BILDBYRÅN / COP 261

Magnifik avslutning på hemmaplan för Markus Rosenberg – Här är profilerna som lägger skorna på hyllan 2019

Markus Rosenberg kunde inte ha fått ett bättre avslut på sin karriär. ”Mackan” gjorde två mål när Malmö FF besegrade… Läs mer

Foto: Michael Erichsen / BILDBYRÅN / Cop 89

Så spelas Svenska Cupens gruppspel

Spelordningen till vårens gruppspel i Svenska Cupen är klart. Så här ser det ut. Grupp 1 22 februari, 12.30: Djurgården… Läs mer

20192

Säsongen i siffror 2019

För femte året i följd så passerade åskådarantalet i Allsvenskan två miljoner. Totalt såg över två och en halv miljoner åskådare… Läs mer

NySEF

Med anledning av att Östersunds FK inte beviljas elitlicens för säsongen 2020

Svenska Fotbollförbundets Licensnämnd beslutade idag 26 november att inte bevilja Östersunds FK elitlicens för säsongen 2020. Beslutet kan överklagas till… Läs mer

NySEF

Affärsstöd till Svensk Elitfotboll

Vill du vara del av ett lag som arbetar för att utveckla den svenska elitfotbollen? Är du lösningsorienterad och har tidigare… Läs mer

Foto: Jörgen Jarnberger / BILDBYRÅN / Cop 112

Förändringar i ungdomsserierna från och med 2020

Svenska Fotbollförbundets representantskapsmöte röstade för Svensk Elitfotbolls motion gällande nytt format i P19 Allsvenskan och P17 Allsvenskan de kommande åren. P19… Läs mer

Foto: Johanna Lundberg / Bildbyrån /

Datum och plats för Upptaktsträffarna 2020 är klara

Säsongen 2019 har precis slutat men redan nu har arbetet mot nästa säsong börjat. Här är datum, tid och plats för… Läs mer

76647929_1557022397769005_1483298699776884736_n

Tårta och gratulationer till Svenska Fotbollförbundet

Svensk Elitfotboll bjöd under onsdagen Svenska Fotbollförbundet på tårta och gratulationer för platsen i EM-slutspelet 2020. Förbundskapen Janne Andersson och… Läs mer

Foto: Pär Olert / BILDBYRÅN / Cop 108

Svenska klubblag i topp av internationella listor

BK Häcken, Malmö FF, Djurgårdens IF, IFK Norrköping och GIF Sundsvall finns alla med i toppen på internationella listor över… Läs mer

Ue2L6ONO

120 000 kronor till klubbarnas samhällsengagemang

2019 delar Svenska Spel ut totalt 120 000 kronor till elitklubbarnas samhällsengagemang genom Månadens spelare. Varje vinnare får 10 000… Läs mer

Glenn Strömberg jublar efter sina två mål.
© Bildbyrån

Fyra nya in i svensk fotbolls Hall of fame

Svensk fotboll valde in tre nya namn i sin Hall of fame. Sveriges Fotbollshistoriker och Statistiker (SFS) presenterade namnen i samband… Läs mer

Liaise portugal (kopia)

Samverkan och dialog med supportrar i fokus på internationell workshop

Svensk Elitfotboll och Svenska Fotbollssupporterunionen (SFSU) har sedan inledningen av året ett uttalat samarbete av att skapa Europas bästa supportersamverkan. I… Läs mer

IMG_0974-kopia-633x475

Bra svensk start på Skandinaviska Mästerskapen

Den första helgen i Skandinaviska Mästerskapen kunde inte ha slutat bättre för svensk del. Både IF Elfsborg och Malmö FF… Läs mer

Robert Lindström, VD Company Line och Mats Enquist, Generalsekreterare Svensk Elitfotboll

Company Line ny officiell leverantör till Allsvenskan och Superettan

Företaget Company Line inom New Wave Profile blir från och med årsskiftet ny officiell leverantör av profilprodukter till ligorna Allsvenskan och Superettan. Avtalet… Läs mer

Publiksiffran 2019 – En total publikökning jämfört med 2018

Den totala publiken för Allsvenskan och Superettan 2019 tillsammans uppgår till 2 587 790. Det innebär en ökning med 0.8%… Läs mer

IMG_6321 (kopia)

Utbildning för ny kull av klubbarnas affärsansvariga

Svensk Elitfotbolls nyckelanpassade utbildningsprogram för affärsansvariga genomförs för fjärde gången i ordningen tillsammans med Cruyff Institute. Utbildningsprogrammet består av fem… Läs mer

Malmös Axel Rönnqvist mot AIKs spelare under P16-finalen mellan Malmö FF och AIK den 19 oktober 2019 i Malmö.
Foto: Christian Örnberg / BILDBYRÅN / Cop 166

Elitfotbollen får elva miljoner kronor från Svenska Spels Gräsroten

Medlemsklubbarna i Svensk Elitfotboll delar på elva miljoner kronor när Svenska Spel delar ut 50 miljoner kronor till svensk ungdomsidrott. … Läs mer