Östersunds FK och IK Sirius fick under Svensk Elitfotbolls medlemsmöte ta emot pris för Årets Affärsteam i respektive liga.
– Resultatet baseras på nyckeltal som Svensk Elitfotboll har kommunicerat med klubbarna, säger Anders Sewerin, Cruyff Institute tillika ordförande i juryn för utmärkelsen.

Inför 2016 så etablerades och implementerades benchmarking sett utifrån sju olika affärsnyckeltal via de affärsansvariga i klubbarna i Allsvenskan och Superettan. Och i samband med det också en utmärkelse i form av Årets Affärsteam. Det tillsattes en jury med personer från affärsvärlden med bland annat representanter från Idrottens affärer, Handelshögskolan och Deloitte. Ordförande för juryn är Anders Sewerin från samarbetspartnern Cruyff Institute. Östersund och Sirius är de första vinnarna av Årets Affärsteam.

– Vi hade äran att utse en vinnare. Resultatet baseras på nyckeltal som Svensk Elitfotboll har kommunicerat med klubbarna och det hänger väl ihop med Svensk Elitfotbolls skräddarsydda utbildningar för ligornas affärsansvariga, säger Anders Sewerin och fortsätter.

– De här nyckeltalen baseras på förändringen per klubb och är inte en jämförelse mellan klubbar utan det handlar om klubbens egen förändring år till år.

Marknadsansvariga Cilla Fischer fick ta emot priset för IK Sirius räkning under motiveringen att klubbens sportsliga framgångar kompletteras av att bättre än någon annan klubb i Superettan klarat av att bemöta de olika definierade affärsmässiga kriterierna för att kunna utses till Årets Affärsteam.

– Jag känner mig jättestolt å hela Sirius vägnar och kan lätt erkänna att jag ställt mig frågan om det här är värt det – och det var det.

I Östersunds fall lyder motiveringen att klubben visat kraft utanför planen under sitt första allsvenska år någonsin, och klubbens framgångsrika och innovativa verksamhet hyllas.

– Priset tillhör affärsgruppen i ÖFK. Jag kommer utifrån och tänkte hur ekonomin ska klara av Allsvenskan. En omställning kräver mod och det är lätt för mig som byter bransch men det är ett stort jobb för de andra att kräva mer av sina samarbetspartners, säger Göran Matzén som mottog priset för Östersunds räkning.

Den 5-7 maj premieras  vinnarteamen med en förkovringskonferens till München med Patrik ”Bjärred” Andersson som ciceron med bland annat besök på Bayern Münchens anläggning Allianz Arena.

För mer information om årets affärsteam:
Jan Karlsson
Försäljnings- och Marknadsdirektör
Mobil: +46 (0) 70-525 88 44
jan.karlsson@svenskelitfotboll.se