Publiksiffrorna i Superettan ökar, medan de minskar i Allsvenskan. I Superettan är det Hammarby som är det stora dragloket.

 

3 186 åskådare i snitt visar Superettan upp efter 21 omgångar.

 

Mest drog förstås den utsålda matchen mellan Hammarby och Ljungskile den 24 augusti, 31 074. Det är inte bara publikrekord för Tele2 Arena, utan även för Superettan.

 

3 186 ska jämföras med 3 023 efter 21 omgångar förra året. Det är en ökning med drygt 5 procent.

 

– Förklaringen till det ökade publiksnittet är förstås Hammarby. Laget är ett fantastiskt draglok när det gäller publik, säger Ola Rydén, liga- och evenemangsansvarig på SEF, Föreningen Svensk Elitfotboll.

 

Allsvenskan ser en minskad publiktillströmning efter 21 omgångar, jämfört med förra året, drygt 6 procent: Från 7 651 åskådare i snitt till 7 132.

 

Ola Rydén söker en förklaring:

 

– Vi vet sedan tidigare att mästerskapsår medför en minskning av publikintresset. Det infinner sig en viss mättnad hos fotbollspubliken efter ett VM. Den tragiska dödsolyckan i samband med den allsvenska premiären mellan Helsingborg och Djurgården har också spelat in. Inte minst Helsingborg har jobbat hårt för att få tillbaka publiken. Det har varit tufft på andra håll också.

 

Hur ska de allsvenska klubbarna locka mer publik?

– Det är ett långsiktigt arbete att jobba med publikrekrytering. Det gäller för klubbarna att planera för sina matcharrangemang på bästa sätt. Internationella framgångar, såsom Malmös avancemang till Champions Leagues gruppspel, hjälper förstås också till att skapa ett större intresse.

 

Thomas Björn, Kraftfull Kommunikation / Foto: Bildbyrån