Publiksiffrorna i Allsvenskan upp 30 procent

21 APRIL, 2015 kl 10:15

Publiksiffrorna i Allsvenskan upp 30 procent

Fotboll, Allsvenskan, Hammarby - DjurgŒrden

Publiken vallfärdar till Allsvenskan, nästan 30 procent upp efter de tre första omgångarna! Och snittet har passerat en magisk gräns: 10 782.

 

258 759 åskådare totalt efter tre omgångar, det vill säga 24 matcher.

 

Det är 59 779 fler åskådare än vid samma tid förra året.

 

Eller uttrycket i procent: en ökning med 30 procent!

 

Högsta publiksiffran så här långt: Hammarby-Häcken på Tele2 Arena i premiäromgången, 30 278.

 

Hammarby och MFF loket
Stefan Lundin, sportdirektör i Föreningen Svensk Elitfotboll, ler i telefonen och får nästan nypa sig i armen när han få ta del av de färska siffrorna. Han funderar kring förklaringarna.

 

– Hammarby har en stor påverkan, inte bara på sina egna matcher, utan även på intresset totalt. Samtidigt tror jag att Malmö FF:s framgångar i kvalet till, och gruppspelet i, Champions League har gett svensk elitfotboll större identitet.

 

Även spelarprofiler har ökat intresset, liksom det faktum att det både byggs och planeras för nya arenor, enligt Stefan Lundin.

 

– Viktor Elm i Kalmar FF och Diego Lugano i BK Häcken är två profiler som folk är nyfikna på. Det var också positivt att IFK Göteborg fick behålla Lasse Vibe. Och så har vi Anders Svensson i Elfsborg, förstås. Nya och upprustade arenor, både de som är klara och de som planeras, får också folk att bli mer intresserade av att besöka matcherna, säger Stefan Lundin som även tror att det arbete som Svensk Elitfotboll lägger ned tillsammans med klubbarna i Allsvenskan, har en positiv effekt:

 

Lyfta fram det goda
– Jag tror att folk börjat uppmärksamma att vi arbetar allt mer med våra matcharrangemang och försöker lyfta fram det goda och det positiva, och att vi jobbar med olika åtgärder för att stärka bilden av att det är tryggt att gå på svensk elitfotboll. Något som jag tror folk allt mer upptäcker – och att det dessutom spelas bra fotboll på våra arenor.

 

– Det är många pusselbitar som fallit på plats samtidigt, helt enkelt.

 

Stefan Lundin har lång erfarenhet av svensk elitfotboll i allmänhet, och Allsvenskan i sy nnerhet, både som spelare och ledare. Han sätter publikframgångarna i ett perspektiv.

 

– Vi fick ett uppsving i början av 2000-talet när supportrarnas tifon tog fart på allvar, samtidigt som AIK, Djurgården och Hammarby låg i toppen av Allsvenskan, med många välbesökta derbyn som följd. Även runt 2007 var det en stor hausse.

 

– Nu gäller det att vi fortsätter bygga på det här genom att ha ett ”bra försvar, men också våga anfalla då och då…”

 

Bättre matcharrangemang
Tony Ernst är ordförande i SFSU, Svenska Fotbollssupporterunionen. Han säger om de ökande siffrorna:

 

– Malmö FF:s framgångar i Champions Leagues kvalspel och gruppspel ska absolut inte underskattas. Det fick många att upptäckta Allsvenskan. Hammarbys återkomst i Allsvenskan och Stockholmsderbyna spelar också in, och kommer att göra resten av säsongen.

 

Det finns också faktorer som har med organisation och matcharrangemang att göra, enligt Tony Ernst:

 

– Alla arbete som Svenska Fotbollförbundet, med Lars-Åke Lagrell i spetsen, och Svensk Elitfotboll lagt ned sedan en tid tillbaka med satsning på matcharrangemang har varit viktigt, liksom att CMore började sända matcher 1997 och har gjort det bra: professionella sändningar med bra intervjuer. Det har lockat en yngre generation som hämtat inspiration från Italien istället för gubbarna som tittade på Tipsextra.

 

Publikrekord redan i år?
Tony Ernst stod på scenen på Allsvenskan upptaktsträffen i slutet av mars och sade att Allsvenskan kan slå publikrekordet från 1959, 13 369 personer i snitt. Det fick han applåder för.

 

– Vi skulle kunna slå det redan i år om vi lyckades kombinera alla som går på allsvenska matcher för stämningens skull, med dem som inte går i dag för att de tror att det är farligt att gå på fotboll – vilket det inte är. Där har Allsvenskan en stor grupp besökare, det visar inte minst den undersökning som Svensk Elitfotboll lät undersökningsföretaget United Minds göra för två år sedan.

 

Superettan går åt andra hållet: en nedgång med 58 procent, efter två omgångar – från 68 493 till 30 272. Mest publik hittills i en enskild match har GAIS-Varbergs BoIS samlat, 4 812 personer i premiäromgången på Gamla Ullevi där gästerna vann med 1-0. Tony Ernsts kommentar till publiktappet är kort och koncist:

 

– Hammarby, med ett snitt på 20 000 per match, försvann och BP, med ett snitt på cirka 1 000, kom istället. Behöver jag säga mer…?

 

Thomas Björn, Kraftfull Kommunikation / Foto: Bildbyrån

Fler nyheter

ea

eAllsvenskan nominerad till Kristallen

eAllsvenskan är en av fem nominerade till priset Årets sportproduktion på Kristallengalan den 30 augusti. Bland övriga nominerade finns bland… Läs mer

Photo: Andreas Sandström / BILDBYRÅN / Cop 104

Två svenska klubbar spelar playoff till Europa Leagues gruppspel – Sverige kvar på plats 22 på rankingen

AIK och Malmö FF är båda klara för playoff till gruppspelet i Europa League. Detta efter totalsegrar mot FC Sheriff… Läs mer

Djurgårdens Curtis Edwards tackar publiken efter fotbollsmatchen i Allsvenskan mellan Djurgården och Sirius den 10 augusti 2019 i Stockholm.
Foto: Johanna Lundberg / BILDBYRÅN / 136031

Svenska transferfönstret är stängt – här är sommarens övergångar

Sommarens svenska transferfönster är stängt. Spelare har lämnat och spelare har anslutit. Här är alla klubbars nyförvärv respektive spelarförluster under transferfönstret. –… Läs mer

xw7NHNVd

Marcus Danielson och Gustav Ludwigson är Månadens spelare

Djurgårdens försvarsklippa Marcus Danielson är Månadens spelare i Allsvenskan i juli och Örgryte IS Gustav Ludwigson är Sommarens spelare i… Läs mer

67718992_1446388345499078_4709211862292496384_n

Svensk Elitfotboll gick med i Pridetåget

Svensk Elitfotboll medverkade tillsammans med bland annat Svenska Fotbollförbundet och Elitfotboll Dam i helgens Pridetåg i samband med Pridefestivalen i Stockholm…. Läs mer

FQyekTa1

Kandidaterna till Månadens spelare i juli

Sommaren går in på sin tredje månad och det är dags att utse och belöna de bästa prestationerna i Allsvenskan… Läs mer

GC 2019 BP Segerfirnade Finalen 1 (kopia)

Gothia Puma Trophy och SEF Trophy avgjordes i solskenet i Göteborg

Gothia Cup avgjordes som brukligt under några soliga dagar i Göteborg i juli månad. För Svensk Elitfotbolls egna tävlingar, Gothia… Läs mer

Foto: Calle Appelqvist

Svenska Futsalligan förlänger med SELECT Sport

SELECT Sport förlänger sitt avtal med Svenska Futsalligan (SFL) och kommer att vara officiell leverantör av matchbollar i två år… Läs mer

IMG_6996 (kopia)

Ny utbildning kring matchfixning för åldrarna 16-19 år

För tredje året i rad utbildar Svensk Elitfotboll och Svenska Spels gemensamma resurs Anders Wikström spelare i Gothia Cup kring spelproblematik och hur man hanterar frågor kring… Läs mer

Karin Heri, CSR-ansvarig Svensk Elitfotboll tillsammans med Charbél Gabro, årets talargenombrott och Staffan Taylor, moderator.

Fotbollen en allt viktigare samhällsaktör

När Svensk Elitfotboll summerar politikerveckan i Almedalen så står det klart att fotbollen spelar en allt viktigare roll i samhället…. Läs mer

IMG_6659 (kopia)

Värdegrundsfrågor i fokus på akademichefskonferensen

Matchfixning, spelproblematik, psykisk ohälsa och värdegrundsfrågor. Fyra stora frågor som alla är prioriterade och viktiga att jobba med redan med… Läs mer

JGh83XQE

Karl-Erik Nilsson och Lars-Christer Olsson om mötet med polisen

Gemensamt uttalande från Karl-Erik Nilsson och Lars-Christer Olsson, ordförande för Svenska Fotbollförbundet (SvFF) respektive Svensk Elitfotboll (SEF), efter mötet med… Läs mer

IMG_6607

Svensk Elitfotboll om insamlande av matchdata och analys

Det nya integrerade tränarverktyget av Spiideo och Signality började användas i Allsvenskan och Superettan inför säsongen 2019 och lovorden har… Läs mer

csr

Svensk Elitfotboll samlar elitklubbarnas samhällsengagemang – ”Vi är den nya folkrörelsen”

Elitfotbollens totala betydelse för samhället beräknas ligga runt 1.2 miljarder kronor. Nu samlar Svensk Elitfotboll med hjälp av Svenska Spel… Läs mer

csr

The elite clubs’ social commitment are gathered in a new webpage

The total importance for the society of Swedish elite football is estimated to be around SEK 1.2 billions. Today we gather all the social… Läs mer

IMG_6568

IFK Uddevalla går rakt in i UEFA Futsal Champions Leagues huvudrunda

Regerande svenska mästarna i Svenska Futsalligan (SFL) IFK Uddevalla spelar i höst i UEFA Futsal Champions League för tredje året i… Läs mer

Skärmavbild 2019-06-06 kl. 11.34.43

”Lennart var den som byggde sitt ledarskap tillsammans med andra”

Idag kommer Lennart att begravas i Katarina kyrka. Vi är många som är här och ännu fler som skulle vilja… Läs mer

Skärmavbild 2019-06-06 kl. 11.34.43

”Lennart was the one who built his leadership together with others”

Today Lennart will be buried in Katarina church. We are many who are here and even more who would like… Läs mer

ZMThmm9w

Svenska Spels Europabonus ska hjälpa de svenska klubbarna ut i Europa

För fyra svenska klubbar börjar nu förberedelserna för sommarens kval till Champions League och till Europa League på allvar. Samtliga fyra… Läs mer

ZMThmm9w

Swedish clubs receives a bonus for preparing to reach a European group stage level

Four Swedish clubs are getting ready for this summer’s qualification rounds for the Champions League and the Europa League. To… Läs mer