Publiksiffrorna i Allsvenskan upp 30 procent

21 APRIL, 2015 kl 10:15

Publiksiffrorna i Allsvenskan upp 30 procent

Fotboll, Allsvenskan, Hammarby - DjurgŒrden

Publiken vallfärdar till Allsvenskan, nästan 30 procent upp efter de tre första omgångarna! Och snittet har passerat en magisk gräns: 10 782.

 

258 759 åskådare totalt efter tre omgångar, det vill säga 24 matcher.

 

Det är 59 779 fler åskådare än vid samma tid förra året.

 

Eller uttrycket i procent: en ökning med 30 procent!

 

Högsta publiksiffran så här långt: Hammarby-Häcken på Tele2 Arena i premiäromgången, 30 278.

 

Hammarby och MFF loket
Stefan Lundin, sportdirektör i Föreningen Svensk Elitfotboll, ler i telefonen och får nästan nypa sig i armen när han få ta del av de färska siffrorna. Han funderar kring förklaringarna.

 

– Hammarby har en stor påverkan, inte bara på sina egna matcher, utan även på intresset totalt. Samtidigt tror jag att Malmö FF:s framgångar i kvalet till, och gruppspelet i, Champions League har gett svensk elitfotboll större identitet.

 

Även spelarprofiler har ökat intresset, liksom det faktum att det både byggs och planeras för nya arenor, enligt Stefan Lundin.

 

– Viktor Elm i Kalmar FF och Diego Lugano i BK Häcken är två profiler som folk är nyfikna på. Det var också positivt att IFK Göteborg fick behålla Lasse Vibe. Och så har vi Anders Svensson i Elfsborg, förstås. Nya och upprustade arenor, både de som är klara och de som planeras, får också folk att bli mer intresserade av att besöka matcherna, säger Stefan Lundin som även tror att det arbete som Svensk Elitfotboll lägger ned tillsammans med klubbarna i Allsvenskan, har en positiv effekt:

 

Lyfta fram det goda
– Jag tror att folk börjat uppmärksamma att vi arbetar allt mer med våra matcharrangemang och försöker lyfta fram det goda och det positiva, och att vi jobbar med olika åtgärder för att stärka bilden av att det är tryggt att gå på svensk elitfotboll. Något som jag tror folk allt mer upptäcker – och att det dessutom spelas bra fotboll på våra arenor.

 

– Det är många pusselbitar som fallit på plats samtidigt, helt enkelt.

 

Stefan Lundin har lång erfarenhet av svensk elitfotboll i allmänhet, och Allsvenskan i sy nnerhet, både som spelare och ledare. Han sätter publikframgångarna i ett perspektiv.

 

– Vi fick ett uppsving i början av 2000-talet när supportrarnas tifon tog fart på allvar, samtidigt som AIK, Djurgården och Hammarby låg i toppen av Allsvenskan, med många välbesökta derbyn som följd. Även runt 2007 var det en stor hausse.

 

– Nu gäller det att vi fortsätter bygga på det här genom att ha ett ”bra försvar, men också våga anfalla då och då…”

 

Bättre matcharrangemang
Tony Ernst är ordförande i SFSU, Svenska Fotbollssupporterunionen. Han säger om de ökande siffrorna:

 

– Malmö FF:s framgångar i Champions Leagues kvalspel och gruppspel ska absolut inte underskattas. Det fick många att upptäckta Allsvenskan. Hammarbys återkomst i Allsvenskan och Stockholmsderbyna spelar också in, och kommer att göra resten av säsongen.

 

Det finns också faktorer som har med organisation och matcharrangemang att göra, enligt Tony Ernst:

 

– Alla arbete som Svenska Fotbollförbundet, med Lars-Åke Lagrell i spetsen, och Svensk Elitfotboll lagt ned sedan en tid tillbaka med satsning på matcharrangemang har varit viktigt, liksom att CMore började sända matcher 1997 och har gjort det bra: professionella sändningar med bra intervjuer. Det har lockat en yngre generation som hämtat inspiration från Italien istället för gubbarna som tittade på Tipsextra.

 

Publikrekord redan i år?
Tony Ernst stod på scenen på Allsvenskan upptaktsträffen i slutet av mars och sade att Allsvenskan kan slå publikrekordet från 1959, 13 369 personer i snitt. Det fick han applåder för.

 

– Vi skulle kunna slå det redan i år om vi lyckades kombinera alla som går på allsvenska matcher för stämningens skull, med dem som inte går i dag för att de tror att det är farligt att gå på fotboll – vilket det inte är. Där har Allsvenskan en stor grupp besökare, det visar inte minst den undersökning som Svensk Elitfotboll lät undersökningsföretaget United Minds göra för två år sedan.

 

Superettan går åt andra hållet: en nedgång med 58 procent, efter två omgångar – från 68 493 till 30 272. Mest publik hittills i en enskild match har GAIS-Varbergs BoIS samlat, 4 812 personer i premiäromgången på Gamla Ullevi där gästerna vann med 1-0. Tony Ernsts kommentar till publiktappet är kort och koncist:

 

– Hammarby, med ett snitt på 20 000 per match, försvann och BP, med ett snitt på cirka 1 000, kom istället. Behöver jag säga mer…?

 

Thomas Björn, Kraftfull Kommunikation / Foto: Bildbyrån

Fler nyheter

Hammarbys Nikola Djurdjic jublar efter sitt 3-0 mål under fotbollsmatchen i Allsvenskan mellan Hammarby och Östersund den 14 maj 2019 i Stockholm.
Foto: Simon Hastegård / Bildbyrån / 180038

Över 2.5 mål i snitt i ligorna under säsongsinledningen

En tredjedel av Allsvenskan och Superettan är snart spelad och totalt har det gjorts 390 mål i ligorna. Efter att nästan alla… Läs mer

Foto: Joel Marklund / BILDBYRÅN / kod JM / 87174

Varför blir RF inblandat i fotbollsfrågor?

Jag läser på SVT-Sport att RF:s ordförande inte förstår varför RF blivit ”indraget i konflikten mellan fotbollsklubbarna, deras supportrar och… Läs mer

IMG_6145

Möte om det aktuella säkerhetsläget

Representanter från AIK, Djurgårdens IF, Hammarby, Malmö FF och IFK Göteborg samlades idag tillsammans med Svensk Elitfotboll i Göteborg för… Läs mer

60243698_2320620211294316_636644965086134272_n

Rösta fram ligornas snyggaste tröjor

Allsvenskan och Superettan har en tävling där följarna får utse den snyggaste tröjan i respektive serie. Rösta och var med i… Läs mer

8dae65f1-0ba0-471a-866d-5da6ce59d039

DAGS FÖR FINAL AV eALLSVENSKAN

BK HÄCKEN, DJURGÅRDENS IF, GIF SUNDSVALL, ÖREBRO SK, HAMMARBY IF, JÖNKÖPINGS SÖDRA IF, AIK OCH MALMÖ FF TÄVLAR OM EN… Läs mer

59698283_1371765232961390_5022537062339837952_n

Fokus publikrekrytering och samhällsengagemang

Allsvenskan och Superettan har i fyra år i rad lockat runt 2.5 miljoner åskådare till arenorna. Svensk Elitfotboll samlade en… Läs mer

jjVDRre3

Pengar till samhällsengagemang som främjar spontanidrotten

April månads Månadens spelare i Allsvenskan och Superettan – Linus Hallenius i GIF Sundsvall och Astrit Seljmani i Varbergs BoIS… Läs mer

Fotograf: Michael Erichsen
Upphovsman: Bildbyrån

Ligornas officiella appar utvecklas med fler och snabbare funktioner

Ligornas officiella appar Allsvenskan Live och Superettan Live är i ständig utveckling. Under 2019 har apparna fått officiell statistik som… Läs mer

Fotograf: Michael Erichsen
Upphovsman: Bildbyrån

The official league applications of Allsvenskan and Superettan are getting better and faster

The official applications of  the Swedish top leagues – Allsvenskan Live and Superettan Live – are in constant development. In… Läs mer

European Leagues Madrid1

European Leagues och klubbar går samman för att säkra europeisk fotbolls framtid

Vid European Leagues möte i Madrid fastslog efter ett historisk möte ligor och klubbar gemensamt det gemensamma målet att verka… Läs mer

Foto: Mathias Bergeld / BILDBYRÅN / Cop 200

Fotboll för halva priset under maj månad

Upplev fotboll när den är som bäst – på plats. Som kund hos Svenska Spel får du gå på fotboll… Läs mer

lHuU_7jc

Linus Hallenius och Astrit Seljmani Månadens spelare i april

GIF Sundsvalls anfallare och lagkapten Linus Hallenius är Månadens spelare i Allsvenskan i april månad. I Superettan vinner Varbergs BoIS… Läs mer

obDrtElw

Bäst i inledningen – Spelarna som kan bli Månadens spelare i april

Allsvenskan och Superettan är en månad in i ligaspelet och finalisterna till Månadens spelare i båda ligorna är utsedda av… Läs mer

Assisterande tränare Andreas Georgson under Malmö FFs träningsläger den 6 februari 2019 i Marbella.
Foto: Ludvig Thunman / BILDBYRÅN / kod LT / 35597

”Ett system för alla, inte bara experterna”

Det nya kombinerade tränarverktyget framtaget av Svensk Elitfotboll i samarbete med Spiideo och Signality får höga betyg av klubbarna. –… Läs mer

Activity data - ipad example 1 (kopia)

Unikt tränarverktyg lanseras i Allsvenskan och Superettan

Sedan två år tillbaka har tränarna i Allsvenskan och Superettan möjlighet att analysera matcherna live via det svenska verktyget Spiideo…. Läs mer

Activity data - ipad example 1 (kopia)

Unique coaching tool launched in Allsvenskan and Superettan

Two years ago, the clubs in Allsvenskan and Superettan where give the opportunity to do live analysis of their games… Läs mer

IMG_5918

Årets Sports Business Team: ”Mycket inspirerande”

Inspirationskonferensen för Årets Sports Business Team 2018 genomfördes i helgen i Barcelona. Representanter från AIK och Falkenbergs FF träffade Cruyff… Läs mer

IMG_0064

Lärorik partnerträff på allsvensk match i Stockholm

När Djurgårdens IF och IFK Norrköping spelade 1-1 på Tele2 Arena så fanns representanter från ligans officiella partners och samarbetspartners… Läs mer

_DSC5356-2 (kopia)

Förändringar i Svenska Futsalligan från nästa säsong

Säsongen 2019/2020 av Svenska Futsalligan (SFL) innehåller några förändringar. Ligan bantas med två lag och slutspelet återinförs. – Vi har… Läs mer

eallsvenskan

Se den stora finalen av eAllsvenskan på plats på Annexet

Nu ska det avgöras. Sveriges bästa FIFA-spelare gör inför ögonen på 1500 åskådare upp om segern i eAllsvenskan. Finalspelet äger… Läs mer