Publiksiffrorna i Allsvenskan skjuter i höjden och så även intresset för att resa på bortamatcher. De svenska bortaföljena håller högsta internationella klass och höjer stämningen på elitarenornas läktare.
– Utan tvivel. Vi har den bästa resesäsongen på länge, säger Anders Almgren, SLO i IFK Göteborg.

Stå upp för fotbollen (SUFF), och de sex klubbar som ingår i projektet, är via sina SLO:er eniga. Intresset för att se sitt lag på bortaplan är större än tidigare.
– Jag skulle säga att intresset för bortaresandet ökar generellt sett, säger Viktor Adolfsson, Ordförande i Djurgårdens supporterförening Järnkaminerna.

En miljon åskådare såg totalt Allsvenskan redan innan sommaruppehållet och mycket talar för att vi kan nå, och passera, rekordhöga två miljoner innan säsongen är slut. De tusentals trogna supportrar som varje vecka reser runt i landet för att se sitt lag spela på bortaplan inverkar även de på statistiken samtidigt som de också höjer stämningen på arenorna.
– Det visade vi inte minst i Örebro där Djurgårdare fyllde ut stora delar av de ”vanliga” sektionerna på Behrn Arena. Det är vår kanske viktigaste uppgift – att stödja vårt lag även på bortaplan, säger Viktor Adolfsson.

Övriga Stockholmslag instämmer i att intresset för bortaresor känns större i år.
– Det är ett extremt intresse av att se AIK på bortaplan, säger Tobias Larsson, SLO i AIK.

– Vi märker absolut av det. Vi märker att vi utöver våran tilldelade bortasektion med ståplats även har mycket folk på sittplats. Mot BK Häcken borta så var det fullt på vår kortsida, cirka 1700, och därutöver säkert 1000 till på långsidorna, säger Jakob Uddeholt, SLO i Hammarby.

I Göteborg tycker IFK att laget har bästa resesäsongen på länge medan GAIS i Superettan säger att läget är ungefär som det brukar. Det enda SUFF-laget som inte märker av en större skillnad är Malmö. Skåningarna sitter i en annan position, där spelet i Europa fångar fansen intresse just nu. Klubbens fans chartrade bland annat ett antal flygplan till matchen mot Celtic i Glasgow, och då blir resorna till det ordinarie seriespelet lidande.
– Jag skulle säga att bortamatcherna i Allsvenskan är något svalare för tillfället, säger Pierre Nordberg, SLO i Malmö.

Hög internationell klass
Den svenska kulturen att följa sitt lag på bortaplan är stor. Det är svårt att jämföra Allsvenskan med andra ligor i Europa men känslan är att Sverige håller hög klass vad gäller antal supportrar som reser på bortamatcher.
– Om man jämför Allsvenskan med jämförbara ligor så tror jag att vi står oss bättre än många andra av de ligorna, säger Viktor Adolfsson.

På Svensk Elitfotboll håller man med om att de svenska klubbarnas bortaföljen bidrar till den höga stämningen.
– Vi har ett antal klubbar som reser med väldigt mycket folk. De hjälper till att skapa stämningen som lyfts fram i internationella sammanhang om Allsvenskan, säger Ola Rydén, Liga- och Evenemangsansvarig på SEF.

SLO:erna nyckelpersoner
I stort sett samtliga svenska Allsvenska lag åker organiserat på samtliga bortamatcher i serien. Utöver SUFF-klubbarna är även Elfsborg och Norrköping ofta representerade med stora bortaföljen, medan många av de andra lagen kämpar på utifrån sina förutsättningar. Supporterföreningarna drar ett stort lass och SLO:erna har en viktig uppgift i att koordinera klubbens olika supporterföreningar och deras resa till arenan.
– Vi har, tack vare SLO-tjänsterna, blivit bättre på att informera om bortaresandet. Tillsammans med SUFF och SEF har vi satt ett spann om hur vi ska informera och agera runt bortamatcherna. Vi samarbetar med de olika SLO:erna, för att alla ska känna sig välkomna och vi lägger mycket fokus på att ta hand om de som kommer till arenan. I Gävle hjälpte de exempelvis oss vart vi kunde ladda upp inför matchen och så vidare. Man kan säga att vi fått en ökad service till bortasupportrarna. Det fungerar smidigt på bortaplan för våra supportrar, säger Tobias Larsson, SLO i AIK.

En sak som Tobias Larsson i AIK tror har förenklat bortaresandet är initiativet med supporterkortet.
– Det är ett årskort för att se alla bortamatcher i Allsvenskan med sitt lag. Alla klubbar kan sälja 100 kort vardera. Det känns som bortaresandet ökar även hos mindre klubbar.

Alla fans reser inte organiserat till matcherna. Många supportrar reser också privat. IFK Göteborg nämner matchen mot Malmö.
– Supporterklubben styrde fyra bussar till Malmö, men att det totala antalet blåvita bussar på plats var nio. Till dessa ska läggas otaliga minibussar och personbilar, samt det faktum att det är relativt enkelt att ta tåget mellan Göteborg och Malmö, säger Mathias Schwarz, Ordförande i Änglarna.

SUFF-lagens bortaresande Snitt 2014 Status 2015
AIK 1308 Märker av ett större intresse
Djurgården 1073 Märker av ett större intresse
Hammarby 1210 Märker av ett större intresse
IFK Göteborg 660 Märker av ett större intresse
GAIS 232 Samma intresse som förra året
Malmö 835 Svalare intresse i Allsvenskan
Stort intresse i Europa

 

Stöd från SUFF
Supporterföreningarna lägger ner oerhört mycket tid och pengar på bortaresandet. För att uppmuntra till en fortsatt hög nivå på engagemanget så delade Stå upp för fotbollen i sommar ut en symbolisk summa till utvalda supporterföreningar i samband med Allsvenska matcher.
– När SUFF var matchvärdar så valde man att som pris till Matchens lirare att i deras namn skänka 5000 kronor till respektive klubbs reseverksamhet, säger Lena Gustafson Wiberg, SLO i Djurgården.

Djurgårdens supporterförening var en av de supporterföreningar som fick ta emot pengar från SUFF och bidraget välkomnas av Järnkaminerna.
– Bortaresorna utgör den allra största delen av vår verksamhet. Det tar en hel del tid att boka bussar, fixa biljettlänkar, hetsa folk att skriva upp sig, hitta funktionärer och förbereda resan med klubbarna, pubar och liknande. För en supporterförening i vår storlek är 5 000 kronor ingen jättesumma, men en ytterst välkommen gest från Stå upp för fotbollen. Dessa pengar kan läggas på att hålla priset nere på en eller två bussar i höst.

Hög kvot bortabiljetter
Supporterkortet är en förklaring till det stora bortaresandet. likaså så klart supportrarnas vilja att se och stötta sitt lag över hela landet samt tabelläget, men också generösa biljettkvoter för bortafans.
– Vi har ju generellt en hög kvot biljetter till bortasupportrar i förhållande till vad UEFA har. 10% av arenans kapacitet är den kvot som bortasupportrarna har rätt till i Sverige. Det finns också en överenskommelse mellan klubbarna där bortasektionen kan förändras beroende på antal sålda biljetter, säger Ola Rydén.

Supportrarna höjer stämningen på arenorna och tillför fotbollen engagemang. Något som uppskattas av bortafansen är bemötandet och omhändertagandet. Där har Järnkaminerna två favoriter.
– Jag tycker det är roligast att komma till Gävle eller Häcken, men nu har jag tyvärr inte varit på deras nya arenor än men för mig är bemötandet minst lika viktigt. Där känner man sig alltid välkommen som bortasupporter och insläppet fungerar förhållandevis smärtfritt, avslutar Viktor Adolfsson.

Robert Johansson / FOTO: Bildbyrån

Fotboll, Allsvenskan, Häcken - Hammarby

Fakta Stå upp för fotbollen:
Skapades för att skapa en positiv läktarkultur och visa att fotbollen inte bara behöver förknippas med våld och huliganism. Visar att fotbollen tar ansvar och skapar evenemang dit det ska kännas självklart att ta sina barn till, där man möts av en positiv stämning och en miljö utan hot och ilska.

Inom ramen för Stå upp för fotbollen finns ett projekt tillsammans med sex klubbar (AIK, Hammarby, Djurgården, IFK Göteborg, GAIS och Malmö) som fått möjligheten att anställa en Supporter Liaison Officer (SLO) som ska hjälpa klubben att intensifiera sitt arbete kring läktar-, publik- och säkerhetsfrågor

Övriga Allsvenska lags bortaresande:

Kalmar:
Någon ”större” samling varje säsong annars inget organiserat.
Dålig uppslutning på bortaresor i år.
Snitt 2014: 99

Halmstad:
Åker i buss. Runt 50-100 pers på de korta resorna, 10-20 pers på de längre.
Snitt 2014: 130

Örebro:
Nästan alla matcher. Cirka 30 åker organiserat med lite fler på Sthlm-matcherna.
Snitt 2014: 104

Norrköping:
Åker i buss till de flesta matcherna.
2 000 fans i 20 bussar mot Hammarby.
Snitt 2014:  201

Åtvidaberg:
Klubben hjälper till att arrangera.
I snitt 50-100 som åker. Åker på alla bortaresor.
Snitt 2014: 67

Helsingborg:
Alltid representanter på alla matcher. Allt beroende på veckodag och tabelläge.
Snitt 2014: 252

Gefle:
Supportrar på alla matcher, åtminstone majoriteten.
Brukar vara 10-15 pers på de längre resorna, annars lite fler.
Snitt 2014:  37

GIF Sundsvall:
Patronerna rrangerar några bortaresor per år. Det brukar handla om några av matcherna mot AIK, Djurgården, Hammarby, Gefle, Örebro och/eller Norrköping.
Snitt 2014: 85

Falkenberg:
Supporterklubben arrangerar till alla bortamatcher.
Ungefär 20-30 supportrar på längre resor. 75-100 supportrar på kortare resor.
Snitt 2014: 143

Elfsborg:
Guliganerna arrangerar resor till alla bortamatcher.
En stabil resegrund med minst en storbuss per match. Som minst runt cirka 50-100 på plats.
Snitt 2014: 252

Häcken:
Arrangerar bussresor till drygt hälften av alla bortamatcher.
Oftast runt 30-35 personer i snitt.
Snitt 2014: 54