Får vi lov att presentera: Framtidens arena. Nu är den snart här. Med utökad service och ett smörgåsbord av möjligheter som förhöjer upplevelsen av svensk elitfotboll på klubbnivå, på plats.

 

Fram till i dag har klubbarna i Allsvenskan och Superettan arbetat på egen hand med sina relationer med publiken, såväl vad det gäller ren information som kommersiella erbjudanden såsom biljetter och souvenirer.

 

Det kommer det att bli ändring på från och med säsongen 2015.

 

Föreningen Svensk Elitfotboll håller på att bygga upp ett system som inte bara kopplar upp klubbarna mot ett gemensamt informations- och affärssystem, utan även knyter ihop klubbarna med varandra.

 

Snabbt, smidigt och säkert
Arbetsnamnet är ”Connected League” och först ut är Malmö FF och Swedbank Stadion, med planerad pilotkörning till hemmapremiären mot AIK den 8 april.

 

Grunden är dels WiFi på arenan, för att publiken ska kunna koppla upp sig på ett snabb, smidigt och säkert sätt, och ett kunddatabassystem som de 32 klubbarna i Allsvenskan och Superettan äger till tillsammans. Systemet drivs och utvecklas av SEF, Föreningen Svensk Elitfotboll, på uppdrag av klubbarna. Systemet heter Lime Pro och har utvecklats tillsammans med företaget Lundalogik.

 

Det kommer bland andra ”Oscar”, 35, MFF:are sedan barnsben, att gilla. Oscar har valt att inte köpa årskort. Efter att ha varit på Swedbank Stadion och loggat in på arenans lokala WiFi i hemmapremiären mot AIK blir Oscars upplevelse – och möjligheter till upplevelse – både bättre och lättare.

 

Köper efter påminnelse
Cirka tio dagar före den andra hemmamatchen, mot Hammarby, får Oscar ett erbjudande i mobilen om att köpa matchbiljett. Han tvekar dock. Han är osäker på vad som händer just den söndagen. Var det rent av middag hos svärmor? Bäst att inte chansa.

 

Några dagar senare kommer det en påminnelse. Nu kan Oscar beställa utan risk för att ha göra fel: middagen hos kära svärmor var först veckan efter. Oscar trycket på ”köp” och får ett kvitto via sms.

 

På matchdagen kommer det ett nytt sms. Oväntat nog är det inte utsålt på arenan, så Oscar erbjuds att ta med en vän för halva priset. Nu har Oscar visserligen redan en vän med sig, Axel, men blir ändå sugen på erbjudandet. Det var nämligen länge sedan han och Axel träffade Elias. Efter lite sms-växling bestämmer sig Oscar för att köpa en biljett även till Elias.

 

Samma mat som senast
Nu närmar sig matchstart. Oscar, Axel och Elias är i god tid utanför arenan och går in genom entrén. Där hälsas var och en av vännerna välkomna av ett skriftligt meddelande när de lägger mobilen mot scannern på spärren: ”Välkommen, Oscar! Förra gången du var här köpte du två korvar med bröd och en läsk i pausen. Vill du göra en likadan beställning igen? Du får en extra stor läsk om du beställer här.” Oscar kan inte motstå – det kurrar redan i magen – och han trycker på ”köp”.

 

Väl på sin plats surfar Axel in och följer uppsnacket mellan IFK Göteborg och Kalmar FF på Gamla Ullevi. Axels pappa är från Göteborg, så en del av hjärtat klappar faktiskt lite för Blåvitt också. Det är inget Oscar pratar högt om, för det gör man inte gärna i Malmö, men så är det. Extra nöjd är Axel med att Tobias Sana valt att gå till MFF, och inte till Blåvitt, i sin återkomst till Allsvenskan efter en kortare sejour i holländska Ajax. Nu får han det bästa av två världar: se en ”go gubbe” från Göteborg spela fotboll i favoritlaget MFF på Swedbank Stadion – match efter match efter match…

 

Nu är det dags för presentation av laguppställningarna. Alla tre kan i mobilen följa den grafiskt tilltalande presentationen där spelarna presenteras en och en i rörlig helbild med tillhörande fakta såsom ålder, längd, vikt och klubbar de representerat.

 

Nytt erbjudande
Första halvlek blir en nagelbitare där Hammarby tar ledningen genom Kennedy Bakircioglü, men där ”Di blåe” kvitterar strax före paus genom ett kanonskott av Guillermo Molins från 25 meter som borrar sig upp i krysset. Det var så snyggt att Oscar vill se det igen, fast från en annan vinkel. Han trycker på en länk på mobilen och får se målet bakifrån målet istället för från sidan, som visas på storbildsskärmen.

 

Nöjda och glada går Oscar, Axel och Elias till ”kiosken” och hämtar sina beställningar. Det går snabbt eftersom alla i kön redan har betalt och bara behöver hämta ut pausförtäringen.

 

Över varsin korv och läsk analyserar vännerna första halvlek. Speciellt gäller det backlinjens agerande, för alla tre har ett förflutet som försvarsspelare i olika ungdomslag och via mobilen har du kunnat följa hur backlinjen rör sig – både i förhållande till varandra och till de övriga lagdelarna.

 

Samtidigt plingar det till i mobilen och alla tre får ett likadant erbjudande: ”Beställ din matchtröja med din favoritspelares namn och nummer nu, så får du 100 kronor rabatt på en halsduk.” Oscar har redan en halsduk, han fick den i julklapp. Axel och Elias nappar dock på erbjudandet.

 

Biljett till nästa match
Om första halvlek var spännande så är det ingenting mot andra. Det blir en riktig nagelbitare. Matchen ser ut att sluta 1-1 när Agon Mehmeti med matchens absolut sista spark ger segern till Malmö FF. Swedbank Stadion exploderar och bildar ett ljusblått hav som böljar fram och tillbaka. Oscar, Axel och Elias omfamnar varandra och hoppar upp och ned av glädje. När euforin har lagt sig blåser domaren av matchen och Swedbank Stadion förvandlas till ett smatter av entusiastiska applåder och sång som ekar ända till Scandic Triangeln ett par kilometer bort.

 

På vägen ut från arenan plingar det till igen i mobilen. Nu får trion ett erbjudande om att köpa biljett till nästa match, som är en bortamatch: mot Falkenbergs FF. Alla tre ler mot varandra, skrattar och trycker på ”köp” utan att tveka. De längtar redan till att få vara en del av nästa seger också! De är så upprymda att de nästan glömmer av att gå vägen förbi souvenirshopen och plocka upp Axels och Elias matchtröja med halsduk. Varsitt vackert inslaget, himmelsblått paket med vit rosett väntar på dem – plus en leende expedit som önskar killarna välkomna tillbaka.

 

Till för alla åskådare
– I dag har klubbarna tillgång till kanske tjugofem procent av sina åskådare. Med det här systemet kan de få tillgång till hundra procent. Att vi knyter ihop alla lagen med varandra är unikt för fotbollsvärlden, säger Per Welinder, IT-strateg på Föreningen Svensk Elitfotboll och glider över på nyttan:

 

– Vi tror att öppenheten mellan klubbarna skapar nytta för publiken i form av ökad service, för de enskilda klubbarna och för ligan i stort genom att ge besökarna en större upplevelse. Eftersom vi är en stor beställare kan vi säkerställa att systemet och tjänsterna skräddarsys och utvecklas på det sätt vi vill. Genom gemensamma upphandlingar ser vi dessutom till att alla klubbar får råd att skaffa sig systemet. Vi höjer värdet och upplevelsen av hela Allsvenskan och Superettan helt enkelt!

 

Kollegan Jon Ola Bergaplass fyller på:

 

– Förutom de 32 klubbarna i Sverige är ytterligare 32 klubbar i norska Tippeligaen och dess andraliga på samma resa. Att 64 klubbar handlar upp installation av WiFi och CRM-system tillsammans skapar givetvis helt andra ekonomiska förutsättningar än om varje klubb handlar upp detta enskilt.

 

Enligt planerna ska förutom Swedbank Stadion även Nya Parken (IFK Norrköping), Bravida Arena (BK Häcken) och Guldfågeln Arena (Kalmar FF) få WiFi installerat under 2015, plus i bästa fall även Gamla Ullevi (IFK Göteborg) och Borås Arena (IF Elfsborg). Resten av de allsvenska klubbarna får det säsongen 2016, liksom en del av klubbarna i Superettan. Helt utbyggt planeras systemet att vara under säsongen 2017.

 

Thomas Björn, Kraftfull Kommunikation / Foto: Svensk Elitfotboll