Samarbete med Norge i gemensam IT-utveckling

26 MAJ, 2016 kl 14:42

Samarbete med Norge i gemensam IT-utveckling

Fotboll, Allsvenskan, Hammarby - Östersund

Elitklubbarna i Sverige och i Norge håller, som ett led i fotbollens IT-satsning, tillsammans på att utveckla sitt CRM-system.
– För toppfotbollen i Norge betyder detta att kundinformation blir samlat på ett och samma ställe i klubben. Norsk toppfotboll (NTF) har satt fokus på området för att bättra på möjligheten till att kommunicera med kunden. En gemensam lösning är redan införd för klubbarna i Tippeligan och för några i OBOS-ligan, säger Martin Ygre, Marknadschef på Norsk Toppfotboll.

Sverige och Norge håller på att skapa något unikt tillsammans. I båda länderna är det full fokus på att hjälpa klubbarna att kommunicera bättre med de som besöker fotbollsarenorna och för att på ett enkelt sätt kunna samla sina besökares efterfrågan på ett och samma ställe. Lyckas man med detta så kan klubbarna också använda sig av det i marknadsföringen, exempelvis genom att komma med individuellt anpassade erbjudanden till besökaren.

I Norge har man hunnit lite längre i arbetet, och har tack vare CRM-systemet (Customer Relationship Management) varit bra på att sätta kunderna i fokus medan vi i Sverige främst försöker få klubbarna att bättre arbeta med kundinformation. Något bland annat AIK har visat sig vara framgångsrika med.
– Förutom att arbeta med kundinformation kring besökarna kan klubbarna även använda CRM-systemet för sina affärsrelationer. Från allra första början kan säljstödet liknas med en kontaktbok för klubbarnas kunder och partners men med tiden så hoppas vi att fler klubbar upptäcker värdet av kundvård och uppföljningar. Därmed får säljstödet en helt ny betydelse, säger Jessica Nilsson, projektledare för CRM i Sverige.

2015 gick CRM i Norge över från ett projekt till en aktiv driftsfas. Externa konsulter fasades ut och Norsk Toppfotboll (NTF) tog över för att göra klubbarna mer professionella i sitt kundarbete.
Ett gemensamt CRM-system gör klubbarna mindre sårbara och möjliggör bättre kompetensöverföring, bättre priser samt att det blir enklare att integrera mot andra system. Vi såg en god utveckling 2015. Antalet privatpersoner i databasen ökade med 25% och antalet företag med 14%. Målet framöver är att få möjlighet att kommunicera direkt med en stor andel av de som följer sin klubb, säger Martin Ygre på NTF.

NTF lägger mycket tid på att utbilda och lära upp klubbarna för att utvidga CRM-systemet, och för att ta fram specifika nyckeltal för framgång, som klubbarna kan jobba efter. I den norska klubben Sarpsborg 08 är man mer än nöjda med CRM-utvecklingen.
– Det har varit en befrielse. Vi har helt plockat bort Excel-ark för att hålla koll på kunder och försäljning. Vi har nu bättre koll på våra besökare och på plånboken samt att vi har bättre koll på vår försäljning och våra produkter, säger Tommy Widlund, Marknadschef i Sarpsborg 08, till NTF.

Tommy Widlund menar också att CRM-systemet skapat bättre sammanhållning i klubben.
– Man kan följa utvecklingen tydligt från vecka till vecka och det har skapat en bättre teamkänsla.

För Sveriges del inleddes projektet på allvar förra året, som en del i den IT-satsning som fotbollen gör, då det introducerades för klubbarna. 2016 är året då klubbarna i en högre grad ska börja jobba i systemet och framöver hoppas även vi kunna gå in i en driftsfas.
– 2015 var för de svenska klubbarna ett ”implementationsår”, nu arbetar vi kontinuerligt med vidareutveckling samt erfarenhetsutbyte mellan klubbarna, berättar Jessica.

Fördelar med CRM enligt både Jessica och Martin:

* Möjlighet att strukturera upp försäljningsjobben bättre för marknadsavdelningen. Det skapar högre intäkter och en mer förutsägbar ekonomi.

* Klubbarna kan enklare skapa en bättre och närmare relation med supportrarna.

* Klubbarna blir mindre sårbara vid byte av personal för att försäljning, information och registrering finns på ett och samma ställe

* En gemensam lösning skapar stordriftsfördelar vid integrationer

* Blir mer lättjobbat med samma system i hela klubben och framgången sprider sig genom klubbens alla led

Robert Johansson /FOTO: Bildbyrån

Fler nyheter

C57A7393

”En god akademi är lika med en framgångsrik klubb”

Det finns ett direkt samband mellan en god akademi och framgång för en fotbollsklubb. Det presenterade nyligen CIES Football Observatory… Läs mer

sef

EY blir ny samarbetspartner till Svensk Elitfotboll

Revisions- och rådgivningsföretaget EY blir ny samarbetspartner till Svensk Elitfotboll. EY som nyligen släppt den ekonomiska rapporten för Allsvenskan och… Läs mer

Da6jmAVX0AAhII4

LIAISE-projektet på populärt matchdagsbesök hos Hammarby

På måndagen besökte deltagarna i LIAISE-projektet, SLO:er, SLO-samordnare samt supporterrepresentanter från flera olika europeiska länder, den allsvenska matchen mellan Hammarby… Läs mer

30714337_10155630357438741_4636870929262051328_n

SLO-projektet LIAISE samlades i Stockholm

Den 15 till 17 april samlades deltagarna i LIAISE-projektet, ett projekt med fokus på SLO-rollen, i Stockholm för internationellt utbyte…. Läs mer

30714337_10155630357438741_4636870929262051328_n

The LIAISE project gathered in Stockholm

On April 15-17, members of the LIAISE project gathered in Stockholm for international exchange of experience. The days included workshops… Läs mer

Derbyt mellan AIK och Djurgården blev den tredje matchen på lika många omgångar som lockat över 30 000 åskådare. FOTO: Bildbyrån

Starka premiärsiffror trots matchflyttar

De många matchflyttarna under premiärhelgerna av Allsvenskan och Superettan ställde på sina håll till det för många fotbollsälskare. Trots det… Läs mer

BB171001NJ069

Sundsvallsanfallaren hjälper ungdomar med läxläsning

I skolan behövs ofta extra resurser – på Hagaskolan i Sundsvall heter två av de resurserna Linus Hallenius och Amaro… Läs mer

norrporten

GIF Sundsvall skriver första lokala överenskommelsen med Arbetsförmedlingen

I samband med fredagskvällens allsvenska match mellan GIF Sundsvall och Malmö FF på Idrottsparken presenterade Sundsvall sitt nya samarbete med… Läs mer

DSC_0423 (kopia)

GDPR – den nya Personuppgiftslagen

I slutet av maj i år träder den nya dataskyddsförordningen GDPR igenom och det blir då bland annat en hel… Läs mer

vlcsnap-2018-04-12-15h27m34s145

Studio Oddsets Road to Allsvenskan är tillbaka

Under 2017 gjorde Studio Oddset nedslag i flertalet allsvenska klubbar innan och under säsong. Nu är vissa nedflyttade, medan andra… Läs mer

IMG_0393-e1521732069424-1024x588

LIAISE – Svensk Elitfotboll i EU-projekt om SLO-rollen

Den 15:e och 16:e mars deltog Svensk Elitfotboll, tillsammans med SFSU, samt liga- och supporterorganisationer från totalt åtta europeiska länder,… Läs mer

Namnlös[1] (kopia)

LIAISE-projektet – The LIAISE project

English below Från och med 2018 är Svensk Elitfotboll, tillsammans med SFSU samt åtta andra ligaorganisationer, förbund och supporterorganisationer, en… Läs mer

European Leagues, och Svensk Elitfotbolls ordförande, Lars-Christer Olsson signerar European Leagues manifest.

European Leagues manifest: ”Vi är de europeiska fotbollsligornas röst”

Varje vecka levererar europeisk ligafotboll fler än 450 ligamatcher till supportrar och den breda massan av fotbollsintresserade. European Leagues, där… Läs mer

PC-GA

European Leagues missnöjda med UEFA:s modell för Financial Distribution

När European Leagues höll sin kongress i Edinburgh så fick organisationen inte bara sitt nya namn utan det behandlades också… Läs mer

Fotboll, Kval till Allsvenskan, Halmstad - Helsingborg

Klart med avsparkstider i flyttade matcher

Nya datum är satta för matcherna Halmstads BK – Helsingborgs IF respektive IK Sirius-Gif Sundsvall som båda skjutits upp på grund… Läs mer

BB180304JJ003

Elfsborg aktiverar äldre med ”Walking Football”

I slutet av februari drogs ett nytt projekt igång i Borås, då höll IF Elfsborg sin första sammankomst med ”Walking… Läs mer

Lars-Christer Olsson, ordförande i European Leagues och i Svensk Elitfotboll

EPFL blir European Leagues och lanserar ett gemensamt manifest för alla medlemsligor

De europeiska ligornas gemensamma organisation, EPFL, byter namn och blir European Leagues. I samma veva lanseras ett manifest där alla… Läs mer

Fotboll, Allsvenskan, Sirius - Malmö FF

Allsvenskans omgång 12-19 fastställda

Omgång 12-19 av Allsvenskan är efter spelordningsmöte nu fastställda. Matcherna kan flyttas lite beroende på hur det går för främst Malmö… Läs mer

thumbnail2

Allsvenskan Fantasy får webbtv-magasin

2018 kommer med en stor allsvensk nyhet – ”Allsvenskan Fantasy”. I samband med lanseringen av spelet sjösätter också Svensk Elitfotboll… Läs mer

boras-arena

Nya matchförändringar

Matchen i omgång 2 mellan Jönköpings Södra och Landskrona BoIS har en ny spelplats. Avspark sker lördag kl. 17.00 på… Läs mer