Samarbete med Norge i gemensam IT-utveckling

26 MAJ, 2016 kl 14:42

Samarbete med Norge i gemensam IT-utveckling

Fotboll, Allsvenskan, Hammarby - Östersund

Elitklubbarna i Sverige och i Norge håller, som ett led i fotbollens IT-satsning, tillsammans på att utveckla sitt CRM-system.
– För toppfotbollen i Norge betyder detta att kundinformation blir samlat på ett och samma ställe i klubben. Norsk toppfotboll (NTF) har satt fokus på området för att bättra på möjligheten till att kommunicera med kunden. En gemensam lösning är redan införd för klubbarna i Tippeligan och för några i OBOS-ligan, säger Martin Ygre, Marknadschef på Norsk Toppfotboll.

Sverige och Norge håller på att skapa något unikt tillsammans. I båda länderna är det full fokus på att hjälpa klubbarna att kommunicera bättre med de som besöker fotbollsarenorna och för att på ett enkelt sätt kunna samla sina besökares efterfrågan på ett och samma ställe. Lyckas man med detta så kan klubbarna också använda sig av det i marknadsföringen, exempelvis genom att komma med individuellt anpassade erbjudanden till besökaren.

I Norge har man hunnit lite längre i arbetet, och har tack vare CRM-systemet (Customer Relationship Management) varit bra på att sätta kunderna i fokus medan vi i Sverige främst försöker få klubbarna att bättre arbeta med kundinformation. Något bland annat AIK har visat sig vara framgångsrika med.
– Förutom att arbeta med kundinformation kring besökarna kan klubbarna även använda CRM-systemet för sina affärsrelationer. Från allra första början kan säljstödet liknas med en kontaktbok för klubbarnas kunder och partners men med tiden så hoppas vi att fler klubbar upptäcker värdet av kundvård och uppföljningar. Därmed får säljstödet en helt ny betydelse, säger Jessica Nilsson, projektledare för CRM i Sverige.

2015 gick CRM i Norge över från ett projekt till en aktiv driftsfas. Externa konsulter fasades ut och Norsk Toppfotboll (NTF) tog över för att göra klubbarna mer professionella i sitt kundarbete.
Ett gemensamt CRM-system gör klubbarna mindre sårbara och möjliggör bättre kompetensöverföring, bättre priser samt att det blir enklare att integrera mot andra system. Vi såg en god utveckling 2015. Antalet privatpersoner i databasen ökade med 25% och antalet företag med 14%. Målet framöver är att få möjlighet att kommunicera direkt med en stor andel av de som följer sin klubb, säger Martin Ygre på NTF.

NTF lägger mycket tid på att utbilda och lära upp klubbarna för att utvidga CRM-systemet, och för att ta fram specifika nyckeltal för framgång, som klubbarna kan jobba efter. I den norska klubben Sarpsborg 08 är man mer än nöjda med CRM-utvecklingen.
– Det har varit en befrielse. Vi har helt plockat bort Excel-ark för att hålla koll på kunder och försäljning. Vi har nu bättre koll på våra besökare och på plånboken samt att vi har bättre koll på vår försäljning och våra produkter, säger Tommy Widlund, Marknadschef i Sarpsborg 08, till NTF.

Tommy Widlund menar också att CRM-systemet skapat bättre sammanhållning i klubben.
– Man kan följa utvecklingen tydligt från vecka till vecka och det har skapat en bättre teamkänsla.

För Sveriges del inleddes projektet på allvar förra året, som en del i den IT-satsning som fotbollen gör, då det introducerades för klubbarna. 2016 är året då klubbarna i en högre grad ska börja jobba i systemet och framöver hoppas även vi kunna gå in i en driftsfas.
– 2015 var för de svenska klubbarna ett ”implementationsår”, nu arbetar vi kontinuerligt med vidareutveckling samt erfarenhetsutbyte mellan klubbarna, berättar Jessica.

Fördelar med CRM enligt både Jessica och Martin:

* Möjlighet att strukturera upp försäljningsjobben bättre för marknadsavdelningen. Det skapar högre intäkter och en mer förutsägbar ekonomi.

* Klubbarna kan enklare skapa en bättre och närmare relation med supportrarna.

* Klubbarna blir mindre sårbara vid byte av personal för att försäljning, information och registrering finns på ett och samma ställe

* En gemensam lösning skapar stordriftsfördelar vid integrationer

* Blir mer lättjobbat med samma system i hela klubben och framgången sprider sig genom klubbens alla led

Robert Johansson /FOTO: Bildbyrån

Fler nyheter

Foto: Joel Marklund / BILDBYRÅN / kod JM / 87174

Varför blir RF inblandat i fotbollsfrågor?

Jag läser på SVT-Sport att RF:s ordförande inte förstår varför RF blivit ”indraget i konflikten mellan fotbollsklubbarna, deras supportrar och… Läs mer

IMG_6145

Möte om det aktuella säkerhetsläget

Representanter från AIK, Djurgårdens IF, Hammarby, Malmö FF och IFK Göteborg samlades idag tillsammans med Svensk Elitfotboll i Göteborg för… Läs mer

60243698_2320620211294316_636644965086134272_n

Rösta fram ligornas snyggaste tröjor

Allsvenskan och Superettan har en tävling där följarna får utse den snyggaste tröjan i respektive serie. Rösta och var med i… Läs mer

8dae65f1-0ba0-471a-866d-5da6ce59d039

DAGS FÖR FINAL AV eALLSVENSKAN

BK HÄCKEN, DJURGÅRDENS IF, GIF SUNDSVALL, ÖREBRO SK, HAMMARBY IF, JÖNKÖPINGS SÖDRA IF, AIK OCH MALMÖ FF TÄVLAR OM EN… Läs mer

59698283_1371765232961390_5022537062339837952_n

Fokus publikrekrytering och samhällsengagemang

Allsvenskan och Superettan har i fyra år i rad lockat runt 2.5 miljoner åskådare till arenorna. Svensk Elitfotboll samlade en… Läs mer

jjVDRre3

Pengar till samhällsengagemang som främjar spontanidrotten

April månads Månadens spelare i Allsvenskan och Superettan – Linus Hallenius i GIF Sundsvall och Astrit Seljmani i Varbergs BoIS… Läs mer

Fotograf: Michael Erichsen
Upphovsman: Bildbyrån

Ligornas officiella appar utvecklas med fler och snabbare funktioner

Ligornas officiella appar Allsvenskan Live och Superettan Live är i ständig utveckling. Under 2019 har apparna fått officiell statistik som… Läs mer

Fotograf: Michael Erichsen
Upphovsman: Bildbyrån

The official league applications of Allsvenskan and Superettan are getting better and faster

The official applications of  the Swedish top leagues – Allsvenskan Live and Superettan Live – are in constant development. In… Läs mer

European Leagues Madrid1

European Leagues och klubbar går samman för att säkra europeisk fotbolls framtid

Vid European Leagues möte i Madrid fastslog efter ett historisk möte ligor och klubbar gemensamt det gemensamma målet att verka… Läs mer

Foto: Mathias Bergeld / BILDBYRÅN / Cop 200

Fotboll för halva priset under maj månad

Upplev fotboll när den är som bäst – på plats. Som kund hos Svenska Spel får du gå på fotboll… Läs mer

lHuU_7jc

Linus Hallenius och Astrit Seljmani Månadens spelare i april

GIF Sundsvalls anfallare och lagkapten Linus Hallenius är Månadens spelare i Allsvenskan i april månad. I Superettan vinner Varbergs BoIS… Läs mer

obDrtElw

Bäst i inledningen – Spelarna som kan bli Månadens spelare i april

Allsvenskan och Superettan är en månad in i ligaspelet och finalisterna till Månadens spelare i båda ligorna är utsedda av… Läs mer

Assisterande tränare Andreas Georgson under Malmö FFs träningsläger den 6 februari 2019 i Marbella.
Foto: Ludvig Thunman / BILDBYRÅN / kod LT / 35597

”Ett system för alla, inte bara experterna”

Det nya kombinerade tränarverktyget framtaget av Svensk Elitfotboll i samarbete med Spiideo och Signality får höga betyg av klubbarna. –… Läs mer

Activity data - ipad example 1 (kopia)

Unikt tränarverktyg lanseras i Allsvenskan och Superettan

Sedan två år tillbaka har tränarna i Allsvenskan och Superettan möjlighet att analysera matcherna live via det svenska verktyget Spiideo…. Läs mer

Activity data - ipad example 1 (kopia)

Unique coaching tool launched in Allsvenskan and Superettan

Two years ago, the clubs in Allsvenskan and Superettan where give the opportunity to do live analysis of their games… Läs mer

IMG_5918

Årets Sports Business Team: ”Mycket inspirerande”

Inspirationskonferensen för Årets Sports Business Team 2018 genomfördes i helgen i Barcelona. Representanter från AIK och Falkenbergs FF träffade Cruyff… Läs mer

IMG_0064

Lärorik partnerträff på allsvensk match i Stockholm

När Djurgårdens IF och IFK Norrköping spelade 1-1 på Tele2 Arena så fanns representanter från ligans officiella partners och samarbetspartners… Läs mer

_DSC5356-2 (kopia)

Förändringar i Svenska Futsalligan från nästa säsong

Säsongen 2019/2020 av Svenska Futsalligan (SFL) innehåller några förändringar. Ligan bantas med två lag och slutspelet återinförs. – Vi har… Läs mer

eallsvenskan

Se den stora finalen av eAllsvenskan på plats på Annexet

Nu ska det avgöras. Sveriges bästa FIFA-spelare gör inför ögonen på 1500 åskådare upp om segern i eAllsvenskan. Finalspelet äger… Läs mer

Skärmavbild 2019-04-24 kl. 10.33.45

Ny film beskriver hur klubbarna arbetar med säkerheten

De senaste åren har över 2.5 miljoner åskådare varje säsong sett de 480 matcherna i Allsvenskan och Superettan på plats… Läs mer