Magnus Linder, 37 år, är SEF:s nye försäljnings- och marknadschef. Han tillträdde sin befattning i maj och har redan efter tre månader hunnit åka runt och träffa företrädare för alla klubbarna i Allsvenskan. Under hösten och våren kommer Magnus även att besöka klubbarna i Superettan.

 

Svensk Elitfotboll har förstärkt sin organisation det senaste året och har ett uttalat mål att fördubbla intäkterna till klubbarna i Allsvenskan och Superettan. Ett tungt ok att bära.

– Det är en tuff målsättning, helt klart. Det blir en lång resa och vi är flera som ska hjälpas åt att driva arbetet vidare. Det handlar om kommersiell utveckling både på liga- och klubbnivå, säger Magnus.

 

Text: Lennart Tidman, Textbyrån MLT

 

Magnus Linder är civilekonom från Stockholms universitet. Han har en gedigen bakgrund inom sponsringsområdet.

– Jag har arbetat de senaste sex sju åren med affärsutveckling inom sport och sponsring. Jag var flera år på byråsidan som ansvarig för stora strategi- och aktiveringsprojekt, bland annat för Eurocard, Telenor och Elgiganten.

– Jag har jobbat med många olika sporter och evenemang som till exempel Swedish Open i tennis i Båstad, Gotland Runt i segling, Nordea Masters i golf och alpin sport i Åre. Både på uppdrag av rättighetsköpare och arrangörer.

 

Senast kommer Magnus från AIK där han jobbat med elitseriehockey i två och ett halvt år.

– Det var en fantastiskt rolig, lärorik och intensiv period. På klubbnivå är den ena dagen inte den andra lik, det högt och lågt, och man är alltid nära produkten. Vi gjorde en jätteresa med AIK när vi tog steget upp i Elitserien 2010/11. Kansliet växte från två till tio personer och omsättningen mer än fördubblades på ett år. Jag tror att jag har ganska lätt förstå och relatera till fotbollsklubbarnas verklighet tack vare mina år inom hockeyn.

 

På SEF får Magnus Linder ett övergripande ansvar för försäljning och marknadsföring.

– Jag kommer att arbeta med att utveckla och sälja sponsringsrättigheterna kring Allsvenskan och Superettan. Affärsutveckling, produktutveckling – göra våra produkter mer attraktiva för potentiella rättighetsköpare. Det blir också mycket fokus på varumärkesutveckling, att höja intresset för ligorna ytterligare.

 

Det är tidigt att ha en komplett överblick över vad som måste göras efter bara drygt tre månader på jobbet, men just produktutvecklingen ser han som en viktig uppgift.

– Det har inte funnits så mycket central utveckling inom fotbollen tidigare. Jämför man med hockeyn har de arbetat i många år med att utveckla sin ligaprodukt. Det gäller att ta ett helhetsgrepp om det kommersiella, både rättigheterna och varumärket. Fotbollen har en stark position som Sveriges största sport och har gjort många bra saker, så förutsättningarna finns där och det känns spännande att kunna ta nästa steg med en organisation som har kapacitet att ta itu med de här frågorna.

 

Allsvenskan har också ambitionen att bli Nordens bästa liga.

– Ur ekonomisk synvinkel har vi en bit upp både till den danska och norska ligan. Vi har inte målsättningen att skapa en liga där ett eller ett par lag har avsevärt större resurser än de övriga som det är lite grann i Danmark och Norge och där Spanien är ett extremt exempel med två lag som alltid gör upp om titeln. Det skapar ingen spänning, det känns som att allt är avgjort redan innan säsongen drar igång.

– Men vi måste ändå på något sätt gynna spetsen, vi måste skapa bästa möjliga förutsättningar för våra klubbar att lyckas i Europa. Dock inte på bekostnad av bredden och spänningen.

 

En viktig arbetsuppgift för Magnus Linders är att utveckla redan befintliga kontakter.

– Jag lägger förstås en hel del tid på att utveckla våra samarbeten, bland annat det med C More och TV4-gruppen som är en av våra viktigaste partners i arbetet med att bli Nordens bästa liga.

 

Magnus egen idrottskarriär avslutades i 17-årsåldern. Han spelade fram till dess ishockey i Lidingös juniorlag. Numera ägnar han sig och tennis, löpning och styrketräning på motionsnivå.

– Jag har ett genuint sportintresse och ser mycket sport live särskilt fotboll och hockey, både på läktarna och framför tv:n, säger Magnus Linder.