De svenska SLO:erna har gjort en kortare beskrivning av sin yrkesroll för att enklare kunna presentera det arbete SLO:erna faktiskt gör.
– Vi vill tydliggöra SLO-rollen utifrån svenska förutsättningar, säger Lena Gustafson Wiberg i Djurgården.

Anledningen till att SLO:erna gjort en kortare beskrivning av sin roll är att det ska vara en vägledning för nya klubbar som ska börja jobba med SLO:er, att det ska förstå vad en SLO är. Dokumentet ska också vara till för de föreningar som redan jobbar med SLO:er och andra involverade i arbetet runt omkring fotbollen enklare ska kunna förstå vilken påverkan SLO:ernas arbete faktiskt har. Bakom texten står Djurgårdens SLO Lena Gustafson Wiberg och IFK Göteborgs SLO Anders Almgren.
– Vi känner att numera vet folk att vi finns, nu vill vi skapa en bättre förståelse för vad vi gör, fortsätter Lena Gustafson Wiberg.

Samtliga klubbar i Allsvenskan och Superettan ingår i projektet Stå upp för fotbollen som drivs i samarbete med initiativtagarna Svenska Spel, Swedbank och TV4-gruppen samt numera också Deloitte. För sex av klubbarna innebär Stå upp för fotbollen att de kan ha heltidsanställda SLO:er som ett viktigt stödverktyg.

SLO:ernas arbete har visat sig vara framgångsrikt. Med en dialog och konfliktreducering på agendan så har SLO-rollen lovordats av såväl föreningar som polis som supportrar och UEFA kallar Sveriges SLO-arbete som best practice.

Under säsongen så har SLO:erna även planer på en svensk anpassad version av UEFA:s Supporter Liaisons Officer Handbook med det som är relevant för svensk del.
– Ambitionerna är att hinna klart detta under säsongen men hinner vi under året så får vi vara nöjda, säger Lena Gustafson Wiberg.

Läs SLO:ernas ”SLO-rollen – en kort presentation” här.

Läs mer:
SLO-arbetet – spindeln i nätet
Svenska SLO:er ett föredöme i Europa
SLO:erna nyckeln till nedåtgående våldskurva

Fakta SLO:
En Supporter Liaison Officer är en person från de egna leden som har god kännedom om sin egen klubb och dess supportrar och är den givna kontakten när kommunikationen går från båda hållen mellan supportrarna, klubbarna och polisen inför, under och efter match. SLO:n är helt enkelt spindeln i nätet när de olika parternas åsikter ska förmedlas mellan varandra.

Fakta Stå upp för fotbollen:
Samtliga klubbar i Svensk Elitfotboll deltar i projektet, delar erfarenheter och får stöd för sitt arbete. För sex av klubbarna (IFK Göteborg, GAIS, AIK, Djurgården, Hammarby och Malmö) ingår finansiering av SLO-tjänsten som ett viktigt stödverktyg. Projektet drivs av Svensk Elitfotboll i samarbete med initiativtagarna Swedbank, TV4-gruppen och Svenska Spel, samt numera även Deloitte. Projektet är en del i Svensk Elitfotbolls supportersatsning, och har syftet att etablera bilden av fotbollsmatcher som en positiv upplevelse och öka tryggheten på läktarna. Visionen är att fotbollens evenemang skall vara Trygga, Säkra, Välkomnande och Stämningsfulla.

FOTO: Bildbyrån