Svensk Elitfotbolls frågesportapp Fotbollskampen har fått en smakstart: 22 000 spelare har spelat 200 000 matcher på en dryg månad.
– Det har varit ett enormt tryck, säger Christoffer Granfelt på företaget iAPPS

Den 4 april drog den igång, Svensk Elitfotbolls bidrag till quiztrenden i appformat: Fotbollskampen. Appen är ett spel med frågor med fokus på Allsvenskan och Superettan för alla som älskar att glänsa – även utanför planen. Ambitionen var hög från Svensk Elitfotboll och iAPPS, som ligger bakom appen, liksom dess partners Svenska Spel och C More.

Ändå har alla förväntningar överträffats. 22 000 spelare har laddat ned appen under första månaden. Dessa har tillsammans spelat 200 000 ”frågesportmatcher”, varav AIK-fansen ensamt står för drygt 40 000 – klart mest av alla klubbars fans.

Antalet förslag på nya frågor i appen från spelarna – alla får chansen att lägga till egna frågor – uppgår till cirka 10 000, det vill säga drygt 300 per dag.

– Syftet med appen är dels att bejaka det enorma intresse för den svenska elitfotbollen som finns bland våra hängivna supportrar, dels att bygga ytterligare kunskap och känsla för vår historia, våra lag och spelare bland dem som annars mest tittar på utländska lag och ligor, säger Mats Enquist, generalsekreterare på Svensk Elitfotboll.

Enormt tryck
De som har varit mest aktiva har spelat så många som 800 matcher. Ett stort antal har spelat runt 250 matcher, där de utmanat klubbkamrater och spelsugna frågesportintresserade från andra klubbar.

– Det har varit ett enormt tryck helt enkelt, och det trots att den enda marknadsföringen varit ett pressmeddelande och ett Twitter-inlägg från Svensk Elitfotboll, säger Christoffer Granfelt på företaget iAPPS, idégivare till och grundare av appen Fotbollskampen och fortsätter:

– Vi hade på känn att det skulle bli stort, men är ändå överraskade över antalet spelade matcher på så kort tid – och att det är så många som har spelat så mycket. Även det stora antalet förslag på frågor från spelarna att lägga till i quizen är överraskande, och mycket glädjande. Vår redaktör, som granskar frågorna, har verkligen haft fullt upp!

Fungera friktionsfritt
Anstormningen blev faktiskt så stor att appen inte kunnat motsvara alla förväntningar under hela ”smekmånaden”.

– Vi arbetar med att få ordning på de små buggar som dykt upp första månaden. Vi har gott hopp om att snart ha en app som fungerar friktionsfritt. Vi kommer att bredda marknadsföringen för att locka ännu fler spelare att ladda ned appen och börja spela, säger Christoffer Granfelt. 

Screenshot-1242x2208 5

Mest aktiva att spela har fansen från följande lag varit första månaden:
1. AIK
2. IFK Göteborg
3. Malmö FF
4. Hammarby
5. Djurgården

Thomas Björn, Kraftfull Kommunikation