Hallå där, Frederik Eriksson, informationschef i Helsingborgs IF som driver kampanjen #FyllOlympia inför den allsvenska premiären mot Djurgården.

 

Varför en speciell kampanj inför den allsvenska premiären?

– Vi var inte nöjda med 11000 förra året. Nu när vi fick Djurgården i år igen sade vi direkt att i år ska vi lyckas bättre. I dagsläget ser det ut som att vi kan lyckas. Över 12000 är redan sålda.

 

Var har ni hämtat inspiration till kampanjen?

– Att det blev just #FyllOlympia kan vi tacka våra supportrar för. De var med och föreslog lite olika tankar. Vi alla fastnade för #FyllOlympia, vilket är ett tydligt mål vi vill uppnå.

 

Vilka delar ingår i kampanjen, dvs hur marknadsför ni den?

– Det har främst varit i våra egna kanaler, samt sociala medier, men även genom supporterföreningens kanaler. Sedan har vi med det i vår sedvanliga marknadsföring. Men som sagt, sociala medier med Facebbok i spetsen är det primära. Vi har gjort blandade kampanjer med våra spelare men även tagit fram aktiviteter som engagerar våra besökare. Vi tror mycket på att kampanjer likt detta sprids bäst genom ett engagemang av våra supportrar.

 

Vilken respons har ni fått från fans, sponsorer och media på kampanjen?

– Från fans och sponsorer har vi fått bra respons. Tyvärr har media inte uppmärksammat det, vilket är lite tråkigt när man ser att andra PR-kampanjer uppmärksammas. Vi får se över hur vi kan lyckas bättre med framöver.

 

Några erfarenheter från liknande kampanjer förut?

– Den som kommer främst i minne är “Rödlördag” förra året när vi mötte Gefle. Matchen före hade vi under 7000 mot Mjällby. Kampanjen skapade en hype som resulterade I över 10 000 åskådare mot Gefle. Det var så hett att kampanjen trendade på Twitter. Det var kul och bekräftar att det finns ett oerhört stort fotbollsintresse i regionen.

 

Råd till andra klubbar som funderar på att göra liknande kampanjer?

– Ta råd och hjälp av supportrarna. De kommer ofta med synpunkter och åsikter som klubbarna inte tänker på. Då får man även ett helt annat driv än om klubbarna själva slänger fram en PR-kampanj. Får man inte supportrarna på sin sida i kampanjerna är det bortkastad tid och pengar.

 

Slutligen: Hur går det för HIF i premiären mot Djurgården – och i Allsvenskan 2014?

– Det går bra för hela HIF. Vi lär nå ett näst intill fullsatt Olympia, vilket passar bra då vi samtidigt vinner. 3-1 är magkänslan. Men att tippa utgången av Allsvenskan redan nu är svårt. Men en sak är jag säker på, vi kommer att göra en bättre säsong än vad många tror.

 

Thomas Björn, Kraftfull Kommunikation /Foto: hif.se