Stockholmsklubbarna skapar en gemensam uppförandekod för alla fotbollsföräldrar

30 MAJ, 2017 kl 11:23

Stockholmsklubbarna skapar en gemensam uppförandekod för alla fotbollsföräldrar

Fotboll, Allsvenskan, Djurgården - IFK Göteborg

AIK, Djurgården och Hammarby startar tillsammans med Volkswagen initiativet Fotbollskoden som ska verka för en positiv kultur runt barn- och ungdomsfotbollen. En gemensam undersökning visar att en av tre  barn funderar på att sluta fotboll på grund av överengagerade och högljudda föräldrar.
– Våra barns idrottande ska vara en positiv upplevelse både på och utanför planen och därför behöver vi, tillsammans, ta ansvar för att vi skapar den trygga miljön, säger Max Bergander, värdegrundsansvarig hos AIK Fotboll, i ett pressmeddelande.

Undersökningen som visar att en av tre ungdomar funderar på att sluta på grund av att föräldrar pressar sina barn för hårt eller högljutt kritiserar tränare och ledare, är en nationell undersökning gjord av SSI på uppdrag av Volkswagen. Därför startar AIK, Djurgården och Hammarby nu Fotbollskoden som ska vara till för alla Sveriges föreningar som inte har egna eller färdigutvecklade uppförandekoder för föräldrar.

– Arbetet med vår värdegrund är ett av, om inte det viktigaste, arbetet som våra ledare och vi som klubb jobbar med. En del av värdegrunden är såklart riktad mot hur våra föräldrar agerar, och för att tydliggöra förädlarnas ansvar så har vi tagit fram ett dokument som beskriver hur våra föräldrar skall stötta sitt barn i vardagen, inför, under och efter träning och match. Vårt och Volkswagens arbete med fotbollskoden hjälper oss att förankra detta dokument och göra vår ungdomsfotboll ännu starkare, säger Peter Kleve, Föreningschef i Hammarby.

– För Djurgården Fotboll handlar vårt mantra ”glädje, värdighet och respekt – alltid, och oavsett” om mer än fina ord. Det handlar om vad vi gör varje dag, varje träning och varje match, det handlar om hur vi beter oss mot varandra både inom föreningen och laget men även hur vi beter oss mot våra medmänniskor. Detta är något vi lever efter, något ledarna pratar med sina spelare om och något som föräldrar och barn pratar med ledarna om. Varje ungdomslag spelar även med vårt mantra tryckt på matchtröjans bröst. Med fotbollskoden hoppas vi, att vi tillsammans, kan inspirera fler föreningar att fokuserar än mer på sin värdegrund, säger Staffan Holmberg, projektledare Vår Stad.

Alla klubbar som går med i projektet och får alla föräldrar att skriva under klubbens egna uppförandekod får ett tillskott i föreningskassan på 25 000 kr av den gemsamma partnern, Volkswagen, där pengarna oavkortat går till barn- och ungdomssektionerna.

Om Fotbollskoden
En gemensam uppförandekod för fotbollsföräldrar och fotbollsföreningar som inte har färdigutvecklade koder för sin barn- och ungdomsverksamhet. Den är utvecklad av AIK, Djurgårdens IF och Hammarby IF tillsammans med partnern Volkswagen. Den vilar på storklubbarnas egna uppförandekoder och värdegrunder, vilka är prioriterade områden i den dagliga verksamheten.

Fotbollskoden lyder: ”Jag som förälder ska göra mitt yttersta för att stötta mitt barn, andras barn, ledare, domare, funktionärer och föräldrar i samband med träningar och matcher – genom ett positivt engagemang.”

Fotbollskoden syftar framförallt till att höja medvetandegraden hos fotbollsföräldrar om att våra barns idrottande ska vara en positiv upplevelse både på och utanför planen. Att barn spelar fotboll för att det är kul och för att de vill. Och det börjar med att vi sätter barnens glädje till fotbollen i fokus. 

Det handlar inte deras prestation eller föräldrarnas förväntningar. Det handlar om barnens glädje.

Fler nyheter

Delar av Kalmar FF:s delegation tillsammans med Richard Kjell på SELECT Sports

Kalmar FF och IK Sirius ingår i avtal med SELECT

SELECT Sports blir ny materialleverantör till de allsvenska lagen Kalmar FF och IK Sirius. Avtalet med Kalmar FF sträcker sig fram… Läs mer

Skärmavbild 2019-12-02 kl. 08.52.46

DHL Volunteer Day: DHL-personal blev volontärer i Allsvenskan för en dag – ”Utan deras hårda jobb så skulle det inte vara möjligt”

När Allsvenskans Presenting Partner DHL Express skulle genomföra sin årliga volontärdag så var valet enkelt. Några av de tusentals personer… Läs mer

Skärmavbild 2019-12-02 kl. 08.52.46

DHL Volunteer Day: DHL staff became volunteers in Allsvenskan for one day – ”Without their hard work it would not be possible”

This years choice was easy when DHL Express the Presenting Partner of Allsvenskan was going to do their annual volunteer… Läs mer

Foto: Christoffer Borg Mattisson / BILDBYRÅN / COP 261

Magnifik avslutning på hemmaplan för Markus Rosenberg – Här är profilerna som lägger skorna på hyllan 2019

Markus Rosenberg kunde inte ha fått ett bättre avslut på sin karriär. ”Mackan” gjorde två mål när Malmö FF besegrade… Läs mer

Foto: Michael Erichsen / BILDBYRÅN / Cop 89

Så spelas Svenska Cupens gruppspel

Spelordningen till vårens gruppspel i Svenska Cupen är klart. Så här ser det ut. Grupp 1 22 februari, 12.30: Djurgården… Läs mer

20192

Säsongen i siffror 2019

För femte året i följd så passerade åskådarantalet i Allsvenskan två miljoner. Totalt såg över två och en halv miljoner åskådare… Läs mer

NySEF

Med anledning av att Östersunds FK inte beviljas elitlicens för säsongen 2020

Svenska Fotbollförbundets Licensnämnd beslutade idag 26 november att inte bevilja Östersunds FK elitlicens för säsongen 2020. Beslutet kan överklagas till… Läs mer

NySEF

Affärsstöd till Svensk Elitfotboll

Vill du vara del av ett lag som arbetar för att utveckla den svenska elitfotbollen? Är du lösningsorienterad och har tidigare… Läs mer

Foto: Jörgen Jarnberger / BILDBYRÅN / Cop 112

Förändringar i ungdomsserierna från och med 2020

Svenska Fotbollförbundets representantskapsmöte röstade för Svensk Elitfotbolls motion gällande nytt format i P19 Allsvenskan och P17 Allsvenskan de kommande åren. P19… Läs mer

Foto: Johanna Lundberg / Bildbyrån /

Datum och plats för Upptaktsträffarna 2020 är klara

Säsongen 2019 har precis slutat men redan nu har arbetet mot nästa säsong börjat. Här är datum, tid och plats för… Läs mer

76647929_1557022397769005_1483298699776884736_n

Tårta och gratulationer till Svenska Fotbollförbundet

Svensk Elitfotboll bjöd under onsdagen Svenska Fotbollförbundet på tårta och gratulationer för platsen i EM-slutspelet 2020. Förbundskapen Janne Andersson och… Läs mer

Foto: Pär Olert / BILDBYRÅN / Cop 108

Svenska klubblag i topp av internationella listor

BK Häcken, Malmö FF, Djurgårdens IF, IFK Norrköping och GIF Sundsvall finns alla med i toppen på internationella listor över… Läs mer

Ue2L6ONO

120 000 kronor till klubbarnas samhällsengagemang

2019 delar Svenska Spel ut totalt 120 000 kronor till elitklubbarnas samhällsengagemang genom Månadens spelare. Varje vinnare får 10 000… Läs mer

Glenn Strömberg jublar efter sina två mål.
© Bildbyrån

Fyra nya in i svensk fotbolls Hall of fame

Svensk fotboll valde in tre nya namn i sin Hall of fame. Sveriges Fotbollshistoriker och Statistiker (SFS) presenterade namnen i samband… Läs mer

Liaise portugal (kopia)

Samverkan och dialog med supportrar i fokus på internationell workshop

Svensk Elitfotboll och Svenska Fotbollssupporterunionen (SFSU) har sedan inledningen av året ett uttalat samarbete av att skapa Europas bästa supportersamverkan. I… Läs mer

IMG_0974-kopia-633x475

Bra svensk start på Skandinaviska Mästerskapen

Den första helgen i Skandinaviska Mästerskapen kunde inte ha slutat bättre för svensk del. Både IF Elfsborg och Malmö FF… Läs mer

Robert Lindström, VD Company Line och Mats Enquist, Generalsekreterare Svensk Elitfotboll

Company Line ny officiell leverantör till Allsvenskan och Superettan

Företaget Company Line inom New Wave Profile blir från och med årsskiftet ny officiell leverantör av profilprodukter till ligorna Allsvenskan och Superettan. Avtalet… Läs mer

Publiksiffran 2019 – En total publikökning jämfört med 2018

Den totala publiken för Allsvenskan och Superettan 2019 tillsammans uppgår till 2 587 790. Det innebär en ökning med 0.8%… Läs mer

IMG_6321 (kopia)

Utbildning för ny kull av klubbarnas affärsansvariga

Svensk Elitfotbolls nyckelanpassade utbildningsprogram för affärsansvariga genomförs för fjärde gången i ordningen tillsammans med Cruyff Institute. Utbildningsprogrammet består av fem… Läs mer

Malmös Axel Rönnqvist mot AIKs spelare under P16-finalen mellan Malmö FF och AIK den 19 oktober 2019 i Malmö.
Foto: Christian Örnberg / BILDBYRÅN / Cop 166

Elitfotbollen får elva miljoner kronor från Svenska Spels Gräsroten

Medlemsklubbarna i Svensk Elitfotboll delar på elva miljoner kronor när Svenska Spel delar ut 50 miljoner kronor till svensk ungdomsidrott. … Läs mer