Allt fler svenskar har ett favoritlag i Allsvenskan. Enligt undersökningen SportNavigatorn så har 55% av de tillfrågade ett lag de följer extra noga. En ökning med sex procent jämfört med 2015 års undersökning, och som tyder på ökat intresse av inhemsk fotboll.
– Det har varit en tydlig tendens de senaste åren att Allsvenskans status och popularitet har vuxit. Det är uppenbart, säger Stefan Lundin, Sportdirektör på Svensk Elitfotboll.

SportNavigatorn som visar det svenska folkets idrottsintresse, är gjord av företaget Upplevelseinstitutet och baseras på 6000 intervjuer med ett representativt urval av den svenska befolkningen i åldrarna 15 år och uppåt.

55 % av alla tillfrågade uppger att de har ett favoritlag i Allsvenskan. 2015 var motsvarande resultat 49 %. Den sexprocentiga ökningen kan bland annat tolkas att vår svenska liga i större utsträckning börjar intressera fler som tidigare kanske mest fokuserat på internationell fotboll.
– För några år sedan ironiserade man sig över Allsvenskans nivå. I dag är det annorlunda. Det återspeglar sig i den här undersökningen och det är glädjande.

IFK Göteborg är enligt undersökningen det lag som flest har som favoritlag. 10 % uppger att de stödjer ”Blåvitt”. 8 % säger att de stödjer Malmö FF och 6 % håller på AIK.
– IFK Göteborg erövrade svenska idrottshjärtan i samband med framgångarna i Europa på 80- och 90-talet. Det har fortfarande en stor betydelse tror jag, säger Stefan Lundin.

Svenska folkets sympatier för de allsvenska lagen 2016:
IFK Göteborg 10%
Malmö FF 8%
AIK 6%
Djurgården 5%
Hammarby 4%
Elfsborg 3%
Helsingborg 3%
IFK Norrköping 3%
Gefle 2%
Kalmar 2%
GIF Sundsvall 2%
Örebro 2%
BK Häcken 1%
Jönköpings Södra 1%
Östersund 1%
Falkenberg 0%

Inget av lagen 45%

Fakta undersökningen:

  • Undersökningen är genomförd via webbintervjuer med ett representativt urval av den svenska befolkningen (+15 år)
  • 6 000 intervjuer (500 per månad) har genomförts löpande under perioden augusti 2015-juli 2016
  • Datamängden har vägts utifrån kön, ålder och geografi för att representera den svenska befolkningen
  • Undersökningsinstitutet Ipsos Observer har genomfört datainsamlingen på uppdrag av Upplevelseinstitutet