Större intresse än någonsin bland unga för svensk fotboll

4 MAJ, 2017 kl 10:32

Större intresse än någonsin bland unga för svensk fotboll

Fotboll, Allsvenskan, Hammarby - IFK Göteborg

När tidningen GOAL lottade ut biljetter till Allsvenskan till tre läsare så blev redaktionen mäkta förvånade när de öppnade mailkorgen och såg tusentals inskickade bidrag till tävlingen.
– Vi har aldrig fått en sådan utdelning på en tävling förut. Det finns de som följer Örebro eller Sirius lika mycket som de som följer Real Madrid, säger Tony Ernst, Chefredaktör på GOAL.

GOAL är en fotbollstidning för ungdomar från cirka 5-16 år och som uteslutande alltid har handlat om de fem stora ligorna i Europa samt Champions League, men på senare tid så har redaktionen märkt av en större efterfrågan efter den inhemska fotbollen.

– Kidsen vill helt klart ha mer av Allsvenskan i tidningen. Vi har inte haft mycket om Sverige i tidningen förut, det har krävts något alldeles extra, men vi har fått böja oss, säger Tony Ernst.

Av tradition så är det oftast de stora ligorna och spelare som Leo Messi, Cristiano Ronaldo eller Zlatan Ibrahimovic som lockat ungdomarna till fotbollen och GOAL, men Tony Ernst berättar om att ungdomar oftare skriver och mailar till GOAL om att få läsa mer om svensk fotboll i tidningen och att tidningen har börjat rucka på principerna att alltid hålla sig till de fem stora ligorna.

– Vi körde ett uppslag i ett nummer i samband med att Allsvenskan drog igång och i det senaste numret hade vi texter om profiler i Allsvenskan. I höst kommer vi skriva något inför upplösningen av ligan.

När GOAL inför säsongsinledningen lottade ut två biljetter till valfri allsvensk match till totalt tre vinnare så fick tidningen in tusentals tävlingsbidrag.

– Vi har aldrig haft en sådan utdelning på en tävling förut. Utan tvekan känns det som en markant skillnad i vad ungdomarna önskar. Allsvenskan har vuxit otroligt på bara två-tre år. Vi har anat det så smått men det har tagit fart snabbt.

En förklaring till det ökade intresset för Allsvenskan är kanske Malmö FF:s framgångar i Europa men också närheten till den inhemska fotbollen. Ungdomarna kan gå på matcherna, titta på träningarna och faktiskt springa på spelarna på stan om det vill sig väl. Tony Ernst säger också att en betraktelse är att det inte bara är det tre stora klubbarna i Stockholm, IFK Göteborg eller Malmö som intresserar läsarna.

– Det är glädjande att det inte bara är fans till de stora klubbarna. Det är så klart flest till de stora lagen men finns kids som följer Örebro eller Sirius lika stort som de som följer Real Madrid.

Fakta GOAL:
GOAL är en fotbollstidning för ungdomar från cirka 5-16 år med en blandning av texter och bilder. Mitt i tidningen finns sex posters på aktuella spelare som brukar vara uppskattat.

GOAL är en samproduktion mellan fem länder. Tidningen görs i Sverige och översätts och ges ut i Finland, Tjeckien, Danmark och Slovakien.

GOAL har alltid handlat om de fem största ligorna samt Champions Leauge men på senare tid har Allsvenskan fått mer utrymme i den svenska utgåvan.

Fler nyheter

Foto: Simon Hastegård / Bildbyrån / Cop 118

Malmö FF och AIK favoriter i Svenska Cupen hos Svenska Spel

I helgen börjar tävlingssäsongen på allvar när Svenska Cupen drar igång. Precis som i Allsvenskan så är Malmö FF och… Läs mer

IMG_5061

Marknadskonferens: ”Det hände något inom SEF 2015”

De affärsansvariga i klubbarna i Allsvenskan och Superettan har träffats kontinuerligt sedan 2015. Vid den första konferensen 2019 känner deltagarna… Läs mer

GAIS_cover-1024x740

GAIS ”Fanager” uppmärksammad internationellt

GAIS satsning på den så kallade ”Fanagern”, Sebastian Thörnqvist, får uppmärksamhet utomlands. Greppet att låta en supporter vara coach i… Läs mer

Dzenan Dedic, verksamhetschef OnePartnerGroup Helsingborg och Fredrik Liverstam, Helsingborgs IF Foto: OnePartnerGroup

OnePartnerGroup och Helsingborgs IF i samarbete

Helsingborgs IF:s Fredrik Liverstam förstärker OnePartnerGroups kontor i Helsingborg. Liverstam kommer vid sidan av fotbollen att jobba som säljare. – Tack… Läs mer

SLOfrance

Svensk SLO-delegation på studiebesök i Frankrike

I början av februari bjöds en svensk delegation in till ett studiebesök i Lyon inom ramarna för LIAISE-projektet. Besöket syftade… Läs mer

IMG_4980

För OnePartnerGroup började allt med Nätverksarenan

Det har hänt mycket på ett år för ligapartnern OnePartnerGroup. För ett år sedan deltog OPG som inbjuden gäst till… Läs mer

SEF-Spiideo-633x338

Allsvenskan och Superettan speciellt inbjudna till digitalt spetsmöte

Klubbarna i Allsvenskans och Superettans arbete med att ta fram officiell matchdata drar blickarna till sig. I slutet av januari… Läs mer

IMG_4948

Inspirationsfyllda dagar med klubbar och partners i Madrid

Den andra upplagan av Nätverksarenan är över. Totalt 85 personer från ligorna och klubbarna från Allsvenskan och Superettan gjorde tillsammans… Läs mer

IMG_4948

Inspirational days with clubs and partners in Madrid

The second edition of the Network Arena is over. A total of 85 people from the leagues Allsvenskan and Superettan… Läs mer

Photo: Petter Arvidson / BILDBYRÅN / kod PA / 92175

Svenska Spels favoriter till det allsvenska guldet

Malmö FF är favoriter till det allsvenska guldet. I alla fall enligt Svenska Spel. Regerande mästarna AIK ger näst lägst odds,… Läs mer

pressmeddelande (kopia)

Allsvenskan och Superettan får ett nytt utseende – Ny visuell identitet

Sveriges två högsta ligor i fotboll får från och med säsongen 2019 ett nytt utseende. Både Allsvenskans och Superettans logotyper… Läs mer

pressmeddelande (kopia)

Allsvenskan and Superettan gets a new visual identity

Sweden’s two top tiers will from the 2019 season have a new look. Both Allsvenskan’s and Superettan’s logos are replaced with… Läs mer

Stadion kväll dag 1 (2)

Malmö FF tar emot Chelsea på hybridgräs

Malmö FF byter underlag på Stadion och kommer att börja spela på hybridgräs även under matcher. Först ut att tävlingsmatcha… Läs mer

eAllsvenskan_EA_on_white

SVENSKA FOTBOLLSKLUBBAR TÄVLAR I FIFA: VÄLKOMMEN TILL eAllsvenskan – EN DEL AV FIFA 19 GLOBAL SERIES

Svensk Elitfotboll och Dreamhack lanserar eAllsvenskan. Med start första helgen i mars och under resten av våren spelas en gemensam… Läs mer

eAllsvenskan_EA_on_white

TOP FLIGHT SWEDISH FOOTBALL CLUBS TO COMPETE IN FIFA: WELCOME TO eALLSVENSKAN –PART OF THE FIFA 19 GLOBAL SERIES

Swedish Elite Football and DreamHack presents eAllsvenskan. As of 1st of March and almost three months ahead, eAllsvenskan will be… Läs mer

IMG_2567-kopia-633x475

Svenska lagen klara till sommarens Gothia Cup Puma Trophy

Samtliga svenska klubbar i sommarens inbjudningsturnering i Gothia Cup – Puma Trophy är nu klara. De tolv svenska lagen får i turneringen ta sig… Läs mer

2018 åkte ett 60-tal deltagare med Nätverksarenan till Barcelona. I år går resan till Madrid.

Ligorna och klubbarna åker tillsammans med sina partners med ”Nätverksarenan” till Madrid

I början av februari åker representanter från Svensk Elitfotboll till Madrid tillsammans med Allsvenskans och Superettans officiella partners samt representanter från… Läs mer

Benjamin-Nygren-633x356

Resterande ungdomsserier fastställda

Tidigare i veckan presenterade Svensk Elitfotboll U21-serien för 2019 och nu har också Svenska Fotbollförbundet fastställt kategorierna under. Här är… Läs mer

sef

Svensk Elitfotboll anställer en operativ chef

Lena Engström blir ny operativ chef på Svensk Elitfotboll. Lena har sin bakgrund i bland annat i rid- och travsporten… Läs mer

Foto: Simon Hastegård / Bildbyrån / Cop 118

Janne Andersson årets ledare på Idrottsgalan

Janne Andersson tog på måndagskvällen hem priset som årets ledare på den svenska Idrottsgalan i Globen. Förbundskapten för svenska fotbollslandslaget var… Läs mer