SEF:s nya projekt ”Veckans match” har blivit en succé. Veckans match är en nationell turné som besöker samtliga klubbar i Allsvenskan och Superettan under 2013. Med Veckans match vill SEF ge klubbarna möjlighet att möta publiken på ett inspirerande, engagerande och underhållande sätt – utanför fotbollsplanen – som stärker banden mellan klubbarna och allmänheten.

Text: Olof Nordin, Textbyrån MLT / Foto: UMG

– Alla klubbarna i Allsvenskan och Superettan anordnar vars en Veckans match. Målsättningen är att attrahera folk och få dem att går på fotbollsmatcherna. Vi vänder oss framför allt till familjen som är vår stora målgrupp, säger Ola Rydén, evenemangsansvarig på SEF.

Vitsen med Veckans match är att anordna olika aktiviteter under matchdagen men framför allt dagen före match.

 

Ungdomsturnering

– Det centrala i eventet dagen före match är en ungdomsturnering. Turneringen förgylls av shower av olika slag. En av höjdpunkterna är att A-lagets spelare är på plats, blir intervjuade av en konfrencier och sedan skriver autografer till publiken, säger Ola Rydén.

Så här skrev Halmstads BK på sin hemsida när Veckans match kom till ”laxastan” onsdagen den 22 maj, dagen före den allsvenska uppgörelsen mellan HBK och IFK Norrköping:

”Som en rejäl uppladdning inför matchen mellan HBK och IFK Norrköping på Örjans vall var eventet Veckans match på besök i Norre Katts Park under onsdagskvällen.

Massvis med barn, ungdomar, föräldrar och övriga intresserade var på plats och gjorde det hela till en lyckad kväll.

Eventets katalysator var Planen, en turnering för P10-lag där HBK, Leikin, Snöstorp/Nyhem och Vapnö ställde upp med var sitt lag. Till slut var det Leikin som gick segrande ur cupen och fick ta emot publikens jubel på scen.

 

Skrev autografer

HBK:s seniortrupp var där också. Efter intervjuer på scen gick de runt på området, skrev autografer, tog bilder och spelade FIFA med barnen. HBK hade ett eget tält där det såldes souvenirer och biljeter till matchen mot IFK Norrköping.

– Känslan var att det var ett väldigt lyckats event. Det är lätt att glömma hur stora våra spelare är i barnens ögon. Att få chansen att träffa sina idoler på det här lättsamma sättet är förhoppningsvis väldigt uppskattat. Vi vill också passa på att tacka de andra föreningarna, Leikin, Snöstorp/Nyhem och Vapnö, som ställde upp i turneringen. Kul, säger David Axelsson, ansvarig för eventet.”

Det var förra året som Ola Rydén och Joel Sandborg, då försäljningsansvarig på SEF, slog sina kloka huvuden ihop och började fundera på hur man ska locka mer folk till fotbollsarenorna.

 

Studieresa till Norge

– Vi åkte på studieresa till Norge där man sedan en tid tillbaka har liknande event inför match. Vi anpassade deras koncept till en svensk modell och sedan presenterade vi den för de evenemangsansvariga i Allsvenskan och Superettan. Alla tände på idén. Det här är ett flerårigt projekt som kommer att fortsätta minst ytterligare två år, säger Ola Rydén.

Ett inslag i Veckans match är Supporterkampen. Där har man frågesport om svensk fotboll och där kan man vinna biljetter till morgondagens match. Samtidigt är de tävlande supportrarna med om att försvara sitt lags ära i Supporterkampen.

 

Starka partners

När det gäller ett så stort arrangemang som Veckans match, sammanlagt 32 event, gäller det att ha samarbetspartners. SEF har lyckats knyta till sig sammanlagt tio starka partners och varumärken:

– Svenska Spel
– Posten
– TV4 Sport
– Svenska Spels Tipselit
– Coca-Cola
– EA Sports
– Scandic
– CMore
– City Gross
– RIX FM

– Veckans match är verkligen uppskattat och våra partners är nöjda, konstaterar Ola Rydén belåtet.

Läs mer om Veckans match på www.veckansmatch.se

SONY DSC   Djurgårdens spelare på scenen

 

halmstad
Mycket publik som tittar på Knatteturneringeni Halmstad

 

kalmarSmåkillar fotograferas med spelare från Kalmar FFs lag

 

speedshoot
Speedshooting

 

syrianska ea sports
Spelare i Syrianska FC spelar Fifa mot barnen. EA Sports är partner till Veckans Match

 

öster
Mycket rörelse när Veckans match är på plats i Växjö ihop med Östers IF

 

södertälje
Familjer på torget i Södertälje. Många vill ”dela” en coke! Coca Cola är partner till Veckans Match.