I somras anordnade Helsingborgs IF ett seminarium om positiv supporterkultur med klubbar och kommuner som deltagare. Nu har HIF och Helsingborgs stad hittat nya samarbetsformer till gagn för de allsvenska besökarna.

24 juni: konferensrummet på Olympia var fullt av ledare för några av de allsvenska klubbarna, samt politiker och tjänstemän från deras respektive kommuner.

På dagordningen: hur skapar vi en positiv supporterkultur?

Joel Sandborg, nytillträdd t f klubbdirektör i Helsingborgs IF, var lycklig. HIF:s initiativ att göra något efter den tragiska dödsmisshandeln i samband med den allsvenska premiären blev uppskattat och nya vänskapsband knöts, inte minst med ledande lokalpolitiker.

Några veckor efter mötet blev Joel Sandborg ännu lyckligare. Kenney Pihl, säkerhetschef på Helsingborgs stad, ringde upp. Han ville fördjupa samarbetet mellan staden och klubben.

– Vi har ambitionen att styra om fler projekt i klubben för att bli ännu mer av social karaktär. I nästa steg vill vi ser hur vi kan samarbeta med kommunens socialtjänst i sociala projekt, med uppsökande verksamhet i områden där vi vet att det finns supportrar med problem. Vi jobbar närmare med våra supportrar än tidigare och arbetet har redan börjat ge resultat. Det har blivit betydligt lugnare kring våra matcher och alla kategorier av besökare återvänder nu till Olympia, berättar Joel Sandborg.

 

Göteborg är något av en förebild. IFK Göteborg och BK Häcken samarbetar sedan flera år med Göteborgs kommun och har regelbundna möten med polis, socialtjänst och ideellt arbetande grupper som riktat in sig på social verksamhet.

 

– Vi funderar faktiskt på att göra ett studiebesök i Göteborg och se hur de samarbetar på bred front. Där finns säkert mycket att lära, säger Joel Sandborg.

Kenney Pihl säger om det fördjupade samarbetet mellan Helsingborgs stad och HIF:

– Vi har utgått från Svensk Elitfotbolls nationella samverkansstrategi för bättre supporterkultur och brutit ned den till lokal och regional nivå. Helsingborgs IF äger frågan och vi i kommunen vill vara med och stötta med resurser, så att det fina sociala arbete som har görs av klubben kan utökas och bli ännu bättre. Klubben kan vara en stark kraft i samhället även när det inte är match, exempelvis hjälpa ungdomar och engagerade vuxna att starta egna fotbollsklubbar runt om Helsingborg. Här är Malmö FF en förebild.

Kenney Pihl funderar mycket kring begreppet ”supporter” och ”kund”:

– Svensk Elitfotboll pratar mycket om begreppet ”supportrar”. Jag skulle vilja bredda det till ”kunder”. Jag är övertygad om att det är fler än bara fotbollsälskande supportrar som är intresserade av att gå på allsvensk fotboll. Då gäller det att göra upplevelsen trygg och säker, annars väljer exempelvis barnfamiljer andra evenemang.

 

Varför är den här frågan så viktig för Helsingborgs stad att ni satsar extra resurser?
– Det handlar faktiskt om att staden ska upplevas attraktiv och trygg. Det kan inte vara så att Helsingborg är en belägrad stad varje gång det är en så kallad högriskmatch, där affärerna stänger när det börjar bli dags för match. Vi vill att alla ska öppna upp och bjuda in till den fest en allsvensk match i Helsingborg förtjänar att vara!

Thomas Björn, Kraftfull Kommunikation / Foto: Bildbyrån