Nästan halva Sveriges befolkning är involverade i fotbollen, på eller vid sidan av planen. Något som gör fotbollen unik i Sverige.
– I grunden handlar det om fotbollens enkelhet. Lägg ut en boll så fattar alla fotbollens språk, säger Håkan Sjöstrand, Generalsekreterare i Svenska Fotbollförbundet, i Svenska Spels nya reklamfilm.

Svensk fotboll och Svenska Spel har en alldeles speciell relation. Svenska Spel föddes ur fotbollsrörelsen 1934. Därför har Svenska Spel valt att involvera sig på alla plan inom fotbollen, och man bidrar med stor nytta till flertalet gemensamma projekt.

Svenska Spels senaste reklamfilm visar att svensk fotboll vill framåt på alla plan. Inte minst med hjälp från just Svenska Spel. Sommaren 2015 tog både U21-laget och F19-laget EM–Guld och herrlandslaget kämpar mot EM nästa sommar. Klubblagen går bättre än på länge. Malmö spelar Champions League för andra raka säsongen och publiken strömmar till läktarna.
– Först är du själv och trixar med en boll, sen är det några kompisar som lirar två mål och sedan kommer man upp i organiserad verksamhet och spelar i olika lag och olika former. Det funkar för vem som helst, säger Mats Enquist, Generalsekreterare i Svensk Elitfotboll.

Svenska Spel vill också visa mer i sin film. Att fotbollen kommit långt internationellt vet vi nämligen redan. Men man har också gjort stora framsteg i så viktiga frågor som jämlikhet och integration på hemmaplan.
– Damfotbollen i Sverige, om vi tittar historiskt sett på idrotten, har varit loket i jämställdhetsfrågorna. Fotbollen berör många frågor som annars kan vara jobbiga att jobba med och vi vågar verkligen ta i frågorna, säger Linda Wijkström, Generalsekreterare på Elitfotboll Dam.

Håkan Sjöstrand på SvFF håller med och fyller i.
– Vi kan göra skillnaden i integrationen i samhället, vi möjliggör många gånger ett välkomnande. Fotbollen ska vara tillgänglig för alla.

Svensk fotboll får aldrig bli nöjda, det gäller hela tiden att jobba för att bli bättre.

Se filmen i sin helhet här.

Svensk Elitfotbolls arbete med jämställdhet och integration:

SEF arbetar aktivt för en välkomnande fotboll. Vi är emot alla former av diskriminering, kränkningar, främlingsfientlighet och rasism. Under sommaren genomfördes kampanjen Alla är Olika – Olika är bra tillsammans med Svenska Fotbollförbundet.

Klubbarna i Allsvenskan och Superettan jobbar kontinuerligt med samhällsprojekt som på olika sätt välkomnar alla i en gemenskap runt både fotbollen och samhället i stort.
Flertalet klubbar har även engagerat sig i samband med den stora flyktingkatastrofen.

Gemensamma projekt Svensk Elitfotboll och Svenska Spel:

SEF och Svenska Spel genomför i september en kampanj där man kan gå på fotboll för halva priset om man har ett spelkort hos Svenska Spel.

Svenska Spel genomför även projektet Gräsroten där deras kunder kan ansluta sig till ett favoritlag via sitt spelkort och genom det tjäna pengar åt sin klubb. En gång varje år delas en summa pengar ut till svenska klubbar där spelkunder har anslutit sig. Pengarna är till för att stötta ungdomsverksamheten i klubbarna.

Utöver detta pågår en rad projekt över hela säsongen där SEF och Svenska Spel samarbetar.

Tipselit Talangutveckling och certifiering av klubbar
 Veckans Match  Event där allmänheten får träffa spelartruppen. För klubb och fans närmre varandra
 Europabonusen  Pengar till förberedelse för svenska lag som ska kvala till Europaspel
Stå upp för fotbollen Projekt att skapa en bättre arenaupplevelse och sprida fotbollen som en positiv kraft
 Uppförandekoden En värdegrund ur vilken fotbollen ska jobba och agera
 Fotbollskampen Fotbollsquiz via app till smartphone

Robert Johansson / FOTO: Svenska Spel