Svenska Spel fortsätter sponsra svensk fotboll. Nu tecknas ett omfattande avtal om huvudsponsorskapet. Samarbetet är värt drygt 928 miljoner kronor och sträcker sig sex år framåt. Det innebär bland annat en storsatsning på svensk damelitfotboll och talangutveckling.

 

– Vi är stolta över vårt nära samarbete med svensk fotboll. Vi har varit med och utvecklat sporten i 80 år och det känns viktigt att fortsätta stärka fotbollen – från ”gräsrot” till elit, säger Lennart Käll, vd på Svenska Spel.

Samarbetet ger svensk fotboll drygt 928 miljoner kronor fram till år 2020. 40 miljoner kronor per år går till Svenska Fotbollförbundet för att fortsatt utveckla svensk fotboll och landslagsverksamheten:

– Idag har vi all anledning att fira. Vårt samarbete med Svenska Spel är, och har under lång tid varit, centralt för svensk fotbolls utveckling. Det nya avtalet innebär fortsatta resurser för utvecklingen av vår verksamhet, säger Karl-Erik Nilsson, ordförande i Svenska Fotbollförbundet.

Svensk damelitfotboll får en ökning på nästan 60 procent i det nya avtalet, från nio miljoner kronor per år till 15 miljoner kronor:

– Det känns glädjande att Svenska Spel väljer att fortsatt satsa på damfotbollen. Vi har haft ett gynnsamt samarbete genom åren och det här ger oss möjligheten att ta vara på fler talanger och utveckla oss ännu mer, säger Linda Wijkström, generalsekreterare för Elitfotboll Dam (EFD).

Avtalet innebär även en rejäl ökning för herrfotbollens elitorganisation, Svensk Elitfotboll, och dess medlemsklubbar i Allsvenskan och Superettan. Avtalet garanterar 92 miljoner kronor per år, en ökning på drygt 19 procent, som bland annat innefattar en bonus till de lag som kvalificerar sig för Europaspel via placering i Allsvenskan men också en fortsatt satsning på talangprojektet Tipselit:

– Det här ger oss en mycket bra grund att bygga på. Nu kan vi fortsätta vår satsning mot att bli Nordens bästa liga. Dessutom kan vi nu ytterligare förstärka möjligheten till gemensamma utvecklingssatsningar tillsammans med Svenska Spel, säger Lars-Christer Olsson, Ordförande för Svensk Elitfotboll (SEF).

För mer information eller frågor, kontakta:
Olle Axelsson, Kommunikationsdirektör Svenska Spel, 070-820 14 60
Camilla Hagman, Chef Kommunikation & Marknad SvFF, 070-666 62 25
Linda Wijkström, Generalsekreterare Elitfotboll Dam, 070-768 03 71
Mats Enquist, Generalsekreterare Svensk Elitfotboll, 070-593 77 71
Lars-Christer Olsson, ordförande Svensk Elitfotboll, 076-635 41 92

Svenska Spel är Sveriges ledande spelbolag och ägs av svenska staten där hela vinsten går tillbaka till samhället. Bolagets uppdrag är att erbjuda roliga spel kombinerat med ett starkt socialt ansvarstagande. Visionen är att spel ska vara till glädje för alla. Bolaget erbjuder sport- och turspel via ombud, i mobilen och på www.svenskaspel.se, samt spel på värdeautomater (Vegas). I koncernen ingår också Casino Cosmopol med Sveriges fyra internationella kasinon. I sortimentet återfinns flera kända varumärken, bland andra Triss, Lotto, Oddset och Stryktipset. Cirka 75 procent av den vuxna befolkningen spelar någon gång under året på något av bolagets spel och varje år betalar Svenska Spel ut vinster till ett värde av cirka 12 miljarder kronor. Svenska Spel är en av landets största idrottssponsorer med ett engagemang för både elitsatsningar, talangutveckling och en stark breddidrott.