Superettan upplever inte samma publika intresse som Allsvenskan men det finns några lag som känner av att suget efter fotboll är större i år jämfört med 2015.
– Vi har något riktigt spännande på gång, säger Erik Bergkvist, Marknadschef i GAIS.

GAIS vill inte redovisa några siffror men säger att klubben ligger klart bättre i år jämfört med 2015 när det gäller försäljningen av säsongskort. Den 1 februari hade klubben ökat sin försäljning av säsongskort med 48% jämfört med motsvarande tid förra året.
– Årskorten fortsätter sälja riktigt bra. Det är bara att rida med på den positiva vågen, fortsätter Erik Bergkvist.

Erik Bergkvist känner att supportrarna verkar ha en större tilltro till laget i år och att de nyförvärv som GAIS har gjort har skapat en hysteri runt klubben. Det, tillsammans med att GAIS lyckats göra en ny deal med Gamla Ullevi som gör att supportrarna får mervärde i form av ökat utbud av arenans faciliteter samtidigt som kostnaderna för klubben minskar gör att föreningen andas optimism inför 2016.
– GAIS har inför året gjort en större satsning sportsligt. Det ihop med vårt nya arenaupplägg har skapat ett intresse som känns mer motiverat och genuint än på många år.

Fotbollsfeber i Trelleborg
En annan klubb som märker av ett ökat intresse är Trelleborg. Skåningarna spelade i Allsvenskan så sent som 2011 men åkte där efter ut både den högsta serien, och sedan direkt vidare ner i Division 1 efter en dålig säsong i Superettan 2012. 2016 är det dags för Superettan igen och skåningarna kan med tillförsikt se fram emot säsongen.
– Det pratas fotboll i Trelleborg igen, säger Mattias Kronvall, Klubbdirektör i Trelleborg.

I Småland testar IFK Värnamo ett nytt koncept och det har gett utdelning direkt.
– Vi märker av en stor skillnad. Vi kampanjar med något nytt som vi kallar ”Premiumedlem” vilket innebär att du köper medlemskap i föreningen samt säsongskort för ståplats på Dam och Herr till ett bra pris, säger Samuel Karlsson, Sponsoransvarig i IFK Värnamo.

Övriga lag i Superettan anser att intresset är ungefär på samma nivå som tidigare medan de båda degraderade lagen, Halmstad och Åtvidaberg, känner av en minskning.

Superettan startar lördag den 2 april.

Antalet sålda säsongskort 2016 jämfört med 2015 för lagen i Superettan:
Athletic FC – ”Säljer säsongskort för första gången 2016”
Assyriska – ”Ungefär samma intresse efter säsongskorten som 2015”
Dalkurd – ”Ingen ökning ännu, men vi tror den kommer”
Degerfors – ”Nej, vi har inte märkt av något större intresse för säsongskort”
GAIS – ”Säsongskorten fortsätter sälja riktigt bra”
Halmstad – ”Intresset är lägre på grund av degraderingen”
IFK Värnamo – ”Vi märker av stor skillnad”
IK Frej – ”Inte märkt av någon nämnbar skillnad”
IK Sirius – ”Ungefär samma försäljningsstatus som förra året”
Ljungskile – ”Vi har en stabil kundkrets och vi ser samma mönster som tidigare år”
Syrianska – ”Vi har inte börjat sälja säsongskort för i år ännu och kommer eventuellt inte heller att sälja några”
Trelleborg – ”Vi märker av skillnad. Det talas fotboll i Trelleborg igen”
Varberg – ”Ungefär som förra året”
Åtvidaberg – ”Intresset är lite väl svalt. Tror att det är en reaktion för att vi ramlat ner i Superettan”
Ängelholm – ”Inget större intresse så här långt”
Örgryte – ”Inget större intresse så här långt, men vi kom igång sent med försäljningen. Hoppas öka framöver”

Robert Johansson / FOTO: Bildbyrån