Den sista modulen av fem i Svensk Elitfotbolls utbildningsprogram för affärsansvarigagenomfördes i dagarna i Stockholm i samarbete med Cruyff Institute. Utbildningen är en viktig pusselbit i arbetet med att bli Nordens bästa liga och den här gången låg fokus på samhällsengagemang och CRM-verktyg.
– Jag tycker det är otroligt viktigt det Cruyff Institute och SEF presenterar när det gäller CSR och samhällsnytta, säger Stefan Jonasson, AIK.

Utbildningen genomfördes i två dagar och syftet är att säkerställa en helhetssyn på ledarskap- och affärsutveckling som fordras för att lyckas i fotbollsmiljön. Den här gången fick deltagarna vidareutbilda sig i vikten av att jobba med samhällsengagemang och hur det arbetet gynnar ens varumärke samtidigt som det bidrar med så otroligt mycket bra saker till samhället.
–  Det är extremt bra med anledning av att CSR är en del av vår vardag. Att koppla ihop företagen med samhällsengagemang som blir ett win-win för alla parter, säger Stefan Jonasson.

Utbildningsdeltagare dag två

Utbildningsdeltagare dag två

En annan punkt på agendan var CRM-verktyg och hur att arbeta i CRM kan både spara tid och strukturera upp ens arbete samtidigt som man också får en ovärderlig kundbas att jobba vidare med.
– CRM är ett fantastiskt verktyg som kan ge oss väldigt mycket tid över till annat och en struktur som vi verkligen är i behov av för att inte missa något, säger Pernilla Olsson, Gefle IF.

Övriga fyra moduler i utbildningen genomfördes under hösten och vintern.